ארדואן משיב מלחמה: עונשים כבדים ל-275 מתנגדי המשטר

"משפט המאה" בטורקיה: מפקד הצבא לשעבר, מנהיגי מפלגות, עיתונאים וסופרים בין 275 נאשמים בקשירת קשר לבצע הפיכה צבאית ולהפיל את המשטר האסלאמי ■ חלקם נשלחו למאסר ממושך ■ מהומות פרצו מחוץ לבית המשפט

סוגרים חשבון בטורקיה: בית המשפט בטורקיה גזר היום (ב') את דינם של 275 מתנגדים לשלטון ארדואן שהועמדו לדין בגין קשירת קשר נגד המשטר וכוונה לכונן משטר צבאי במדינה במה שמוגדר בטורקיה כ"משפט המאה". המשטרה הטורקית מנעה מבני משפחותיהם של הנאשמים לפרוץ למתקן הכליאה בו מוחזקים הנאשמים בעת שהשופטים הכריזו על גזר הדין באולם.

על מרבית הנאשמים במשפט הוטלו עונשים כבדים מאוד. מנהיג מפלגת העובדים הקיצונית בטורקיה, דדוגו פרניק, נידון ללא פחות מ-117 שנים בכלא. העיתונאים טונקאן אוזיקאן וולי קוצ'וק נידונו למאסר עולם. מי שעמד בעבר בראש מפלגת האופוזיציה הטורקית - המפלגה הרפובליקנית, מוסטפה באלבאי, נשלח ל-24 שנים בכלא. על בכירים אחרים בצבא ודמויות בולטות באופוזיציה נגזרו עונשי מאסר של בין 15 ל-70 שנה. 21 מהנאשמים זוכו.

בין 275 הנאשמים נמצא גם מפקד הצבא לשעבר, קציני צבא רבים שפרשו, פוליטיקאים, אקדמאים ועיתונאים - כולם הכחישו את ההאשמות נגדם. על פי התביעה בטורקיה, קבוצת חילונים רב לאומית שנקראת קבוצת "ארגנקון" ניסתה לעורר פעילות טרור כדי להוביל להפיכה צבאית בטורקיה. זאת מכיוון שלטענתם, ממשלו של ארדואן מנוגד לערכיו של אטאטורק, מייסד טורקיה המודרנית. מנגד טוען ארדואן כי הממשל בראשו הוא עומד מנוהל על פי אידיאולוגיה איסלאמית, ונבחר בבחירות דמוקרטיות.

באופוזיציה טוענים שההאשמות נגד העומדים לדין הומצאו במטרה להחליש את מתנגדיו של ראש הממשלה ואת הארגונים והמפלגות החילוניות במדינה. "המשפט של ארדואן הוא תיאטרון", אמר אומוט אוראן, מאנשי האופוזיציה בטורקיה. "כך לא מתנהגת מדינה במאה ה-21 שרוצה להצטרף לאיחוד האירופי. זה משפט פוליטי מובהק". ארדואן עצמו טוען שאין כל מעורבות פוליטית בהליך המשפטי.

על פי הדיווחים מטורקיה, ממתקן הכליאה בסיליבירי (לא רחוק מאיסטנבול) השתמשו השוטרים באמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע פריצה למתקן הכליאה ולאולם בית המשפט. אש פרצה במקום בעקבות השימוש באמצעי הלחימה.

המאבק בין החילונים לבין תומכי האסלאם הוא עימות שמלווה את טורקיה לפחות עשור. הדיון בבית המשפט היום הוא סיומו של הליך ושל מאבק ארוך שנמשך שנים בין ראש הממשלה רג'פ טאפ ארדואן לבין המחנה החילוני המדינה. הוא מושך אליו את מרב תשומת הלב במדינה - 21 רשתות שידור טורקיות העבירו בשידור חי את גזר הדין והעימותים מחוץ לאולם.