הדולר ירד ב-0.2%: "קשה להסביר האדישות של הדולר-שקל"

הדולר נחלש בשיעור של כ-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.559 שקלים, בעוד האירו נחלש בכ-0.28% ושערו היציג נקבע על 4.713 שקלים ■ הפדרל ריזרב: "נמשיך ברכישות האג"ח עד אשר יהיה ברור כי ההתאוששות הכלכלית חזקה מספיק"

הדולר נחלש היום (ה') מול השקל בשיעור של כ-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.559 שקלים, בעוד האירו נחלש בכ-0.28% ושערו היציג נקבע על 4.713 שקלים.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג נחלש בכ-0.1% ל-3.566 שקלים, האירו נחלש מול המטבע המקומי ב-0.23% ושערו היציג נקבע על 4.726 שקלים.

בשוק המט"ח העולמי הדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים: האירו נחלש מולו בכ-0.25% ל-1.3272 דולר לאירו, הליש"ט נחלשת ב-0.3% ל-1.5157 דולר ומול הין היפני הדולר מתחזק בכ-0.45% ל-98.32 ין לדולר.

הבנק המרכזי בארה"ב הותיר אמש את הריבית על כנה בשיעור אפסי, ולא פרסם הצהרות דרמטיות באשר למדיניות המוניטרית המרחיבה שהוא מנהיג מאז חודש ספטמבר 2012. תוכנית ההקלה הכמותית השלישית, במסגרתה רוכש ה'פד' מדי חודש אג"ח בהיקף 85 מיליארד דולר, צפויה להמשך עד אשר יהיה ברור כי ההתאוששות הכלכלית חזקה מספיק. עוד נמסר בהודעה כי הסיכונים לכלכלה האמריקנית, בכללה שוק העבודה, נחלשו משמעותית, וכי הבנק מוכן להגביר או לצמצם את הרכישות בהתאם להתפתחויות הכלכליות.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל, סבורים כי ההצהרה של הפדרל ריזרב היתה הצהרת "יונית" מהמצופה והיא ציננה במידת מה את ההערכות שרווחו בשבועות האחרונים לפיהן הבנק יודיע בספטמבר על צמצום ראשון בהיקף רכישות האג"ח. לדבריהם, המשך המדיניות המרחיבה של הבנק הפדרלי פירושה הדפסה והזרמה מסיבית של דולרים לשוק, וכן ריבית אפסית למשך זמן רב, ואלה שוחקים את ערכו של הדולר.

נגיד חדש לבנק ישראל

אתמול בערב נבחר נגיד חדש לבנק ישראל. פרופ' ליאונרדו (ליאו) ליידרמן ייכנס לתפקיד לאחר שפרופ' יעקב פרנקל הסיר את מועמדותו לתפקיד בתחילת השבוע. בעקבות ההכרזה, הודיעה ד"ר קרנית פלוג, משנה לנגיד בנק ישראל וממלאת מקום הנגיד, כי בכוונתה לסיים את עבודתה בבנק ישראל בתום 25 שנות עבודה, לאחר שתסייע במשך כחודש לנגיד החדש להיכנס לתפקידו ולהכיר את המערכת.

האני מאמין של ליידרמן, אם להסתמך על דברים שאמר בשנים האחרונות, מצביע על הצעדים שייתכן וינקוט לאחר כניסתנו לראשות בנק ישראל: על הריבית הוא אמר ב-2011 כי "שמירה על ריבית נמוכה מאוד לאורך זמן עלולה לתרום ליצירתן של בועות פיננסיות חדשות"; על מצב המשק ליידרמן אמר ביוני השנה כי "תמונת המאקרו לא מעודדת. הנתונים האחרונים של המשק הישראלי לא טובים ומצביעים על היחלשות ואמון הצרכנים בישראל נפגע בחודשים האחרונים".

על הבנקים אמר ליידרמן ב-2012, כי הסקטור הבנקאי לא יכול לקחת על הגב שלו את כל צורכי המימון בישראל, ולכן חובה שתהיה התייצבות בשוק האג"ח הקונצרניות"; בנושא הגירעון ליידרמן אמר ב-2011 אם יורחב יותר מדי, הדבר יפגע בסופו של דבר בפעילות ובתעסוקה".

"התמודדות עם התיסוף המדאיג בערך השקל, אשר מכביד על הייצוא הישראלי ופוגע במשק הישראלי כולו, ללא ספק תהיה אחת הסוגיות הבוערות בסדר יומו של הנגיד החדש", אומרים ב-FXCM. "למרות האירועים המקומיים ובעיקר הגלובליים רבי המשקל, הדולר-שקל נותר נטוע במקומו וממשיך לדשדש. קשה להסביר את האדישות הזו של הצמד המקומי לאירועי הסיכון ולסחף העולמי. ייתכן כי הדבר נובע מנפחי המסחר הדלילים או מהקושי של הצמד לשבור מתחת לרצפה המשמעותית של 3.55 שקלים לדולר".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, הדגיש כי "בצל היצעי המט"ח של תחילת החודש הקלנדרי, שוק המט"ח המקומי לא יעניק ימי חסד לנגיד החדש ובנק ישראל יידרש כבר בקרוב להתערב במסחר במט"ח, אם לא ינהיג התערבות משמעותית בשוק, שער החליפין יירד אל עבר רמות השפל של קיץ 2008".