אלה הקשיים שחווה היום כמעט כל עסק קטן ובינוני בישראל

משרד הכלכלה: הבנקים מקשים על מתן אשראי לעסקים הקטנים ■ התאחדות התעשיינים: מחנק אשראי במחצית מהמפעלים הקטנים והבינוניים

הדוח הראשון של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה חושף את ההתמודדות היומיומית של כל בעל עסק קטן או בינוני בישראל: קשיים בקבלת הלוואות מהבנקים ועומס ביורוקרטי מצד הרשויות. מנתוני הסוכנות, בשנת 2011 היו רשומים בישראל לא פחות מ-493 אלף עסקים, ו-99.3% מהם נחשבים קטנים ובינוניים, שמעסיקים עד 100 עובדים.

לפי סקר של הסוכנות, שנערך באפריל בקרב כ-500 עסקים קטנים ובינוניים ושעליו מתבסס הדוח, 20% מבתי העסק שבהם מועסקים בין 50 ל-100 עובדים מדווחים על קשיים בקבלת אשראי ומימון ממוסדות פיננסיים ומסמנים זאת כחסם עיקרי בפעילותם השוטפת. באחוזים זהים, מדווחים עסקים בגודל זה גם על קושי בגיוס של עובדים מיומנים. 15% מהם דיווחו גם על הכנסות נמוכות ביחס להוצאות הקבועות שלהם ו-10% דיווחו על בעיות של ביקוש בשווקים.

18% מבעלי העסקים הקטנים שמעסיקים בין 5 ל-19 עובדים, דיווחו על עומס ביורוקרטי; 21% דיווחו על קשיי תחרות ו-13% מהם דיווחו על בעיות אשראי ומימון. בעסקים זעירים, שמופעלים באמצעות עובד אחד, הקושי המרכזי הוא מיתון ואווירה כללית במשק.

הבנקים מקבלים תשואה גבוהה

מהדוח עולה כי חרף קשיי המימון שעליהם מדווחים בעלי העסקים הקטנים - התשואה שמקבלים הבנקים על אשראי שניתן למגזר זה גבוהה באופן משמעותי מהתשואה שהם מקבלים על אשראי שניתן לעסקים בינוניים וגדולים. בסוכנות לעסקים קטנים מסבירים כי הפער אינו נובע מהבדלי הסיכון שבמתן אשראי שבין עסקים קטנים לגדולים - וקשור ככל הנראה לסיבות מבניות של המערכת הבנקאית במדינה.

מהדוח עולה עוד כי ברוב המקרים, האשראי שמעניקים הבנקים לעסקים קטנים ניתן בריבית גבוהה יותר מזו של העסקים הגדולים ולטווחי זמן קצרים יותר - תוך דרישה להעמדת שיעור בטוחות גבוה. בשנת 2012, כך עולה מהדוח, עמד שיעור האשראי שהעניקו הבנקים לעסקים קטנים על כ-15% בלבד מסך האשראי העסקי שלהם.

פער בין ישראל לבין הממוצע במדינות ה-OECD נמצא במספר המועסקים בעסקים הקטנים והבינוניים. מהדוח עולה כי הפער מורגש בייחוד בעסקים שמצבת כוח האדם שלהם מונה פחות מ-250 איש. בזמן שבקבוצת עסקים זו מועסקים בממוצע 68% מהשכירים במדינות ה-OECD, בישראל שיעור המועסקים בה עומד על 57%. מהדוח עולה עוד כי 45% מהפדיון במשק התקבל ב-2010 מבתי עסק שהעסיקו עד 100 איש ובתי עסק שמעסיקים עד 50 איש תרמו כ-43% מהתוצר של המגזר העסקי כולו.

חלקים מהדוח הוצגו בשבוע שעבר לפני חברי השדולה למען עסקים קטנים ובינוניים בכנסת, במסגרת דיון שקיימו בין השאר על מחנק האשראי במגזר זה. לדברי מנהל הסוכנות, רן קויתי, דוח דומה ייעשה מדי שנה - כדי לעמוד על מצב המגזר ולהתאים לו כלי סיוע עדכניים.

"המצב לא מזהיר", אמר היום (א') קויתי בשיחה עם "גלובס": "מגזר העסקים הקטנים והבינוניים מתמודד מול קשיים רבים ויש לנו עוד הרבה מה לעשות כדי להיטיב עמו. התחלנו לנקוט מהלכים שאמורים להוביל לשיפור בקבוצות אלה וניכר שהבנקים מתחילים להנהיג גישה נוחה יותר לעסקים הקטנים והבינוניים. במקביל, נעשים מאמצים לקידום חוק שיקל על העומס הביורוקרטי שמשפיע על עסקים אלה".

לדברי קויתי, במהלך השנה האחרונה העמידה הסוכנות, באמצעות קרן ההלוואות בערבות המדינה, אשראי בהיקף של כ-2 מיליארד שקל לכ-3,500 עסקים קטנים ובינוניים.

"אפיקי מימון נוספים"

בתוך כך, סקר ציפיות רבעוני שעשה אגף המחקר הכלכלי של התאחדות התעשיינים מצביע על היקף משבר האשראי והמימון של המפעלים הקטנים והבינוניים: מהסקר עולה כי 49% מהמפעלים בקבוצה זו דיווחו כי הם מתקשים לעמוד במסגרות האשראי ו-55% דיווחו על קושי בקבלת אשראי חדש ממוסדות המימון. בהתאחדות מדגישים כי מצב זה שונה ממפעלים גדולים, שמדווחים פחות על קשיי אשראי

"חרף הנתונים המרשימים על היקף ההלוואות של הקרן בערבות המדינה, על הממשלה להמשיך ולפעול ליצירת אפיקי מימון נוספים למפעלים הקטנים והבינוניים. יש לפתח קרנות להון צמיחה, להקצות סכום משמעותי למען הקרן למימון שיווק בחו"ל ולפעול לקידום מהיר של הקלות ברגולציה לחברות קטנות ובינוניות שנסחרות בבורסה", אמר היום מנהל האגף לתעשייה קטנה ובינונית בהתאחדות, אורן הרמב"ם.

מנתוני התאחדות התעשיינים עולה כי בישראל כ-2,000 מפעלים קטנים ובינוניים שמצבת העובדים שלהם בין 20 ל-99 עובדים. מדובר ב-74% מכלל מפעלי התעשייה בארץ המעסיקים כ-90 אלף איש. סך המכירות שלהם נאמד ב-68 מיליארד שקל - 20% מהמכירות של המגזר התעשייתי.

התפלגות מספר העסקים במשק
 התפלגות מספר העסקים במשק