ברקליס מציג: תרחיש "יום הדין" שעלול לזעזע את השווקים

בבנק ההשקעות פרסמו סקירה והציגו תחזית פסימית במיוחד: מחירי הנפט יצנחו ל-70 דולר לחבית, מחיר הנחושת יצנח בכ-,60% והגרוע מכל - קצב הצמיחה השנתי בסין יירד ל-3%

מחירי הנחושת יצנחו ביותר מ-60%, מחיר האבץ ייחתך בחצי ומחיר הנפט יירד לכ-70 דולר לחבית. אלו הם חלק מהשינויים הצפויים בשוק הסחורות לפי "תחזית יום הדין" של בנק ההשקעות ברקליס קפיטל. כלכלני הבנק צופים כי שינויים אלה יובילו לצמיחה של 3% בסין בתוך כ-4 שנים, תרחיש שיוביל לדעת כלכלנים רבים למשבר כלכלי עולמי.

התחזית הפסימית של ברקליס מגיעה כאשר ברקע, לי קשיאנג, ראש ממשלת סין, נוקט בצעדי מנע (שכוללים מגבלות על מתן אשראי) שנועדו להאט את "הסוסים הדוהרים" של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם במטרה לצנן את בועת הנדל"ן והמחירים שהתפתחה במדינה וגרמה בין היתר לערי רפאים רבות. צעדים אלו, כאמור, באים על חשבון הצמיחה ומובילים בין היתר להאטה בפעילות העסקית.

הצמיחה בסין ברבעון הראשון של השנה עמדה על 7.5% (שנתי) ואומנם עמדה בתחזיות האנליסטים, אך למעשה מדובר הרבעון השני ברציפות שבו נרשמת האטה ולפי התחזיות קצב הצמיחה בדרכו לשפל של 23 שנים. ומהן ההשלכות של האטה בסין? בין היתר, צמיחה נמוכה בסין תפגע בשוק הסחורות וביצואניות הגדולות של המינרלים והברזל כגון ברזיל, אוסטרליה ודרום אפריקה. מעבר לכך, האטה כלכלית בסין תפגע גם באירופה וארה"ב.

בבנק ההשקעות נומורה העריכו כי קצב צמיחה סיני של 5.9% ב-2014 יגרע 0.3% מהצמיחה של הכלכלה הגלובלית. מנגד, בסוסייטה ז'נרל, מעריכים כי קצב צמיחה שכזה יגרע 1.5% מההתרחבות הכלכלית העולמית.

"אני לא יודע אם העולם מוכן לקצב צמיחה סיני של מתחת ל-7%, אך מצד שני זה לא ריאלי לחשוב שמדינה מסוימת מסוגלת לצמוח בקצב של 10% ואפילו בקצב של 8% במשך מספר עשורים ברציפות", טוען אורביל של, מנהל המרכז ליחסי ארה"ב-סין בניו-ניורק. "הכלכלה הסינית היא 'בת-מוות' ובסופו של דבר גם היא כפופה לאותם מחזורי צמיחה ככל מדינה אחרת בעולם".

סודאקשימה אוניקרישנאן וז'יאן צ'אנג, אנליסטים בברקליס, ציינו בסקירה שפרסמו כי מעבר להאטה בפעילות הייצור והלחצים הפיננסים, החברות הסיניות והממשלות המקומיות בסין צוברות חובות גבוהים. בנוסף, הרפורמות שראש הממשלה הסיני מתכנן להוציא לפועל, עשויות לגרום ל"כאבים כלכליים" בטווח הקצר.