"ליידרמן לא רואה בעליית מחירי הנדל"ן בישראל בועה"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש - מיטב: "אפשר להניח שהנגיד החדש יטה פחות מקודמו להשתמש בכלי הריבית כדי להשפיע על שער החליפין"

על סמך התבטאויותיו וראיונותיו שנתן הנגיד החדש בשנה האחרונה ניתן לקבל כמה רמזים על "המטען" שצפוי להביא לבנק ישראל. תחזיותיו והערכותיו, כפי שבאו לידי ביטוי בדבריו או בתחזיות שפרסם בנק הפועלים לא היו בדרך כלל רחוקות מאוד מהקונצנזוס, לא בתחומים הריאליים ולא המוניטאריים. כך מציין היום אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש - מיטב, בתגובה ספרסם למינויו של ליאו ליידרמן לנגיד בנק ישראל. ליידרמן מכהן ככלכלן הראשי של בנק הפועלים.

התבטאויותיו של פרופ' ליידרמן היו יחסית מאוד פסימיות לגבי המשק האירופאי והוא אף התקשה לראות הגעה לפתרון המשבר באירופה בלי הסדר חוב כולל. לגבי ארה"ב היה אופטימי הרבה יותר.

בישראל תחזית הצמיחה של בנק הפועלים לשנת 2013 ללא גז הייתה נמוכה יותר מאשר של בנק ישראל (2.5% לעומת 2.8%). לעומת זאת, התחזית לשנת 2014 הייתה אופטימית הרבה יותר (3.2% לעומת 2.5%, שוב ללא גז). "הנגיד החדש עשוי להיות סובלני קצת יותר מקודמו לגירעונות הממשלתיים. הוא מאמין שאסור להשלים עם הצמיחה הנמוכה הקיימת שהיא קטנה מפוטנציאל הצמיחה של המשק. מדבריו אפשר להבין שהגדלת הגירעון הממשלתי במטרה להגדיל השקעות בתחומים מחוללי צמיחה כגון תשתיות יכולה לזכות להבנתו", אומר ז'בזינסקי.

ליידרמן התבטא בחריפות נגד העלאת המע"מ בשנת 2012 כאמצעי להתמודדות עם הגירעון. לדעתו של הנגיד החדש, חוזקו של השקל מתבססת על עוצמתו של המשק ועל ההשפעה הגדולה יותר של הגז ממה שמעריך בנק ישראל. לפי דבריו, התחזקות השקל מושפעת הרבה פחות מפערי ריביות בין ישראל לעולם. לפיכך, "אפשר להניח שהנגיד החדש יטה פחות מקודמו להשתמש בכלי הריבית כדי להשפיע על שער החליפין".

עוד מציין זבז'ינסקי כי הנגיד החדש לא רואה בעליית מחירי הנדל"ן בישראל בועה בדומה למה שהתרחש במדינות האחרות, מכיוון ששיעור העלייה בישראל היה נמוך הרבה יותר ומרבית הביקושים הינם אמיתיים שבאו לאחר תקופה של מחסור בהיצע. הוא פחות חושש מירידה חדה במחירי הנדל"ן תוך גרימת נזקים לכלכלה ולמערכת הפיננסית.

בהתייחס לריבית, ההערכה של בנק הפועלים סבורה כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף השנה ואף יותר מכך. גם לפני שנה, העריכו בבנק הפועלים שבנסיבות הקיימות מוקדם לדבר על הורדת ריבית נוספת.

התייחסותו אל הכוחות המשפיעים על השקל ותחזיותיו לאורך זמן לגבי הריבית יכולים לרמוז שעם הגעתו לוועדה המוניטארית, פחתו הסיכויים להורדת ריבית נוספת. לא ברור האם הנגיד החדש ישתתף כבר בישיבה הבאה של הועדה המוניטארית בסוף אוגוסט, אך אם כן, הזמן הקצר בתפקיד והשינויים הרבים בהרכב הוועדה אמורים לתמוך פחות בשינוי המדיניות כבר בהחלטה הקרובה. בנוסף, "נזכיר שבנק ישראל אמור לקבוע בישיבתו הבאה את גובה הריבית לחודשיים. כמו כן, ההחלטה תתקבל לפני השינוי האפשרי במדיניות הרכישות של ה-FED בחודש ספטמבר שעשוי שוב להכניס אי ודאות לשווקים. כך, שקיים סיכוי גבוה יותר שבנסיבות הקיימות, הריבית תישאר ללא שינוי עד סוף חודש אוקטובר לפחות ויתכן גם עד סוף השנה".