המתווה של דיויד גילה לרפורמה בחברת החשמל

על-פי הממונה על ההגבלים - שאינו מיוצג בוועדת המו"מ עם העובדים - יש לפצל את חברת החשמל ל-4 חברות לפחות שיעסקו בייצור ובאספקה

פיצול חברת החשמל ל-4 חברות לפחות שיעסקו בתחומים השונים של הייצור ואספקת החשמל - זהו מתווה הרפורמה הרצוי בחברת החשמל על-פי הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה.

הממונה הגיש היום (א') לשרי האנרגיה, האוצר והכלכלה את עמדת הרשות להגבלים עסקיים לגבי הרפורמה, על רקע תחילת עבודה של ועדה מקצועית שמינו שרי האוצר והאנרגיה והמים, במטרה להמליץ לממשלה על המתווה הרצוי.

גילה, שנציגו אינו חבר בוועדה, ממליץ על מתווה רפורמה דרסטי בהרבה מזה שנדון עד לעת האחרונה בין המדינה לוועד העובדים בחברה. הוועדה - בראשותו של אורי יוגב, ובהשתתפות נציגי האוצר, משרד האנרגיה ושני נציגי ציבור - עדיין לא התכנסה. ערב ההכרזה על הוועדה בשבוע שעבר נשמעה ביקורת על כך שאין בה ייצוג לרגולטורים שמעורבים במשק החשמל, כמו רשות החשמל והרשות להגבלים עסקיים. פרסום עמדתו של גילה בנושא מבלי שהתבקש לכך על-ידי הוועדה, עשוי להתפרש לפיכך גם כצעד של התרסה שעשוי להקשות על הוועדה לגבש מתווה אחר.

מה מציעה הרשות?

מתווה הרפורמה הרצוי על-פי הרשות מבוסס על הוצאת תחומי החלוקה (קווי הרשת במתח נמוך לצרכנים), ההולכה (קווי המתח הגבוה והמתח העליון) וניהול המערכת מחברת החשמל, תוך יצירת הפרדה מוחלטת בין הפעילות שתיוותר בחברה לבין תחומים אלה. הממונה אינו מביע עמדה בשאלה האם רצוי שתחומים אלה יועברו לידי חברה או חברות ממשלתיות או שיופרטו בצורה חלקית או מלאה.

מנוסח המתווה עולה כי הפעילות היחידה שתישאר בידי חברת החשמל היא ייצור חשמל, וזאת בהיקף שלא יעלה על 50% משוק ייצור החשמל, לעומת כ-90% כיום. הרשות להגבלים איננה מתנגדת לאפשר לחברת החשמל לשדרג תחנות כוח - על-מנת שתוכל להתחרות ביצרני החשמל הפרטיים.

נוסף על כך מתברר כי גילה דורש שתחנות כוח שיוצאו משליטת חברת החשמל יימכרו בשלמותן, ומתנגד לאפשר לחברה להמשיך ולהחזיק באחזקות מיעוט בתחנות כוח שיפוצלו מתוך החברה. התנגדות זו באה על רקע רעיון שכבר סוכם עקרונית בדיונים קודמים עם ועד עובדי חברת החשמל, שלפיו תחזיק החברה 49% מהבעלות בתחנת הכוח החדשה (פרויקט D) שתוקם באשקלון, כשעל הפרק כוונות של העובדים לקבל אף הם אחוזים בבעלות מתוך חלקה של חברת החשמל.