גיחי גיחי

רק זה היה חסר לשר ולנגיד המיועד, שהפארסה תתועד ותצולם

שעתיים אחרי שנודע כי עוד נגיד-בפוטנציה, שני בתוך שבוע, החליט לוותר על המינוי, שר האוצר יאיר לפיד כבר היה במצב-רוח להתלוצצויות. בטורו האישי בפייסבוק כתב "מתברר שפרופסורים לכלכלה הם חבורה מאוד צבעונית ופרועה. אני מתגעגע לאנשים סולידיים ויציבים כמו יצפאן ובראבא". גיחי-גיחי.

נוח לגלגל את האשמה בחצי-דחקה לפתחם של הפרופסורים החנונים על עלילותיהם המשונות. במקום להתבדח על-חשבון מועמדים שעד אתמול חתם עליהם בהתלהבות, מוטב היה לשר לזמן שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שבה ינסו שני המנהיגים של כלכלת ישראל להבין כיצד קרה שהם מצטיירים כעת כשני קוני-למל.

נתניהו ולפיד הופתעו כשנודע להם ביום שני שעבר (כמעט במקרה, מעט לפני צופי הטלוויזיה) על החלטת יעקב פרנקל לוותר על תפקיד הנגיד, ונדהמו ארבעה ימים אחר-כך כשהתברר להם להוותם כי גם ליאו ליידרמן ויתר על התפקיד.

הפרופסור מבנק הפועלים לא שיתף אותם בנסיבות המדויקות שהובילו אותו לסגת מהמינוי שניאות לקבל 48 שעות קודם לכן. כעבור מספר שעות התברר כי ייתכן שהדבר קשור לטענות על נסיבות סיום עבודתו בדויטשה-בנק. הנקודה שאולי עודדה אותם ברגעים הללו הייתה החלטתם להימנע ממסיבת-עיתונאים משותפת, נוסח זו שקיימו עם פרנקל, עד שהמינוי יאושר סופית. רק זה היה חסר להם, שלפארסה הזו יהיה תיעוד מצולם.

רנסנס ביחסי ראש הממשלה ושר האוצר

רבות סופר לאחרונה על הרנסנס המתקיים כעת ביחסי ראש הממשלה ושר האוצר. מתברר, שנתניהו כבר לא סולד מלפיד (בניגוד לסלידה שלא נעלמה מהשר נפתלי בנט), ונתניהו כבר לא חושש שלפיד ימהר לפרק את הממשלה. המתבונן מהצד מתרשם כי לפיד מצידו נהנה מהקירבה המתפתחת עם נתניהו. בהסתודדויות הרבות ביניהם במליאת הכנסת לפיד עוטה בדרך-כלל ארשת משועשעת. מי יודע על מה הם מדברים שם, אולי מצחקקים על "איך גירשנו את יובל מהקבינט" .

"פרזנטור של נתניהו", כינתה את לפיד בשבוע שעבר יו"רית העבודה שלי יחימוביץ', מודעת לטבעיות שבה המילים "פרזנטור" ו"לפיד" משתלבות זו בזו. הבעיה היא, שבפרשיית מינוי נגיד בנק ישראל אפילו פרזנטור הוא לא היה. מלאכת הסינון, הניפוי, הבחירה וגם הפרזנטציה הייתה כולה של ראש הממשלה. פעמיים.

זה לא חייב להיות כך. מינוי הנגיד הקודם פרופ' סטנלי פישר ב-2005 היה פרויקט אישי של שר האוצר דאז, בנימין נתניהו. ראש הממשלה אריאל שרון עקב מן הצד ואישר לבסוף. כאשר בייגה שוחט כיהן כשר האוצר בממשלת אהוד ברק, שוחט ביצע סיכול ממוקד ביוזמה למנות את עו"ד יעקב נאמן לנגיד, וכפה את מינויו של דוד קליין. לפיד בחר משום-מה לפסוע הצידה ולהותיר את הבמה לנתניהו. הוא רק שכח להביא בחשבון שההתרסקות תירשם גם על שמו.

מעניין אם כעת ייאות ראש הממשלה להסיר את הווטו שהטיל על מועמדותה של הנגידה-בפועל ד"ר קרנית פלוג, שהודיעה בשבוע שעבר על פרישה מן הבנק. אם יוצע לה התפקיד עכשיו, והיא תסכים לקבלו תישאר עם הידיעה שהייתה בעדיפות שלישית; אם תסרב ימונה נגיד בעדיפות רביעית. לכי תהיי משנה-לנגיד, כלכלנית מוערכת עם המלצה אישית חמה מפישר, מה זה משנה אם ברגע האמת את לא באה טוב לראש הממשלה.

למה החליט נתניהו לפסול פעמיים את מינויה של ד"ר פלוג? כנראה, מאותה סיבה שברק גמר אומר בזמנו למנות את יואב גלנט לרמטכ"ל - כי הם יכולים. את הסיבות האמיתיות, בשני המקרים, ספק אם נדע אי-פעם. איך זה נגמר בסוף, כולם יודעים.

הכותב הוא הכתב הפוליטי של ערוץ 10