מקורב למגעים בכלל ביטוח: "הסיכויים להסכם טובים"

אם הצדדים יסכמו את ההיבטים העסקיים, תגיע משוכה גבוהה לא פחות: קבלת אישור החזקת שליטה בכלל ביטוח על-ידי הרוכשת ממזרח אסיה

מניית כלל ביטוח נסחרה היום (ה') בירידות, חרף דיווח בתקשורת שלפיו מתקדמת עסקת המכירה של מניות השליטה בה לקראת חתימה על הסכם ראשוני, ובהתאם למגמה במניות הביטוח. הסכם שכזה, אם ייחתם, ישלח את קבוצת אי.די.בי ואת הרוכשת האפשרית למשוכה הבאה - קבלת אישור מהפיקוח על הביטוח.

החברה הזרה שככל הידוע מנהלת מגעים לכניסה לגרעין השליטה בכלל ביטוח, עם האופציה להפוך לבעלת השליטה היחידה, היא קבוצת CP התאילנדית (Charoen Pokphand) שבשליטת Dhanin Chearavanont, תאילנדי ממוצא סיני. CP הפכה מוקדם יותר השנה לבעלת מניות גדולה בחברת הביטוח הסינית פינג אן.

כפי הנראה מנסים עורכי הדין מטעם הצדדים לקשור את הקצוות בימים אלה, ואת הרוכש הזר מייצג ככל הידוע משרד עורכי הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם וטל. לדברי גורם המקורב למהלך, "נכון ששום דבר לא ודאי עדיין, אבל נראה שיש סיכוי לא מבוטל שיהיה הסכם ממש בקרוב".

הערכות: ללא בדיקת נאותות

על פי הערכות, הרוכש הפוטנציאלי בדק את כלל ביטוח בשבועות האחרונים, בין היתר באמצעות פירמת ראיית החשבון הבינלאומית ארנסט אנד יאנג, שסניפה המקומי מכיר את ענף הביטוח המקומי לפני ולפנים, והוא אינו מתעתד לקיים בדיקת נאותות לכלל ביטוח. לפיכך, אם תתבצע העסקה היא תהיה במתווה של עסקת as-is.

על רקע זאת, כך מעריכים גורמים בשוק ההון, אם הצדדים יסכמו את ההיבטים העסקיים, תגיע המשוכה הגבוהה לא פחות: קבלת אישור החזקת אמצעי שליטה בכלל ביטוח על-ידי הרוכשת. לפי שעה קיבלו אי.די.בי והרוכשת הפוטנציאלית מעין "אור ירקרק" מהפיקוח על הביטוח להמשיך במגעים. ואולם, על מנת לתת אישור סופי ומלא יידרש הפיקוח לבדיקת Fit & Proper בינלאומית מעמיקה. רק לאחר שתושלם הבדיקה הרגולטורית יוכלו הצדדים לברך על המוגמר.

אם וכאשר תתבצע העסקה, כאמור, תהיה זו הפעם השנייה שבעל הון ממזרח אסיה רוכש פוזיציה מרכזית בגרעין שליטה בקבוצת ביטוח גדולה בישראל. הפעם הקודמת הייתה בהראל, כשמשפחת סמפורנה - מהקבוצות העסקיות הגדולות בדרום מזרח אסיה - הייתה למשך כארבע שנים חלק מגרעין השליטה בה.

ב-2006 שילמה משפחת סמפורנה מעל 800 מיליון שקל למשפחת המבורגר ובנק דיסקונט, עבור כ-20% ממניות הראל. בפברואר 2010 מימשה קבוצת ההשקעות הזרה את החזקותיה בקבוצת הביטוח - השלישית בגודלה בשוק המקומי.

ובינתיים: אזהרה מההסתדרות

קבוצת אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, ובכפוף להוראת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב היא מחויבת למכור לפחות מחצית מהחזקות אלה (27.5%) עד 22 באוגוסט (נכון לשלב זה).

אתמול הודיעה הקבוצה, כי היא "מצויה במו"מ מתקדם עם קבוצת משקיעים הממוקדת בסין, למכירת החזקות בשיעור של כ-30% בכלל ביטוח, לפי שווי חברה של 4.6 מיליארד שקל".

אם אכן תושלם העסקה, מדובר בהזרמה של 1.4 מיליארד שקל לאי.די.בי פתוח. נוסף על כך, לאי.די.בי ולרוכש יינתנו אופציות פוט וקול, שהתנאים שלהן אינם ידועים לפי שעה, להעברת יתרת אחזקות אי.די.בי בכלל לאיש העסקים המזרח אסייתי (25%).

עוד ציינה החברה בדיווחה מאתמול, כי "בשלב זה אין ודאות שייחתם הסכם מחייב בין הצדדים, או שייחתם בתנאים המתוארים לעיל".

לצד העסקה האמורה בין אי.די.בי פתוח לקבוצת CP התאילנדית פנתה היום ההסתדרות לכלל ביטוח, בהתראה כי "אם ההנהלה לא תחזור לשולחן המו"מ (על הסכם קיבוצי בחברה, ר' ש'), יוכרז סכסוך עבודה בחברה. הדרישה באה בעקבות מבוי סתום במו"מ המתנהל זה כשלושה חודשים על הסכם קיבוצי בחברה. העובדים חוששים שהמגעים האינטנסיביים שמנהלים בעלי השליטה למכירת החברה, וללא כל שיתוף נציגות העובדים, ללא שקיפות ובאופן חד-צדדי, יסכן את ביטחונם התעסוקתי ואת יציבות החברה".