"חורה לי שיש חברות ישראליות שלא משלמות כאן מסים"

גל הבר, מנכ"ל ואחד מששת מייסדי Plus500 המפעילה אתר למסחר מקוון ושהונפקה בהצלחה בבריטניה: "התאגדנו בישראל וגם ההחזקות האישיות שלנו לא במקלטי מס" ■ "לא רוצה שנהיה עוד סיפור כישלון ישראלי" ■ ראיון בלעדי

גל הבר, מנכ"ל ואחד ממייסדי Plus500, הפך לפני שמונה חודשים לאבא, לראשונה בחייו - ואין דבר שעושה אותו מאושר יותר. לא החברה המוצלחת שבנה עם חברי ילדות, לא הנפקתה המוצלחת בשוק ההון הבריטי ולא העובדה שהפך למיליונר והוא רק בן 39.

הבר פשוט נמס כשהוא מדבר על הלל (Halel, מלשון שיר הלל), בנו הבכור שנולד בתחילת דצמבר האחרון כשהוא עצמו החל בהכנות לקראת הפיכת Plus500 לחברה ציבורית. "תראי אותו", הוא אומר לנו לקראת סוף הראיון ושולף סרטון מהאייפון שבו נראה הלל כשהוא לומד להגיד "אבא" וכל מה שיוצא לו זה "בה בה בה".

- אולי אחרי שילמד להגיד "אבא", תלמד אותו להגיד "Plus500".

"אולי. זה רעיון לא רע".

מאחורי רגע זה מסתתר סיפור די צבעוני על האופן שבו נבחר שמה של Plus500 - סיפור שאליו נגיע בהמשך - ועד אז, נחזור שבועות אחדים אחורה, לרגע שבו הונפקה Plus500 בבורסת המשנה של שוק ההון הבריטי (AIM), וכך נחשפה אחת מחברות האינטרנט המוצלחות והמסקרנות שגדלו בתוך גבולות ארץ הקודש.

Plus500, שחיה ובועטת רק חמש שנים, הונפקה לפני כשבועיים בהצלחה יתרה. החברה, המפעילה פלטפורמת מסחר מקוונת בחוזי הפרשים (CFD - Contracts for Difference) על מניות, סחורות, מדדים, מט"ח ותעודות סל (ראו מסגרת נפרדת), גייסה לקופתה 25.3 מיליון דולר ואילו ששת מייסדיה מכרו מניות תמורת 50.1 מיליון דולר במסגרת הצעת מכר שתוכננה להיות קטנה בהרבה, וגדלה על רקע הביקוש הגבוה למניות החברה.

שווי החברה בהנפקה נקבע על 202 מיליון דולר, ואת קבלת הפנים לה זכתה המניה במהלך 8 ימי המסחר הראשונים שלה עד כה קשה שלא להגדיר כחמה: Plus500 הוסיפה לערכה 11%, והשווי הנוכחי של החברה הוא 225 מיליון דולר. לא רע בתור התחלה.

"הופתענו לטובה מההנפקה"

"זו הייתה חוויה די מדהימה", מספר הבר בראיון ראשון ובלעדי ל"גלובס" בהתייחסו לתהליך ההנפקה, ובעיקר לתהליך הרוד שואו, "לי אישית הרוד שואו לא היה קל כי היה לי תינוק קטן בבית שחיכה לי, ועדיין - זו הייתה חוויה די מעניינת". הבר, שהוביל את הרוד שואו עם אלון גונן, בעל המניות הגדול בחברה ומי שנחשב למוח הטכנולוגי שמאחוריה (ראו בהמשך), טוען כי ציבור המשקיעים הבריטי השתנה לא מעט - ולטובה - במהלך העשור האחרון, בעיקר לאחר שנכווה מהנפקות ישראליות כושלות. "מדובר במשקיעים חכמים יותר מבעבר", הוא אומר, "חששנו שלא יקבלו אותנו בזרועות פתוחות בגלל שאנחנו ישראלים, אך הופתענו לטובה".

על החגיגה פוסט ההנפקה, כך מספר הבר, ויתרו כל השישה, וחזרו לארץ, למשפחות ולעבודה היומיומית. "הנפקת Plus500 היא רק שלב אחד מני רבים במחזור החיים של החברה. המטרה עכשיו היא להגדיל אותה, ולהציף ערך לכל המשקיעים שנתנו בנו אמון. אני לא רוצה שנהיה עוד סיפור כישלון ישראלי".

