הדולר היציג התחזק ל-3.59 ש'; "שבוע גורלי לדולר"

האירו נסחר ברמה של כ-4.78 שקלים ■ ב-17:30 תתפרסם החלטת הריבית לחודש אוגוסט ■ רונן מנחם: הריבית תישאר על כנה ■ החוזים העתידיים נסחרים בירידות על רקע סנטימנט שלילי באסיה

המסחר במט"ח מתנהל היום (ב') בהיחלשות השקל מול המטבעות המרכזיים, לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל היום. הדולר היציג התחזק בכ-0.5% מול המטבע המקומי לרמה של 3.59 שקלים. האירו מתחזק בכ-0.3% מול השקל והשער היציג נקבע על 4.77 שקלים. בעולם, הין היפני מתחזק מול הדולר ונסחר סביב 97 ין לדולר. האירו/דולר נסחר ברמה של 1.32 דולרים לאירו.

המסחר בבורסות אירופה מתנהל במגמה מעורבת, חרף הסנטימנט שלילי שהתאפיין במסחר בבורסות אסיה רקע היחלשות הין מול הדולר. מדד הניקיי היפני צנח ביותר מ-2% מתחת לרף ה-14 אלף נקודות. החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות קלות.

עיני המשקיעים בעולם שוב נשואות לעבר הבנק המרכזי של ארה"ב, שימסור את הצהרת הריבית והתחזיות הכלכליות ביום רביעי, בתום פגישה בת יומיים. האם יו"ר ה'פד' בן ברננקי שוב יזים את החששות לגבי האטת רכישות האג"ח? נחכה ונראה.

בהקשר זה, במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "בשבוע הקרוב יחסי הכוחות בזירת המט"ח המקומית יושפעו בראש ובראשונה על פי מה שיקרה מעבר לים, כאשר בארצות הברית צפוי לנו אחד השבועות הגורליים ביותר עבור הדולר, כשעל הפרק דוח התמ"ג לרבעון השני, החלטת הריבית של הבנק הפדרלי ודוח התעסוקה הראשי".

הריבית תישאר על כנה?

בזירה המקומית בנק ישראל יפרסם הערב (17:30) את החלטת הריבית לחודש אוגוסט, ההחלטה הראשונה לאחר פרישתו של נגיד הבנק סטנלי פישר.

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות בבנק מזרחי-טפחות, מעריך כי הריבית תישאר על כנה בשל מספר סיבות מרכזיות. ראשית, מנחם טוען כי שער החליפין לא רחוק מהרף הלא רשמי של 3.6 שקלים לדולר. בנוסף, הוא מעריך כי קצב האינפלציה במשק (הן בדיעבד והן במבט 12 חודשים קדימה) נע בין 1.5% ל-2% ונמצא באזור אמצע יעד האינפלציה (1% - 3%). מעבר לכך, מנחם סבור כי נתוני הפעילות הכלכלית סבירים למרות שהמחירים בשוק הדיור עדיין גבוהים.

מנחם מציין לבסוף כי "בנק ישראל צריך להתחשב בכך שתשואת הפדיון על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב (ל-10 שנים) גבוהה משהייתה בחודשים הקודמים וה-Fed שוקל צמצום של רכישות האג"ח - מהלך שעשוי להוליך לייסוף של הדולר בעולם ולייתר חלק מהצורך של בנק ישראל לבלום ייסוף בשער השקל".