בין המתעניינים בכלל ביטוח - חברת השקעות סינית

הערכות בשוק: קבוצת האנג לונג הסינית מתעניינת ברכישת כלל ביטוח לפי שווי של כ-4.2 מיליארד שקל ■ ‏‎‎נוסף על החברה הסינית, מתעניינות, ככל הידוע, ברכישת כלל ביטוח גם ענקיות הביטוח ‏‏AIG‏ האמריקנית ו-‏AXA‏ האירופית

‎‎האם כשנתיים לאחר שכמצ'יינה הסינית רכשה את חברת מכתשים אגן מידי קבוצת אי.די.בי, עתיד הקונצרן, שבשליטת נוחי דנקנר, לקבל זריקת מזומנים חשובה נוספת מסין? ל"גלובס" נודע כי בין הגופים שהביעו עניין ברכישת השליטה בכלל ביטוח מידי אי.די.בי ישנה חברה סינית. לפי הערכות, מדובר בקבוצת האנג לונג, שבראשות רוני צ'ן. בקבוצת אי.די.בי בחרו שלא להגיב לידיעה.

‏‏קבוצת האנג לונג עוסקת בהשקעות בכמה תחומים, ובהם נדל"ן, היי-טק ותקשורת. צ'ן הוא יו"ר קבוצת האנג לונג והחברה-הבת שלה - האנג לונג נכסים, וכן מייסד משותף של קבוצת מורנינגסייד. הוא השתתף לאחרונה בוועידת הנשיא בישראל, ומכהן בין היתר כיו"ר הקרן להונג קונג טובה יותר, כיו"ר ומייסד של קרן המורשת הסינית, וחבר בוועדה הכלל-ארצית ליחסי ארה"ב-סין.

‏‏‏‏ביום חמישי האחרון חל מועד סיום השלב הראשון להליך המכרז למכירת מניות כלל ביטוח, לאחר אורכה של 3 ימים שניתנה מעבר למועד המקורי. אי.די.בי פתוח, המחזיקה כ-55% ממניות כלל ביטוח ואשר נדרשת למכור לפחות מחצית מהן עד -22 באוגוסט, התייחסה היום להליך, ודיווחה לבורסה כי "התקבלו נכון למועד זה מספר הצעות (הצעה או הצעות נוספות עשויות להתקבל בתחילת השבוע), והליך המכירה ממשיך להתנהל".

‏‏‏עוד הוסיפה אי.די.בי כי המגעים שעליהם דיווחה עם קרן אדוונט לא יבשילו לכדי עסקה, משום שהקרן "לא הגישה הצעה". רק לפני זמן קצר, נזכיר, מסרה אי.די.בי לביהמ"ש כי המגעים עם אדוונט היו המתקדמים ביותר שקיימה, והם שיקפו שווי של 4.5 מיליארד שקל לכלל ביטוח.

‏ככל הידוע, אין גופים ישראליים שבוחנים רכישה של לפחות מחצית ממניות השליטה בכלל ביטוח, ושהמשיכו לשלב השני בהליך המכירה שמנהלת אי.די.בי (בהוראת ביהמ"ש), בסיוע הברוקר הבינלאומי ‏‏Aon‏ בנפילד.

‏‎‎נוסף על החברה הסינית, מתעניינות, ככל הידוע, ברכישת כלל ביטוח - חברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל - גם ענקיות הביטוח ‏‏AIG‏ האמריקנית ו-‏AXA‏ האירופית. נוסף עליהן הוזכר גם שמה של קרן ההשקעות הפרטית ‏KKR‏, אף היא מארה"ב.

‏גורמים בשוק ההון המקומי מעריכים כי חלק מהמגעים, שלפי שעה בלתי מחייבים, מתקיימים לפי שווי חברה של כ-4.2 מיליארד שקל לכלל ביטוח, הנסחרת בבורסה בשווי של 3.6 מיליארד שקל.

‏‏‏אם אי.די.בי תצליח למכור חלק ממניותיה בכלל ביטוח לפי השווי המדובר, הרי שיהיה מדובר בפרמיה של כ-23% על ההון העצמי של החברה. זאת, למול פרמיה של כ-15% על ההון העצמי ששילם שלמה אליהו כשרכש את השליטה בקבוצת הביטוח מגדל ב-2012.

‏כך או אחרת, כעת אמור להתחיל השלב השני במכירת מניות כלל ביטוח, שיימשך לפחות עד ה-7 באוגוסט. החל במועד זה מתוכננים המגעים שיהיו (אם יהיו) להיכנס לשלב מחייב של מעבר לבחינה ראשונית. ‏‎‎‏