בוגרי האקדמיה בישראל גייסו 1.6 מיליארד דולר במצטבר

חברות סטארט-אפ שהקימו בוגרי אוניברסיטת תל אביב גייסו במצטבר את הסכום הגבוה ביותר ■ הטכניון נמצא במקום השני מאגר המידע Crunch Base מתמקד בחברות אינטרנט, מדיה ו-IT

הבוגרים של איזה אוניברסיטאות בישראל ובעולם מקימים הכי הרבה סטארט-אפים? ומי מהם אחראי להכי הרבה סטארט-אפים מוצלחים? הבלוג הטכנולוגי Minimaxair בדק באחרונה את השאלות הללו וגילה תוצאות מעניינות גם לגבי אוניברסיטאות ישראליות.

מקס וולף, שמפעיל את הבלוג, בדק את הסטארט-אפים שרשומים במאגר המידע Crunch Base, וקיטלג אותם לפי המוסד שבו למדו היזמים שלהם.

המטרה הייתה לבדוק אילו אוניברסיטאות מפיקות יותר בוגרים העוסקים בפועל ביזמות: אוניברסיטאות היוקרה ('ליגת הקיסוס') כמו הרווארד, ייל או פרינסטון, או האוניברסיטאות בעלות האוריינטציה היזמית והטכנולוגית, כמו סטנפורד ו-MIT או UC Berkeley. וולף הופתע לגלות את אוניברסיטת תל אביב במקום ה-14 ברשימה העולמית. באשר לאוניברסיטאות האמריקניות, אגב, התוצאות חלוקות - הרווארד אמנם מובילה את הרשימה, אך אחריה מגיעות האוניברסיטאות הטכנולוגיות שצוינו ורק מאוחר יותר נמצאות שאר אוניברסיטאות הקיסוס היוקרתיות.

הטכניון במקום ה-26 בעולם

בעקבות הניתוח של וולף, החליטה אוניברסיטת תל אביב בעצמה לכרות את הנתונים מ-Crunch Base, והניתוח שלה אישר כי היא נמצאת במקום ה-14 בעולם. הטכניון הגיע למקום ה-26, העברית למקום ה-55, המרכז הבין תחומי, למקום ה-69 ואוניברסיטת בן גוריון למקום ה-108.

נדגיש כי מדובר אך ורק בסטארט-אפים שמופיעים במאגר המידע קראנץ' בייס. יש לציין כי מאגר זה מתמקד בעיקר בסטארט-אפים מתחום ה-IT, האינטרנט והמדיה, ומייצג בחסר סטארט-אפים בתחומים כמו ביומד, חקלאות, ננוטק וחומרים, בהם מתמחות חלק מן האוניברסיטאות האחרות.

כמו כן, הרישום בקרנץ' בייס הוא וולנטרי, וחברות הנמצאות מתחת לרדאר או פונות לשווקים שאינן השוק האמריקני, לא תמיד נרשמות בו. כמו כן, חברות ותיקות מיוצגות בו בחסר, מאחר שהגיעו לבשלות לפני שהמאגר הוקם.

למרות האמור לעיל, המאגר מייצג בצורה טובה את סצנת הסטארט-אפים שמרוכזת כיום סביב עמק הסיליקון.

על פי נתוני קראנצ'בייס, בוגרי תל אביב גייסו 881 מיליון דולר, בוגרי הטכניון גייסו 403 מיליון דולר ובוגרי האוניברסיטה העברית גייסו 78 מיליון דולר לסטארט-אפים בתחומי העיסוק של קראנץ' בייס.

בוגרי תל אביב מובילים גם בנתון נוסף - מי גייס את הסכום הגבוה ביותר לסטארט-אפים בסבב הראשון של הגיוס: בוגרי תל אביב גייסו 227 מיליון דולר לסטארט-אפים בסבב הגיוס הראשון, הטכניון - 63.5 מיליון והאוניברסיטה העברית - 46 מיליון.

המגייסת הבולטת: פאלו אלטו

הסטארט-אפים הבולטים בהיקף הגיוס הכולל שלהם שהוקמו על ידי בוגרי אוניברסיטת תל אביב וכלולים במאגר זה הם פאלו אלטו בה שותף היזם בוגר תל אביב ניר צוק, שגייסה כ-320 מיליארד דולר (המייסדים מכרו מניות בסכום דומה).

וייז שגייסה עד שנרכשה כ-67 מיליון דולר, Watchdocs שגייסה 59.5 מיליון דולר ו-Goodmail שגייסה 45 מיליון דולר, כך על פי המאגר.

בוגרי הטכניון הקימו את Conduit שגייסה 110 מיליון דולר, טנגו מי שגייסה 87 מיליון דולר ו-Gigya שגייסה 45 מיליון דולר.

בוגרי האוניברסיטה העברית אחראים על אימפרבה (37 מיליון דולר), Cloudshare (20 מיליון דולר) ו-Veraz (10 מיליון דולר).

בוגרי בר אילן הקימו את אמובי (54 מיליון דולר) ו-EXelate (32 מיליון דולר). בוגרי המרכז הבין תחומי בהרצליה הקימו את 5min (יחד עם בוגר של תל אביב) שגייסה 12.5 מיליון דולר. בוגרי אוניברסיטת בו גוריון הקימו את DudaMobile (18.6 מיליון דולר) ואת Personetics (18 מיליון דולר). בוגר האוניברסיטה הפתוחה הקים את Taboola (40 מיליון דולר) ובוגר של אוניברסיטת חיפה הקים את Fiverr (20 מיליון דולר).

גיוסי הכספים של בוגרי האקדמיה
 גיוסי הכספים של בוגרי האקדמיה