טבריה: עובדי רשות המסים רדפו אחר בעל עסק שברח עם הקופה

עובדי מע"מ טבריה הגיעו לעסק של השכרת סירות וציוד ספורט ימי באחד מחופי טבריה, אך כשהציגו את עצמם בפני אחד העובדים, קרוב משפחתו של בעל העסק, הוא נמלט עם קופת המזומנים - ונעצר רק בתום מרדף רגלי של עובדי מע"מ

הרוחצים שרחצו והשתזפו בשבוע שעבר באחד החופים המוכרים בטבריה, נחשפו למחזה מוזר: אנשי רשות המסים פצחו במרדף אחר עובד עסק לספורט ימי שברח עם קופת הכסף.

המקרה התרחש בשיאו של מבצע ארצי שמנהלת רשות המסים לבדיקת תקינות ניהול ספרים של בעלי עסקים במגוון תחומים, בפרט כאלה שעיקר פעילותם בקיץ.

עובדי מע"מ טבריה הגיעו לעסק של השכרת סירות וציוד ספורט ימי באחד מחופי טבריה. כאשר הציגו את עצמם בפני אחד העובדים, קרוב משפחתו של בעל העסק, הוא נמלט עם קופת המזומנים של העסק שהייתה בתיק שנשא על גופו.

עובדי משרדי מע"מ בצפון פתחו במרדף רגלי אחריו, ואליהם הצטרפו מנהלי המשרדים. האירוע הסתיים בתפיסתו של העובד, ובהמשך היום בעל העסק הובא לחקירה.

עמוק לתוך הקיץ, רשות המסים ממשיכה במאמציה לגבות מס ולהגביר את השוויון בנטל המס, ופתחה במבצע האמור לטובת העניין. חלקו הראשון של המבצע נערך במהלך השבוע החולף בכל רחבי הצפון, ובו כל יחידות מס הכנסה ומע"מ באזור התגייסו לביצוע מאות ביקורות, שנערכו ביום ובלילה, ואלפי ביקורות נוספות עתידות להיערך במהלך החודש הקרוב ביתר חלקי הארץ.

חלק גדול מהביקורות התמקדו בתחומי הנופש והקיט - צימרים, חדרי אירוח ומסעדות.

בביקורות שנערכו על-ידי משרד מס הכנסה צפת נמצאו 12% מבעלי העסקים (מתוך 150 המבוקרים) שלא רשמו הכנסות, ובהם צימר משדה אליעזר שלא רשם הכנסות של 12,000 שקל; בעל חדרי אירוח במושב שזור שלא רשם הכנסות מעשרות לקוחות שונים במשך 3 חודשים בשווי של 19,060 שקל, בטענה שלא ידע איך להוציא חשבוניות; ובעל 3 יחידות צימרים מצפת שנמצא כאשר לא רק שאינו מנהל ספרים לגבי עיסוקו זה, אלא שאת התיק הקיים לו ברשות ביקש לסגור בטענה כי העסק אינו פעיל.

דווקא באזור טבריה וסובב כנרת, "אזור המרדף" על החוף, נראה כי ההקפדה על רישום הכנסות גבוהה יותר. משרד מס הכנסה טבריה מצא כי רק 8% מבין 61 הנבדקים לא רשמו הכנסות, כאשר מקרה חריג אחד נרשם בכפר כלנית, שם בעלת חדרי אירוח לא רשמה הכנסות של למעלה מ-15 אלף שקל, ותלתה את האשם בכלתה.

בחיפה המצב היה מזהיר פחות; מתוך 160 ביקורות שערך משרד מס הכנסה חיפה באזור חיפה, טירת הכרמל, נשר והקריות בעסקים המוכרים שטיחים, ציוד לבעלי חיים, פרחים, שעונים, גני ילדים, קייטנות, מלונות בוטיק ואטליזים - נמצאו 19% מהעסקים המבוקרים כשלא רשמו הכנסות.

ההפתעה הגדולה של המבקרים הגיעה מכיוון גני הילדים: מספר לא קטן של בעלות פעוטונים וגני ילדים - הגובות אלפי שקלים מההורים עבור כל חודש - לא רשמו עשרות אלפי שקלים מהכנסותיהן. בעלת גן ילדים מחיפה הגדילה לעשות וגבתה מהורים מאז יום פתיחת הפעוטון 128,600 שקל, עליהם לא דיווחה לרשויות המס. בבדיקה התברר כי אין לה כלל תיק ברשות המסים, והיא אינה מנהלת ספרי חשבונות.

המבצעים נערכו כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל רשות המסים, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח על מנת להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.