מכה לפיפ"א ואופ"א: שידורי המונדיאל והיורו באירופה יישארו בערוצים פתוחים

ארגוני הכדורגל רצו להגדיל את ההכנסות מזכויות שידור, באמצעות מכירתן בלעדית לערוצים בתשלום; ביה"ד של האיחוד האירופי שלל דחה את הבקשה

בדוחות הפיננסיים האחרונים שלה, פרסמה אופ"א כי רשמה הכנסות שיא של 837.2 מיליון אירו מסעיף זכויות השידור של יורו 2012, שנערך באוקראינה ופולין. גם פיפ"א חגגה בטורניר הגדול האחרון שארגנה (מונדיאל 2010 בדרום אפריקה), עם 2.408 מיליארד דולר שנכנסו לקופתה בשל ההסכמים עם זכייני הטלוויזיה מרחבי העולם.

רק שבשני הארגונים החזקים ביותר בכדורגל העולמי לא מסתפקים בסכומים האלו, ורצו להגדיל את ההכנסות מהטלוויזיה באמצעות מכירה של זכויות הטורנירים הגדולים, באופן אקסקלוסיבי - לערוצים בתשלום ברחבי המדינות החברות באיחוד האירופי. פעולה כזאת באופן טבעי היתה מזניקה את מחירי הזכויות כלפי מעלה, אך פוגעת בצרכנים.

כעת, בית הדין לצדק של האיחוד האירופי (ECJ), שיושב בלוקסמבורג ונחשב לערכאה הגבוהה ביותר בענייני חוקי האיחוד, קבע כי במידה והממשלות האירופיות ידרשו כי המשחקים ישודרו אך ורק בערוצים חינמיים - הרי שעל פיפ"א ואופ"א לאפשר זאת להן.

בתגובה לדחיית התביעה שלה ושל אופ"א, מסרה פיפ"א: "האפשרות לפיה כל 64 משחקי המונדיאל ישודרו בחינם במדינה מסוימת מעקמת את שוק התקשורת. כבר היום המדיניות של פיפ"א קובעת כי לפחות 22 משחקים ישודרו בכל מדינה בחינם, כולל חצאי הגמר והגמר". באופ"א טענו כי הפסיקה תקשה על "פיתוח הכדורגל החובבני, באמצעות תשלום דמי סולידריות והזרמת כספים אליו, שאמורים להגיע מהכנסות טורניר היורו".