רפורמת הפרגולות אושרה בקריאה ראשונה בכנסת

מדובר ברפורמה מקוצצת העוסקת בעיקר בתחום הרישוי ובקציבת זמן לאישור תוכניות בועדות השונות

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה ראשונה את הרפורמה בתכנון ובנייה, "רפורמת הפרגולות", שמוביל שר הפנים, גדעון סער. הרפורמה אושרה ברוב של 65 חברי כנסת לעומת 16 שהתנגדו. בדיון שהתקיים במליאת הכנסת הציג שר הפנים את עיקרי הרפורמה.

כזכור, מדובר ברפורמה מקוצצת העוסקת בעיקר בתחום הרישוי ובקציבת זמן לאישור תוכניות בועדות השונות. רפורמה זו שעלתה היום להצבעה היא חלק קטן וצנוע יותר מהרפורמה המקורית עליה הכריז ראש הממשלה לפני למעלה משלוש שנים, רפורמת המרפסות, שירדה מסדר היום לפני כשנה וחצי. עוד חשוב לציין שאחד הדברים המשמעותיים ביותר הנעדרים מהרפורמה הנוכחית היא התייחסות לדיור בר השגה בצורה זו או אחרת. ברפורמה המקורית הוסף פרק מיוחד בנושא דיור בר השגה בעקבות לחץ שהופעל לאחר המחאה החברתית אולם כמו הרפורמה הנרחבת, גם פרק זה קוצץ כעת.

"אנו מביאים היום לכנסת את אחת הרפורמות החשובות ביותר באחת המערכות הזקוקות ביותר לרפורמה - מערכת התכנון והבנייה", אמר שר הפנים, גדעון סער, במליאת הכנסת, "הרפורמה הנוכחית היא אחד מהמהלכים החשובים ביותר נגד הבירוקרטיה שממררת את חיי אזרחי ישראל". עוד הוסיף סער לאחר ההצבעה כי: "הרוב הגורף שבו אמרה הכנסת כן לרפורמה בתכנון ובנייה מלמדת על ההכרה הרחבה בצורך בשינוי שידלל את הבירוקרטיה והריכוזיות במערכת התכנון והבנייה".

השר סער, הציג את הבעיות העיקריות בתחום התכנון והרישוי איתן מתמודדת הרפורמה הנוכחית וציין בין היתר גם את ההתמשכות בלתי סבירה של הליכי תכנון בוועדות המחוזיות.

"אישור של תכנית קטנה של עד 20 יחידות דיור אורך בממוצע 3.5 שנים ואישור תכנית גדולה של מעל 200 יחידות דיור אורך בממוצע 6.5 שנים", הסביר סער, "ההתמשכות הבלתי סבירה של לוחות הזמנים נובעת מכך שמערכת התכנון בישראל היא ריכוזית ולא יעילה. 6 ועדות מחוזיות מעניקות שירות לכ- 2.5 מיליון משקי בית בעוד ש- 125 ועדות מקומיות נעדרות סמכויות לאשר תכניות. המצב הקיים היום בוועדות המחוזיות הוא ש-76% מזמנן מוקדש ל2% מהמלאי התכנוני של יחידות הדיור".