מנכ"ל נגב טקסטיל: בלי סיוע מהמדינה ניסגר תוך 3 שבועות

המפעל מעסיק כ-50 עובדים ונמצא בסכנת סגירה בשל עלויות האנרגיה הגבוהות ■ עמדת האוצר: לא לסייע נקודתית לכל מפעל

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (ד') במשבר במפעל נגב טקסטיל שבשדרות, על רקע דרישתו ממשרד הכלכלה להעמיד לו סיוע חירום - 3 מיליון שקל. לטענת מנכ"ל המפעל, אורי אדר, עלויות האנרגיה הגבוהות מקשות על המשך תהליך הייצור, ואם לא יועבר לו סיוע דחוף עד שיחובר לרשת הגז הטבעי - יאלץ לסגור את המפעל ולפטר את 50 עובדיו.

הדיון הבוקר בוועדת העבודה והרווחה התקיים לבקשת ח"כ עמר בר-לב (העבודה), שסייר באחרונה במפעל בשדרות והתרשם ממצוקתו. הדיון התקיים בהשתתפות בכירים ממשרד האוצר וממשרד הכלכלה, וראש עיריית שדרות, דוד בוסקילה.

לדברי אדר, הזרמת הגז הטבעי למפעל בשדרות תתאפשר רק באוקטובר 2014, מהלך שיאפשר לצמצם את עלויות האנרגיה בכ-30%. לדברי אדר, הוזלה זו, לצד התייעלות מקיפה שתיעשה במפעל, יאפשרו את המשך פעילותו של נגב טקסטיל ובאופן שיהיה עצמאי ואף רווחי. "סיוע החירום שאנחנו מבקשים ממשרד הכלכלה, אמור לאפשר לנו לצלוח את התקופה בת 15 החודשים שלפנינו, עד שנחובר לרשת הגז הטבעי. כדי להמשיך לפעול, אני זקוק מדי חודש להקלות בהוצאות בהיקף של כ-250 אלף שקל", אמר היום אדר בשיחה עם "גלובס".

מפעל עוגן

נגב טקסטיל נחשב מפעל עוגן בתעשיית הטקסטיל לאופנה בישראל, ובו מעובדים בדים שמגיעים אליו כחומרי גלם. במפעל שבשדרות בדים אלה נצבעים או מודפסים, ומועברים למתפרות השונות. עם לקוחות המפעל נמנים גם כמה מותגי אופנה. "אנחנו מפעל יחיד בארץ שעוסק בתחום הזה, ואם ניסגר - פעילות שלמה בתוך ענף הטקסטיל שכבר נחבט והצטמצם מאוד בעבר תרד לטמיון, ולתעשייה הישראלית לא תהיה תשובה לייבוא של בגדים מחו"ל. במקרה כזה ייווצר מצב שיבואנים יוכלו לייבא בגדים ולהעלות את המחירים, כי אין להם תחרות מקומית", הזהיר אדר.

נראה כי באוצר לא מתרשמים מהמצוקה של נגב טקסטיל, ובדיון בוועדת העבודה והרווחה אמר אחד מנציגיו כי המשרד לא רואה לנכון לסייע נקודתית לכל מפעל - במקרה שאין לשם כך כלים מתאימים. אלא שלטענת אדר, הבקשה שהגיש לקבלת סיוע חירום מתבססת על התקדים של המפעל לייצור זכוכית פניציה מנצרת עלית, שנזקק אף הוא לסיוע מהמדינה בשל עלויות האנרגיה הגבוהות והיעדר הגישה לגז הטבעי - שמאפשר לצמצם באופן ניכר את עלויות הייצור.

"אם המדינה נרתמה למפעל פניציה, שתירתם ותסייע גם במקרה שלנו לצד תוכנית התייעלות יסודית שאנו מגבשים", אמר אדר. לדבריו, תוכנית ההתייעלות כוללת את צמצום שטח המפעל, תוך התאמתו להיקף פעילות הייצור בו, וקיצוץ בשיעור של 20%-25% בקרב העובדים שמשתכרים שכר גבוה יחסית. לדברי ראש עיריית שדרות, ניסיונות מצדו להקל בהוצאות הארנונה של נגב טקסטיל והפחתתה בכ-50% נענו בסירוב מצד משרד הפנים.

נגב טקסטיל נמצא בבעלות יחידה של יצחק טזרטס. לטענת אדר, בשנתיים האחרונות הבעלים כבר הזרים 3 מיליון שקל למען המשך פעילות הייצור בשדרות, וזאת לאחר שבמשך 12 השנים האחרונות "הוא לא לקח אגורה מהמפעל לכיסו", כדבריו.

לדברי ח"כ בר-לב, להצלת המפעל בשדרות חשיבות לאומית, שכן פעילותו משפיעה על 1,000 עובדים בענף הטקסטיל. "במשרדי האוצר והכלכלה מדברים במקרה הזה במושגים של רווח והפסד ובפורמליות שלא מתאימה למקרה, שבו מדינה מממשת את ערכיה המרכזיים כמו התיישבות בפריפריה. יכול להיות אך סמלי שהמדינה תסייע למימוש הציונות באמצעות תמיכה זמנית במפעל כזה למשך 15 חודשים", אמר בר-לב.

ממשרד הכלכלה נמסר: "משרד הכלכלה מלווה בשבועות האחרונים את המפעל, מסייע לו בייעוץ והציג בפניו מספר כלים ואפשרויות העשויות לסייע להפחתת עלויות המפעל, בכדי לעבור את התקופה עד החיבור לתשתית הגז והמעבר לרווחיות. במסגרת זו הציג המשרד למפעל אפשרות לקבלת הלוואה בערבות מדינה ואפשרויות בתחום הפחתת העלות האנרגטית לתקופת מעבר, עד לחיבור לתשתית הגז הטבעי. אפשרויות אלו ואחרות נבחנות כעת ע*י המפעל. כאשר תועבר התוכנית המלאה למשרד בימים הקרובים, כפי שהתחייב היום בכנסת מנכ*ל המפעל, יבחן המשרד כיצד לסייע למפעל. במקביל, נערך המשרד למתן פתרונות תעסוקה חילופיים לעובדים, במידת הצורך".