הגלריות נגד חולדאי: "נחרים אירועי תרבות ללא הקלה בארנונה"

הגלריות במכתב לראש עיריית ת"א, רון חולדאי: "מחירי הארנונה חסרי פרופורציה, מהווים כ-80% מהעלות החודשית של הגלריה" ■ העירייה: "לא ניתן לקבוע תעריף מיוחד לכל שימוש"

הגלריות נגד חולדאי: לא נשתף פעולה עם אירועים עירוניים ללא הקלות בארנונה. הגלריות הגדולות בתל אביב התאחדו במאבק לקבלת מעמד מיוחד בחישוב הארנונה והמיסים העירוניים. במכתב ששלחו אתמול (ב') לראש העירייה, רון חולדאי, מאיימים כ-30 מבעלי הגלריות החשובות בעיר להחרים את אירועי התרבות העירוניים, בגלל מחירי הארנונה חסרי הפרופורציה, שלטענתם מהווים כ-80% מהעלות החודשית של הגלריה.

בין הגלריות החתומות על המכתב נמצאות גלריה זומר, שלוש, גורדון, חזי כהן, רוזנפלד, רו ארט, קונטמפוררי, דביר, אלון שגב ועוד. במכתב טוענים בעלי הגלריות, שהעירייה וכלל הציבור נהנים משירותיהם ללא תמורה כספית. הגלריות משמשות נדבך חשוב בקידום העיר ומיצובה כמרכז תרבותי ואמנותי, כפי שמתהדרת העירייה בפרסומים הרשמיים שלה.

באתר שנת האמנות של תל אביב, למשל, מוזכרות הגלריות כ"גורם משמעותי בשדה התרבותי בעיר וכן בתרומתן לפעילות העסקית כלכלית המקומית". העירייה מדגישה בפרסומיה כי הכניסה לגלריות חופשית והן פתוחות גם בשישי שבת ובאירועים העירוניים, דוגמת אירועי "לילה לבן" ו"אוהבים אמנות", כך שמבקרים ותיירים יכולים לחוות, ללמוד ולהרגיש את האמנות התל אביבית".

צקי רוזנפלד, בעליה של גלריה רוזנפלד הנמנה על שולחי המכתב מסביר, כי הגלריות הן אמנם גופים עסקיים, אך הן לא "חנויות שממוכרות תמונות". הגלריות מהוות בית וחממה לטיפוח אמנות עכשווית. הגלריסטים הם לא "סוחרים" הם משקיעים ממון רב בהצגת אמנות שלעתים אין לה היבט מסחרי כלל, וביצירת דור העתיד של האמנות הישראלית. העירייה רואה בגלריות נכס ומתהדרת בפעילותן בתחומה.

"במצב של שוק האמנות שנעדר כל סבסוד או תמיכה מצד המדינה והרשויות המקומיות, ראוי שעירייה המתהדרת בשפע האמנות שבה ומסתמכת על הגלריות בייזום אירועי אמנות שמטרתם מיתוג העירייה יותר מאשר מיתוג הגלריות, אם לא תתגייס לעזור לאמנות שבה, לפחות לא תקשה עליהן להתקיים. תרומתן של הגלריות בעיר גדולה מהסיווג כ'מסחר כללי'".

יצויין, כי במקביל למאבק הגלריות מתנהל כבר עשרות שנים מאבק של אמנים, להקלות בארנונה ולהרחבת הסיווג 'אמן', המוקצה כיום רק למי שעוסק בציור או בפיסול. צלם, יוצר וידאו או מוזיקאי אינו נחשב לאמן על פי קריטריונים עירוניים. אמן שמוכר יצירה מהסטודיו כבר נחשב לעסק מסחרי לכל דבר.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: לסטודיו של אמן או פסל, בו לא נמכרות יצירות יש תעריף מוזל. כמו לכל בית עסק המוכר מוצרים, אין לגלריות לאמנות תעריף מיוחד. המגמה של השנים האחרונות היא לצמצם את (סוגי) תעריפי הארנונה ולכן לא ניתן לקבוע תעריף מיוחד לכל שימוש, לרבות לגלריות לאומנות.