ראשי הערים: "נהפוך את שטח תעש לסנטרל פארק של השרון"

ראשי הערים הרצליה, רמת השרון והוד השרון מתנגדים לתוכנית מינהל מקרקעי ישראל המקודמת מזה שנים להקים על שטח תעש השרון 23 אלף יחידות דיור ■ המינהל: "מדובר בדרישה פופוליסטית שתנציח את זיהום הקרקע"

דאגה לדורות הבאים או לחץ הבחירות? הקרב על גורלם של 7,500 דונם בשטחי תעש השרון מתחדש. ראשי הערים שבתחומן נמצאת הקרקע: רמת השרון, הוד השרון והרצליה, דורשים מהמדינה לחזור בה מהתוכנית להקמת 23 אלף יחידות דיור שמקודמת בימים אלה על ידי מינהל מקרקעי ישראל ולהקים במקומן פארק ירוק.

הרקע לשינוי עמדתן של הרשויות, חילופי השלטון בעיר הרצליה: בעוד ראש העירייה לשעבר יעל גרמן, תמכה בתוכנית המדינה, הרי שראש העירייה הנוכחי יהונתן יסעור מתנגד לתוכנית. במסיבת עיתונאים שקיימו הבוקר ראש עיריית רמת השרון איציק רוכברגר, ראש עיריית הרצליה יהונתן יסעור, וראש עיריית הוד השרון חי אדיב, במשרדי עיריית קמת השרון, הודיעו ראשי הערים, כי הם מתנגדים לתוכנית ואף דורשים מהמדינה לממן את הקמת הפארק.

במינהל טוענים מנגד, כי מדובר בהיפוך של 180 מעלות בעמדת ראשי הערים, שההסבר היחיד לו, הוא הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות. במדינה סבורים, ובפרט במינהל, כי הדרך היחידה לממן את טיהור הקרקע שזוהמה במשך שנים על ידי מפעל הנשק, היא על ידי שיווק הקרקע ליזמי נדל"ן, שיקימו על השטח בניני מגורים. ראשי הערים טענו היום כי מדובר בטענה מופרכת, ועל המדינה אחראית על זיהום הקרקע, להכניס יד לכיס ולממן את טיהור הקרקע.

"הרעיון שלא ניתן לטפל בזיהום הקרקע אלא אם ייבנו במקום יחידות דיור והכסף יגיע משיווק הקרקע, הוא מעוות וצריך לשים לו סוף", אמר רוכברגר, "נכון שהעמדה הרשמית של עיריית רמת השרון היה שיש לקדם את הבינוי, אך עמדתי האישית היתה תמיד שאין להקים על השטח יחידת דיור אחת, וכעת נוצרה הזדמנות כאשר התחלף ראש העיר בהרצליה, ועמדת ראש העירייה הנוכחי היא שאין לבנות על השטח.

"עכשיו עמדת שלושה ראשי הערים היא מאוחדת. לא מדובר באסון אם ראשי ערים עושים חשיבה מחודשת. לא ניתן להוסיף לרמת השרון הרצליה והוד השרון עוד עשרות אלפי רכבים, כי גם צומת מורשה שאמור לנווט את היציאות לא יכול להכיל כמות כזו של רכבים, מה גם שתוכנית החומש לפיתוח הצומת הוקפאה בגלל העדר תקציב ממשרד האוצר".

רוכברגר הוסיף כי "מי שזיהם את הקרקע לאורך שנים היתה תע"ש שהיתה יחידת סמך של משרד הביטחון, ואת כל בארות המים ברמת השרון סגרנו בגלל הזיהום. שלושתו מוכנים לוותר על אגרות פיתוח והיטלי השבחה לטובת ריאה ירוקה, אך גם נפעיל לחץ על המדינה להקצות כספים לטיהור השטח. האזור הזה יכול להיות ריאה ירוקה שהיא פי שתיים בגודלה משטח הסנטרל פארק בניו יורק".

"חובת המדינה לטהר את הקרקעות שהיא עצמה זיהמה"

ראשי הערים חברו גם לארגונים סביבתיים המלווים את המאבק בשנים האחרונות וביניהם ארגון אחלה (עמותת איכות חיים לתושבי השרון) בראשות רוני רום, והוועד הציבורי להפיכת שטח תעש השרון לריאה ירוקה בראשות עו"ד ישראל כספי. ראש עיריית הרצליה יהונתן יסעור הוסיף כי אין הצדקה מבחינתו לתוספת של יחידות דיור באזור: "יש להרצליה 28 אלף יחידות דיור מתוכננות, חלקן אושרו וחלקן בהליכי אישור. אין שום סיבה להפשיר עוד קרקעות באזור הרצליה בצורה כה מאסיבית. חובת המדינה לטהר את כל הקרקעות במדינה שהיא עצמה זיהמה".

ראש עיריית הוד השרון חי אדיב, הוסיף: "52% מהשטח נמצא בתחום המוניציפאלי של הוד השרון. אנחנו מוכנים לוותר על הכנסות לטובת שיפור איכות החיים ואם נשמיד את השטח הזה, נישאר רק עם מגדלים ועם טעות גורלית שכבר לא יהיה אפשר לתקן. אנחנו רוצים לעשות כאן את הסנטרל פארק של השרון".

במינהל מקרקעי ישראל כינו את המהלך כ"זיגזג פוליטי" של ראשי הערים אשר מסכן את התוכנית לטיהור הקרקע והמים. בכירים במינהל טענו כי מדובר בדרישה פופוליסטית שתביא לכך שהקרקע תישאר מזוהמת. לטענתם, ראשי הערים שינו את עמדתם בנוגע לתוכנית לאחר שתמכו בה בשנה האחרונה באופן מוצהר. התנגדותם נובעת ממניעים פוליטיים בגלל החבירות הקרובות.

"התכנית נערכה בעצה אחת עם ראשי הערים רמת השרון, הרצליה והוד השרון", נמסר מהמינהל. "הזיגזג הפוליטי של ראשי הערים לעת בחירות מעלה תהיות בנוגע להתנגדותם, זאת לאחר שרק לאחרונה תמכו בפומבי בפני חוקר בתוכנית. בהצהרתם האומללה מסכנים ראשי הערים את התוכנית היחידה שתאפשר את מימון טיהור הקרקע והמים במקום לטובת תושבי השרון, ושתיתן מענה למצוקת הדיור. הדרישה להקים במקום פארק הינה פופוליסטית ולא מציאותית והיא תביא לתוצאה אחת שתהיה בכייה לדורות: במקום לא יקום פארק והקרקע תישאר מזוהמת".

במינהל הוסיפו כי התוכנית זכתה גם לתמיכת המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר, משרד התחבורה, רשות המים, רשות הטבע והגנים ורשות החברות הממשלתיות שהסכימו כי היא התוכנית היחידה שתביא לסילוק הרעלים מאדמות תעש ולעצירת וטיהור הזיהום המתפשט במי התהום במקום. עוד הוסיפו כי 40% משטחי התוכנית יהיו שטחים ירוקים, ושטחי הבנייה יסייעו בהורדת מחירי הדירות.