ארדן מסדיר את שירותי הפרימיום בטלפון להגנה על הצרכנים

משרד התקשורת יוצא בשימוע להסדרת אספקת שירותי מידע, בידור, ייעוץ והגרלות בקידומת 1-900, שהתשלום עבורם מתבצע דרך חשבון הטלפון

משרד התקשורת יוצא היום (א') בשימוע שמטרתו להסדיר את אופן אספקת שירותי פרימיום המתבצעים דרך קידומות 1-900, אותם שירותים המשמשים למידע, בידור, ייעוץ והגרלות, התשלום עבורם מתבצע דרך חשבון הטלפון.

המשרד החליט כי ייקבעו תעריפים ידועים מראש לגבי כל קידומת, תינתן אפשרות לחסימת השירותים על-ידי המנוי, ותונהג שקיפות כלפי המנויים.

לדברי שר התקשורת גלעד ארדן, המטרה בהסדרה החדשה היא לקבוע הסדרה אחידה לשירותי פרימיום, אשר תביא לאיזון בין הגנה על הצרכנים בקבלת שירותי פרימיום וגישה חופשית, נוחה ושקופה לשירותים אלה - לבין פיתוח תחרות בין ספקי תוכן, שירותים ומוצרים לרווחת הצרכנים.

שירותי פרימיום, למעט שירותי תוכן אירוטי, מסופקים כיום לצרכנים במגוון שיטות: במתכונת הקבועה ברישיונות המפעילים בקידומות 1-900 ו-1-901, ובאמצעות מספרים בינלאומיים, שאינם מוסדרים במסגרת הסדרה זו.

לדברי המשרד, פרקטיקות מרובות אלה הביאו לבלבול צרכני ויצרו מצבים רבים בהם נגבו סכומי כסף ניכרים באופן לא שקוף לצרכן, ומבלי שהייתה לו שליטה מלאה על הנגישות לשירותים אלה.

המשרד שוקל לקבוע הסדרה, על-פיה השירותים יסופקו ב-3 קידומות:

■ 1-900 - שירותים הניתנים על-פי משך השיחה, בתעריף פרימיום שלא יעלה על חצי שקל לדקת שיחה. אורך השיחה לא יעלה על 60 דקות, כך שסך מחיר השיחה לא יעלה על 30 שקל. שירות זה יהיה פתוח אלא אם המנוי יבקש לסגור אותו, בפעולה ללא עלות.

■ 1-901 - שירות שהתעריף עבורו לא יעלה על 50 שקל, בתשלום חד-פעמי, או בשירות על-פי משך השיחה. למנויים תינתן האפשרות במסגרת טופס הגישה לשירותים, המצורף להסכם ההתקשרות של המנוי עם מפעיל התקשורת, לבחור האם לפתוח או לחסום את הגישה לשירותים אלה, ובמקרה שלא יבחרו, הרי שיהיו חסומים כברירת מחדל.

■ 1-902 - שירותים ללא הגבלת מחיר, אשר הגישה אליהם תהיה חסומה כברירת מחדל, ואשר האפשרות לפתוח את הגישה אליהם לא תיכלל במסגרת טופס הגישה לשירותים, כי אם תצריך פעולה אקטיבית מצד המנוי.

בהתאם להסדרה המוצעת, מפעיל בינלאומי יוכל לספק שירותי פרימיום למנויים של המפעילים הפנים-ארציים, וזאת גם מבלי להוציא את השיחה לחו"ל, ובלבד שיעשה זאת באמצעות קידומות החיוג הנ"ל, המיועדות למתן שירותי פרמיום.

על-פי המוצע, חברות תקשורת לא יהיו רשאיות לספק שירותי פרימיום על כל סוגיהם, ולא יורשו לגבות בגין שירותים כאלה מהלקוח, באמצעות חשבון הטלפון, כספים שלא על-פי ההסדרה המוצעת ובאמצעות קידומות החיוג האמורות.