- מלחיץ אותך להיות חלק מהסטטיסטיקה הלא מחמיאה הזו?

"לא ממש. אין לי מה לעשות בנידון חוץ מלעשות את עבודתי".

סיפור ההקמה של Plus500 הוא למעשה סיפור על שישה חבר'ה צעירים מהצפון, מאוד פטריוטים, די צנועים, אנשי עבודה וכפי שהבר מבהיר: "כולם גאונים מטורפים אצלנו", וזאת בהתייחס למה שנכתב באחרונה כאן על גונן, לפי אחד ממקורביו: "הוא גאון ברמות מטורפות שאין דברים כאלו".

את גונן (36) ואת אלעד בן יצחק (39) הכיר הבר בבית הספר התיכון שבו למד בחיפה, העיר שבה הוא מתגורר עד היום ובה ממוקמים משרדי Plus500. "שיחקנו כדורגל בשכונה", מספר הבר. לאחר השירות הצבאי, הלכו השלושה ללמוד בטכניון (הבר - תואר ראשון במדעי המחשב; גונן - תואר ראשון בהנדסה אלקטרונית; ובן יצחק - תואר שני בהנדסה אלקטרונית), ובין מסדרונות המוסד האקדמי הצטלבה דרכם עם זו של שלושה סטודנטים אחרים: שלומי ויצמן, במקור מרמת הגולן (34, תואר ראשון בהנדסת תוכנה); עומר אלעזרי, במקור מטבריה (34, תואר ראשון במערכות מידע) ושמעון ("מוני") סופר, במקור מנתניה (38, תואר ראשון במדעי המחשב).

לאחר שהסתיימו הלימודים, התפצלו השישה כל אחד לכיוון משלו, אך די מהר התאחדו. הבר, שעבד כשכיר למשך תקופה קצרה בחברת Top Image הישראלית, חבר לגונן והשניים הקימו במהלך 2004 את אינטרלוג'יק, שהפעילה את אתר השש בש המקוון הישראלי הראשון. לאחר 3 שנים מכרו השניים את כל החזקותיהם בחברה ליזמי אינטרנט ישראלים אחרים, וזאת כשהרעיון ל- Plus500 כבר החל לקדוח במוחו של גונן. דרך אגב, Play65, האתר שהפעילה אינטרלוג'יק, עדיין פעיל ומתהדר בהיותו "אתר השש בש המוביל בעולם".

התחיל משורט על מיקרוסופט

"אלון ניסה לעשות שורט על מניית מיקרוסופט, והגיע לאתר של IG Group, שהיא השחקנית הגדולה ביותר בשוק שלנו", מספר הבר, "הוא הגיע למסקנה שכל תהליך ההרשמה די מורכב ולא ידידותי למשתמש, וכך התחלנו לגלגל את הרעיון להקמת Plus500". במהלך 2008 עבדה החברה על גרסת ה-PC הראשונה שלה, שהושקה ב-2009. ב-2010 הושקה גרסת הדפדפן למשתמשי מאק ולינוקס, שנה מאוחר יותר הושקה גרסת אייפון ואייפד ואשתקד הושקה גרסת האנדרואיד. בקיצור ולעניין, לא משנה איזה סמארטפון או טאבלט יש לכם - האתר של Plus500 יהיה זמין דרכו.

דרך אגב, ברבעון הראשון של השנה, 40% מכל העסקאות שנעשו באתר של Plus500 נעשו דרך סמארטפונים וטאבלטים - נתון הממחיש את גסיסתו האיטית של ה-PC.

כשהבר וגונן החלו לרקוח את הרעיון של Plus500, הם הרימו טלפון לארבעת חבריהם לספסל הלימודים, וכך קמו לחברה שישה מייסדים: הצעיר שבהם היה אז רק בן 29, ו"המבוגר" - 34. חלוקת ההחזקות בין השישה, כפי שהבר מסביר, הייתה די פשוטה: "אלון הוא היחיד שהשקיע מהונו הפרטי בחברה - 400 אלף דולר. אני, שמעון ואלעד עבדנו במשך כשנה ללא שכר בכלל, ואילו שלומי ועומר קיבלו משכורת די נמוכה. כך יצא שאלון קיבל את נתח המניות הגדול ביותר (39.7% לפני ההנפקה), אני, שמעון ואלעד קיבלנו 14.1% כל אחד, ואילו שלומי ועומר קיבלו 8.6% כל אחד".

