חשד: עשרות עובדי רכבת זייפו תלושי שכר לקבלת הלוואות

גורם המקורב לחקירת המשטרה: "תעשייה של מירמה וזיוף תלושי שכר של עובדי רכבת לצורך קבלת הלוואות בבנקים; מה שמדאיג זה הקלות בה אפשר לזייף תלושי שכר של עובדי רכבת ולעקוץ את הבנקים"

"מה שמתגלה כאן זו תעשייה של מירמה וזיוף תלושי שכר של עובדי רכבת לצורך קבלת הלוואות בבנקים, ומה שמדאיג זה הקלות בה אפשר לזייף תלושי שכר של עובדי רכבת ולעקוץ את הבנקים" - כך אומר גורם המקורב לחקירת המשטרה בחשדות אלה.

במרכז הפרשה עומד עובד רכבת ישראל, צחי שמשון, המושעה מעבודתו, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום לפני חודשים אחדים. כתב האישום עוסק בפרשת מתן הלוואות במירמה לאנשים שאינם עובדי הרכבת, תוך זיוף תלושי שכר כאילו הם עובדי רכבת, ו"עקיצת" שורה של בנקים באזור הצפון: בנק ירושלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט.

לפי כתב האישום, שמשון זייף תלושי שכר, כאילו מבקש ההלוואה עובד ברכבת ומשתכר למעלה מ-7,000 שקל לחודש. וזאת, ותוך זיוף מסמכי הבנק, שבו ל"לווה" יש חשבון, באופן שנחזה כאילו ה"לווה" אכן מקבל משכורת מרכבת ישראל. כתב האישום, המייחס לשמשון עבירות של זיוף מסמכים ומירמה והפרת אמונים, מפרט 11 מקרים, בהם נלקחו הלוואות בגובה כ-700 אלף שקל, בהן שמשון קיבל "עמלות" בגובה כ-50 אלף שקל עבור התיווך בקבלת ההלוואה.

במקביל לפרשת ההלוואות במירמה לאנשים שאינם עובדי הרכבת, עומד שמשון במרכזה של פרשה הנוגעת להלוואות לעובדי הרכבת. בתחילת השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה של עו"ד גיורא רובננקו, המנהל המיוחד של עובד הרכבת, שי כהן, המצוי בפשיטת רגל. עו"ד רובננקו דורש לזמן את שמשון לחקירה על נסיבות קבלת הלוואות בתיווכו, בחשד שמכספי ההלוואה הופרשו "עמלות" לשמשון עצמו ולפקיד בסניף בנק הפועלים בחיפה.

לפי הבקשה והתצהיר של כהן, שמשון הבטיח לעובדים ברכבת ישראל לנצל את היכרותו וקשריו בבנקים, ליצירת מסלול קל לקבלת הלוואות בנקאיות, גם למי שלא היה זכאי לקבלן בשל מצבו הפיננסי. לדברי כהן, עשרות עובדי רכבת קיבלו הלוואות כאלה, תוך תשלום "עמלה" לשמשון ולפקיד הבנק.

לדברי כהן, השיטה פעלה כך: שמשון שלח ארבעה עובדי רכבת לפקיד מסוים בסניף בבנק הפועלים בחיפה, ח', לצורך קבלת הלוואות. לכל אחד מהארבעה ניתנת הלוואה במזומן, בערבות של שלושה העובדים האחרים, כאשר כל אחד מהארבעה הפריש באותו מעמד "עמלה" במזומן לשמשון ולפקיד הבנק.

כהן עצמו נתבע על-ידי בנק הפועלים בגין הערבות שנתן לשלושה עובדי רכבת אחרים - אייל שיטרית, רון בן-ישי ויצחק שיטרית. לדברי כהן, שלווה בעצמו 140 אלף שקל, "לא נדרשתי לתת פרטים עבור מהי אותה הלוואה, מלבד סך של 10 אלפים שקל, שסוכם מראש שישולמו במעמד של העברת ההלוואה לידי מנהל הסניף ואיש הקשר, צחי שמשון". מהרכבת נמסר בתגובה: "הממצאים נמצאים בבדיקה ובחקירה של המשטרה ואנו מחכים לסיום החקירה ולתוצאותיה ונפעל בהתאם לממצאיה".

מבנק הפועלים נמסר: "הנושא לא מוכר לנו והבנק לא קיבל מעולם פניה בנושא". לא ניתן היה לקבל את תגובתו של צחי שמשון.