גורמים בממשל אובמה: "לא נכריז על הפיכה צבאית במצרים"

לאחר התלבטויות ארוכות, גורמים בממשל אובמה הבהירו לחברי הקונגרס בוושינגטון כי אין בכוונתם להגדיר את חילופי השלטון המהירים במצרים כ"הפיכה צבאית", מהלך שהיה עלול להוביל להפסקת העברת כספי הסיוע

כחודש לאחר שהודח הנשיא מורסי מהשלטון במצרים, נציגי ממשל אובמה הודיעו לחברי הקונגרס בוושינגטון כי אין בכוונתם לקבוע אם חילופי השלטון היו בגדר "הפיכה צבאית". "אין כל חובה חוקית להגדיר את המצב בקהיר", הבהירו בוושינגטון.

גורמי ממשל בארצות הברית התחבטו מאז הדיח צבא מצרים את מנהיג האחים המוסלמים מארמון הנשיאות, בשאלת הגדרת האופן בוצעו חילופי השלטון במדינה. הכרזה אמריקנית על "הפיכה צבאית" בארץ הנילוס, היתה גוררת עמה השלכות רבות שהיו מחייבות את הממשל בוושינגטון להפסיק את העברת הסיוע הכספי למצרים.

"החוק אינו מחייב את הגדרת חילופי השלטון בקהיר", הסביר וויליאם ברנס, סגן שר החוץ האמריקני בעת תדרוך סגור לחברי הקונגרס. "הכרזה על המהלך כהפיכה צבאית אינה מהווה אינטרס אמריקני" הוסיף ברנס ואף ציין כי המשך העברת כספי הסיוע למצרים - חיונית להמשך כינון הדמוקרטיה במדינה.

הצבא המצרי נתן לתנועת האחים המוסלמים אולטימטום - עד יום ראשון לחתום על הסכם פיוס. כך אמר בכיר בצבא אמש (ה'), לאחר ששוגר איום ברור לתנועה כי בכוונת הצבא המצרי לנקוט בטקטיקות קשות יותר. במקביל, שני חיילים מצרים נהרגו וארבעה נפצעו לאחר שאש נפתחה לעברם בצפון סיני. "לא ניזום כל מהלך, אבל בהחלט נפעל בחומרה נגד הקריאות לאלימות או טרור מכיוונם של מנהיגי האחים המוסלמים או תומכיהם", אמר הגורם והדגיש כי יש לתנועה 48 שעות להיענות לקריאה.

כשברקע האולטימאטום האלימות בחצי האי סיני נמשכת. אש נפתחה לעבר חיילים שעמדו במחסום סמוך לשייח' זוויד. החמושים תקפו גם ארבעה אתרים צבאיים בשייח' זוויד, סמוך לגבול עם ישראל ועזה.

לאור ההתפתחויות בבית הלבן ביקשו מצבא מצרים לשמור על "מקסימום איפוק" ולמנוע עימותים בתומכים ומתנגדים. "אנו מודאגים מכל רטוריקה שעלולה להצית להבות", אמר דובר הבית הלבן.