הטיפ היומי: מניה של חברת מחשבים שעשויה לככב בסין

לנובו נסחרת בבורסה של הונג קונג לפי שווי שוק של 71.5 מיליארד דולר הונג קונגי (כ-9.2 מיליארד דולר אמריקני) ■ היא אוחזת בנתח שוק של 15.3% בשוק ה-PC העולמי, שנייה בענף

החברה הסינית Lenovo נסחרת בבורסה של הונג קונג (סימול: 992:HK) לפי שווי שוק של 71.5 מיליארד דולר הונג קונגי (כ-9.2 מיליארד דולר אמריקני).

לנובו מפתחת ומשווקת מחשבים אישיים, טלפונים חכמים ומחשבי לוח. סין היא השוק הגדול ביותר של החברה, עם 43% מההכנסות. אירופה, המזרח התיכון, ואפריקה הם האזור השני בגודלו, עם 22%.

קו המוצרים הראשי של לנובו הוא מחשבים אישיים (PC). ב-2005 הדהימה החברה את העולם העסקי עם רכישה של חטיבת המחשבים האישים של IBM. כיום, היא אוחזת בנתח שוק של 15.3% בשוק ה-PC העולמי, שנייה בענף, וסוגרת בהדרגה את הפער מול המובילה HP (עם נתח של 17%). בסין לנובו מובילה את השוק.

חטיבת המובייל, האחראית על כ-10% מההכנסות, מייצרת טלוויזיות, סמארטפונים וטאבלטים בעיקר לשווקים המתעוררים. בתחום הסמארטפונים מחזיקה החברה בנתח של 10% בסין (שנייה בשוק). מדובר בהישג לחטיבה צעירה יחסית (3 שנים), שמתמודדת בהצלחה בשוק תחרותי עם ענקיות כגון סמסונג, אפל ושחקניות מקומיות ותיקות.

שוק המחשבים האישיים דעך בשנים האחרונות בעקבות הופעת הסמארטפונים. לפיכך, מטרת החברה היא להפוך מחברה המתמקדת בתחום ה-PC לחברה שמרכיב מהותי מהכנסותיה יגיע מהמובייל. החברה ממקדת מאמצים בשווקים המתפתחים, שם שיעור החדירה של סמארטפונים נמוך. במקביל לנובו מחפשת שיתופי פעולה או רכישות, שיאפשרו הרחבת הפעילות הקיימת גם בשווקים מפותחים.

לנובו נמצאת בתקופת מעבר. מגזר המובייל תחרותי מאוד ואין ודאות להצלחה, אך עד כה היא מיישמת בהצלחה רבה את האסטרטגיה. אנו סבורים, שלחברה הזדמנויות צמיחה משמעותיות במגזר המובייל בסין ובשווקים מתעוררים אחרים. בנוסף, החברה אינה ממונפת ויכולה באמצעות רכישות או מיזוגים לחזק את פעילותה גם בשווקים מפותחים.

מניות החברה נסחרות לפי מכפיל רווח נוכחי של 12. להערכתנו, התמחור הנוכחי אינו משקף את המיצוב העסקי החזק של החברה בסין ואת אפשרויות הצמיחה. אנו מעניקים לחברה שווי כלכלי של 8.7 דולר הונג קונגי למניה, המתבסס על מכפיל 14 לרווחי 2013, ומהווה פרמיה של כ-21% על מחיר השוק.

* נכתב ע"י ברוך כהן, מנהל דסק חו"ל, אילים קרנות נאמנות