בעלי דירות סמוכות לרכבת הקלה בפ"ת לא יקבלו פיצויים

נדחו התביעות בסך 25 מיליון שקל שהגישו ■ ועדת הערר: עוד לפני תוכנית הרכבת הקלה היו הרחובות סואנים; הרכבת הקלה, המונעת בחשמל, תפחית את כמות האוטובוסים

ועדת העררהמחוזית מחוז מרכז בראשות כרמית פנטון דחתה לאחרונה תביעות פיצויים בהיקף של יותר מ-25 מיליון שקל שהגישו יותר מ-100 בעלי דירות לאורך תוואי מסילת הרכבת הקלה בפתח תקוה כנגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה פתח תקוה ונ.ת.ע - נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים.

תחילת הפרשה ב-2003. במסגרת פרויקט סלילת הקו האדום של הרכבת הקלה פורסמה תוכנית הקובעת חלק מתוואי מסילת הרכבת ברחובות אורלוב ודרך ז'בוטינסקי בפתח תקוה.

בעקבות אישור התוכנית, הגישו מאות בעלי דירות ברחובות אורלוב, דרך ז'בוטינסקי ורחובות סמוכים, תביעות לפיצויים על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה לוועדה המקומית פ"ת, בטענה כי התוכנית פוגעת בשווי דירותיהם. בעקבות דחיית התביעות ע"י הוועדה המקומית הוגשו עררים לוועדת הערר.

לאחרונה קבעה ועדת הערר כי עוד לפני תוכנית הרכבת הקלה היו הרחובות אורלוב ודרך ז'בוטינסקי עורקי תחבורה ראשיים וסואנים בכל שעות היום והלילה, הן לתחבורה ציבורית והן לכלי רכב פרטיים, ובעלי הדירות לא הצליחו להוכיח כי תוספת של רכבת קלה ברחובות אלו תביא לפגיעה כלשהי בשווי הדירות. עוד נימקה ועדת הערר כי הרכבת הקלה באה להחליף כמה מקווי האוטובוסים, בעוד שהרכבת הקלה מונעת בחשמל, ועל כן רמת הרעש וזיהום האוויר נמוכים יותר מאלה של האוטובוסים.

עם זאת, נוכח טענת בעלי הדירות כי נ.ת.ע לא מסרה מידע לפונים אליה, הוחלט לאפשר להם להגיש בתוך 30 יום חוות דעת אקוסטית ביחס לטענות בדבר השפעת רעש הנגרם כתוצאה מעבודות הפיתוח. אם יגישו חוות דעת כזו, תמנה ועדת הערר שמאי מכריע לדון בטענת הרעש. עם זאת, פנטון ציינה כי השמאי המכריע יביא בחשבון גם אלמנטים משביחים, אם יימצאו כאלה, בשיקוליו. יתר טענות הדיירים, כאמור, בדבר פגיעה בשווי דירותיהם - נדחו.

נ.ת.ע יוצגה על ידי עו"ד תמר מגדל ועו"ד שגיב חנין ממשרד גולדפרב זליגמן ושות', ועל ידי עו"ד ארז שפירא. הוועדה המקומית פתח תקוה יוצגה על ידי עו"ד רונית אלפר, שותפה במשרד פריש שפרבר ריינהרץ.