- אז בחברה, ששווה כמעט רבע מיליארד דולר, הושקעו אך ורק 400 אלף דולר?

"כן. זה הכול".

נתון זה ממחיש ביתר שאת את העושר שנפל בחלקם של ששת המייסדים הצעירים, ועוד הרבה לפני ש-Plus500 הונפקה. מרגע הקמתה ועד להנפקה חילקה החברה 41.8 מיליון דולר, ולכן ההון של כל אחד מהשישה - כפי ש"גלובס" חישב אותו - מורכב מהדיבידנד שקיבל, מהמניות שמכר במסגרת ההנפקה, ומשווי "על הנייר" של המניות שנותרו בידיו.

- ועכשיו ספר לי כיצד נבחר השם "Plus500".

"אני ואלון היינו בטיול בדרמסלה שבהודו. טיפסנו על הר ודיברנו על החברה, והתחלנו לגלגל כל מיני שמות בראש. אני צעדתי לפניו, ואז הוא צועק: 'Plus500'. הסתובבתי אליו ועניתי: 'זהו, זה השם'. ה-500 מבוסס על מדד S&P500 ובמילה Plus בחרנו מכיוון שזו מילה בינלאומית שכמעט כל אחד יכול לאיית אותה די בקלות. כשירדנו מההר נכנסו לאינטרנט קפה ורשמנו את הכתובת www.plus500.com לפני שמישהו אחר ייקח אותה".

- אלון מתרחק מהתקשורת כמו מאש. מה אתה יכול לספר עליו?

"אנחנו חברים כל כך הרבה שנים ואפשר להגיד שאנחנו משלימים זה את זה די טוב, אחרת לא היינו יכולים לעבוד יחד כל כך הרבה זמן. לאלון תמיד יש הרבה רעיונות, ואני יותר Down To Earth, יותר מעשי ופרקטי. אלון תמיד שולף דברים מאוד מהר, והוא מגיב מאוד מהר, ואני זה שמפעיל את הפילטר כשצריך. אנחנו עובדים ממש טוב ביחד".

- אז הוא יותר היזם והאסטרטג, ואתה יותר המנהל.

"ממש כך".

ישראלית פר אקסלנס

בנקודה זו, וכנראה על רקע הביקורת הציבורית ההולכת וגוברת נגד חברות ענק ישראליות שמקבלות הטבות מס לא מבוטלות, להבר מאוד חשוב להבהיר כי Plus500 היא חברה ישראלית לכל דבר ועניין, וכי כמעט את כל מסיה היא משלמת בארץ. "Plus500 בנויה כך שהחברה האם היא ישראלית, שהתאגדה בארץ, ויש לה שתי חברות בנות: בריטית, שמחזיקה ברישיון הפעילות הבריטי ואוסטרלית, שמחזיקה ברישיון הפעילות האוסטרלי. כל הרווחים של השתיים האלו זורמים לחברה האם, ולכן רוב המס של Plus500 משולם כאן בארץ. אנחנו לא כמו טבע. אין לנו הטבות מס.

"יותר מזה. אפילו את המניות שלנו אנחנו מחזיקים דרך חברות ישראליות ולא כאלו שהתאגדו במקלטי מס", הוא אומר. ואכן, לפי מסמכי החברה, כל אחד מששת המייסדים מחזיק במניותיו ישירות או דרך חברה פרטית בבעלותו - שהתאגדה כישראלית. "כן, זו פטריוטיות לשמה", אומר הבר, "זה חשוב לנו, וזה אפילו בא לידי ביטוי בשירות המילואים שלנו. אני משרת בתותחנים, ואני מאוד גאה בזה. עומר הוא קצין במיל' בסיירת צנחנים; שלומי הוא קצין בנח"ל שנפצע במלחמת לבנון השנייה; אלעד הוא קצין בחיל האוויר, ואלון ושמעון שירתו ביחידות מודיעין מובחרות".

