"נעשה ככל שביכולתנו למנוע את עצירת חיזוק המבנים בר"ג"

התאחדות בוני הארץ וארגון חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית של לשכת המסחר ביקשו להצטרף לדיון של ועדת הערר המחוזית של תל-אביב ביום חמישי הקרוב, בעררים שהוגשו כנגד אישור הארכת פרויקטים שנבנים מכוח תמ"א 38

ביום חמישי הקרוב עתידה ועדת הערר המחוזית של תל-אביב לדון בעררים שהוגשו כנגד אישור הארכת תוכנית שלעיריית רמת-גן להגדלת צפיפות הדירות בפרויקטים שנבנים מכוח תמ"א 38. לקראת הדיון ביקשו להצטרף להליך שני גופים משמעותיים בתחום - התאחדות בוני הארץ וארגון חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית של לשכת המסחר התומכים בהארכת התוכנית.

כזכור, לפני מספר שבועות נחשף ב"גלובס" כי הוועדה המקומית ברמת-גן דוחה על הסף עשרות בקשות להיתר בנייה של פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בשל העובדה שהתוכנית האמורה לא הייתה בתוקף, ולכן לא ניתן לדון בהיתרים שהוגשו על-פיה.

מדובר בתוכנית (רג/340/ג/30/א/1 ) המאפשרת להגדיל את מספר יחידות הדיור ובלבד שהשטח העיקרי הממוצע של יחידות הדיור יעמוד על 60 מ"ר (כולל מחסן וממ"ד). התכנית עלתה לדיון בוועדת המשנה של הוועדה המקומית, אשר החליטה לאשרה. לאחר מכן קוימו שני דיונים חוזרים ובשני אושרה שוב התוכנית. על החלטה זו הוגש הערר, שהוא הסיבה שהוועדה איננה יכולה לדון בבקשות להיתר.

מאז פרסום הידיעה ב"גלובס", והעובדה שהוועדה אכן החלה לדחות את הבקשות להיתר, החל להיווצר לחץ אדיר בעיר מצד דיירים ויזמים לקראת הדיון. במסגרת זו ביקשה התאחדות בוני הארץ להצטרף כידיד בית משפט לדיון והוועדה אישרה שהתאחדות תוכל להביע את עמדתה מנקודת מבט מקצועית במסגרת הדיון.

בבקשה שהוגשה באמצעות עורכי הדין אייל מאמו ומירי כהן ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', צוין כי הערר הביא להקפאתן של בקשות רבות, אשר עומדות ותלויות בהמתנה להכרעת הוועדה המקומית, ואשר רבות מהן הוגשו עוד בטרם פקעה התכנית. זאת בנוסף לבקשות רבות אשר אושרו זה מכבר מאז חודש ינואר על-ידי הוועדה המקומית, אולם לא ניתן להוציא בגינן היתרי בנייה.

גוף נוסף שהצטרף לערר כמשיב הוא חטיבת ארגון חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית של לשכת המסחר. הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין אברהם ללום ושירן רומנו ממשרד עו"ד עמית, פולק מטלון ושות'. טיעוני הארגון מתבססים על הסתמכותם של היזמים על קיומה של הבטחה מנהלית למתן אפשרות להגשת תכניות להיתר מכוחה של התכנית נשוא הערר. כמו כן טוענים לחשיבותה הרבה של התכנית לאור הצלחתה ומינוף מימושם של פרויקטים מסוג תמ"א 38 בעיר רמת-גן בעקבות התכנית הקודמת.

"חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה ונפילת טילים הוא פתרון מציל חיים ולא ניתן לעצור אותו בשל מניעים זרים של מספר מתנגדים. נעשה ככל שביכולתנו למנוע את עצירת חיזוק המבנים ברמת-גן", אמר נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל בהקשר של הבקשה להצטרף להליך.

עוד הוסיף בובליל באותו ההקשר כי "לתמ"א 38 גם הבט חברתי שכן היא מאפשרת לבעלי דירות מיושנות לקבל דירות מחודשות שערכן הכספי גבוה יותר וזאת מבלי להוסיף שקל מכיסם. ההתאחדות רואה בהתחדשות עירונית חשיבות עליונה, והיא החליטה להצטרף להליך המשפטי ולעשות ככל שביכולתה למנוע את עצירת חיזוק המבנים ברמת-גן רק מתוך מניעים זרים של מספר מתנגדים".

כאמור, גם היזמים והקבלנים שעוסקים בתחום בעיר זועמים על המצב שנוצר בעקבות הערר ומקווים שועדת הערר המחוזית תפסוק נגד ההתנגדות. "לפני אישורה של התוכנית לא היתה כדאיות לבצע פרויקטים של הריסה ובנייה מחדש במסגרת תמ"א 38 ברמת-גן", מסביר אריה גוטליב , מנכ"ל חברת גוטליב אחריות בבניה המבצעת פרויקטים בתחום תמ"א 38 ברמת-גן וחברה בהתאחדות בוני הארץ, "הגדלת הצפיפות והאפשרות לבנות דירות קטנות הפכה את הפרויקטים לכדאיים והחלה תנופת עשייה בעיר שאפשרה בנייה ושיווק של דירות קטנות בשטח של 60 מ"ר המתואמות לזוגות צעירים אולם נראה כי המתנגדים לתוכנית לא רוצים זוגות צעירים בעיר ומעוניינים שהדירות שיבנו בעיר יהיו רק דירות גדולות לעשירים".

גיא ששון מנכ"ל חברת ישארמיש השקעות בע"מ המתמחה בין היתר בפרויקטים של חיזוק מבנים וגם היא חברה בהתאחדות בוני הארץ הוסיף לדבריו של גוטליב ואמר: "מאז הגשת הערר יש קיפאון בחיזוק המבנים ובהתחדשות העירונית בעיר. לא דנים בבקשות הקיימות ולא ניתן להגיש בקשות חדשות על סמך התוכנית שהוגשה לערר . יש לי היום 3 בקשות מוכנות להיתר לחיזוק של כ-60 דירות ואני לא יכול אפילו להגישן ובטח שלא להיכנס לדיון בוועדה.

"אנחנו כקבלנים כבר התחייבנו מול בעלי הדירות על ביצוע החיזוק, אנו מוגבלים בלוחות זמנים, וידינו כבולות בתוך סיטואציה של חוסר ודאות. גם הדיירים שממתינים לביצוע החיזוק אינם מבינים את הסיטואציה, התושבים מתוסכלים וממורמרים בשל העיכוב/ביטול של התוכנית מה שמעמיד בספק את ביטחונם האישי אל מול שיקולים זרים המופעלים לקראת הבחירות הקרובות".

עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת עיריית רמת גן וחבר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה שהגיש את אחד העררים נגד הארכת תוקף התוכנית התייחס לטענות היזמים ואמר: "מישהו כנראה התבלבל, או לא מבין על מה מדובר. הערר כלל לא עוצר תכניות תמ"א 38, אלא נועד לסייג את התכנית המוגזמת המגדילה צפיפות באופן בלתי מבוקר. הוועדה המקומית ממשיכה ומאשרת פרויקטים בכל יום ראשון ותמ"א 38 משתלמת ברמת גן גם לולא התכנית הזו. מדובר במצב הזוי בו קבוצת קבלנים ויזמים רשלנים הסתמכו על תכנית שאינה בתוקף, מכרו אשליות לדיירים, חתמו חוזים וכעת מבקשים לכבול את ידיהם של גורמי התכנון לערוך את התכנית בהתאם להתחייבויות שלקחו על עצמם".