- היכן נולדה הפטריוטיות הזו?

"בבית. אבא שלי הוא פטריוט גדול".

- מדבריך עולה שחורה לך שיש חברות ישראליות שכלל לא משלמות מס בארץ.

"כן, זה חורה לי. Plus500 זו חברה שהיא מאוד טובה לכלכלה הישראלית".

- ועדיין, זו חברה שמעסיקה בארץ רק 40 איש.

"מספר העובדים הנמוך שלנו נובע מרמת האוטומציה הגבוהה של החברה. כמעט כל אספקט בחברה נעשה באופן אוטומטי, החל במערכות back office וכלה במערכות שיווק אונליין שמייתרות את הצורך באנשי שיווק".

במקביל, מודה הבר, תהליך הסינון שכל איש מו"פ/מתכנת עובר בניסיון להתקבל לעבודה בחברה הוא די קפדני. "מאוד חשוב לנו שכל מתכנת יהיה כמעט תותח, ששווה לפחות 20 בינוניים. אנחנו יכולים לחפש אחר אחד כזה במשך 8-10 חודשים".

- החיפוש אחר המתכנת הטוב ביותר נובע במקביל מהרצון לחסוך בעלויות השכר?

"כן, אך לא רק מזה. כן חשוב לנו לחסוך בעלויות כ"א כדי שנוכל להשקיע יותר בפעילות שיווק ומכירות - הפעילות הכי חשובה לעתיד החברה".

ואכן, מדו"חות Plus500 עולה כי עיקר הוצאותיה התפעוליות הוא הוצאות שיווק ומכירה, ואלו היוו אשתקד 52% מסך ההכנסות. Plus500 - כמו כל חברת אינטרנט - מפרסמת עצמה במנועי חיפוש כמו גוגל, ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, דרך Affiliates (חברות אחרות שמפעילות אתרי אינטרנט ודרכם הן משווקות מוצרים של חברות כמו Plus500), ואפילו לא זונחת את ערוצי השיווק המסורתיים, דהיינו פרסומות על שלטי חוצות ובטלוויזיה.

אשתקד, לדוגמה, השקיעה החברה 28.9 מיליון דולר בשיווק ומכירה, ולדברי הבר מדובר בהשקעה שהולכת ומזכירה את זו של המתחרה הגדולה שלו, IG. זו השקיעה 50 מיליון דולר בשנה הפיסקלית שהסתיימה במאי האחרון, ואילו Plus500, לדברי הבר, צפויה להגיע השנה לקצב השקעה של 35-40 מיליון דולר - לא משהו שהולך ברגל עבור חברה בסדר הגודל של Plus500.

Plus500, כאמור, גייסה במסגרת ההנפקה 25.3 מיליון דולר, וזאת למרות שהיא אינה לחוצה על מזומן ונזילותה מאפשרת לה להמשיך לחלק לפחות מחצית מרווחיה כדיבידנד לבעלי המניות. הבר מודה שהגיוס לא ידחף אותו לצאת למסע קניות של חברות דומות. "M&A לא רלוונטי במקרה שלנו", הוא מבהיר, "אם וכאשר נקנה משהו, כנראה יהיה מדובר בחברה שכבר יש לה רישיון להפעיל אתר, באסיה למשל, ואז למעשה נקנה רק רישיון ולא פעילות קיימת. במקרה כזה, מדובר יהיה בהשקעה די מינורית. ההנפקה הייתה חשובה לנו כדי שכל לקוח שלנו יוכל לעיין בדו"חות שלנו, ונהיה כמה שיותר שקופים בעיניו. כך, יהיו לנו לקוחות איכותיים יותר".

- אתה אכן מצפה מכל לקוח ממוצע שיפתח את הדו"חות של Plus500 ויעמיק במאזן שלה לפני שהוא פותח אצלה חשבון?

"כן, בעיקר אם הוא משקיע סכומים גבוהים כמו 100 אלף דולר. הוא ירצה לדעת בביטחון שהוא מפקיד את כספו בחברה שתוכל להחזיר לו אותו".

לפי התשקיף של החברה, בממוצע מנוי באתר שלה נותר פעיל במשך 15 חודשים, ומניב לה הכנסה ממוצעת של 1,700 דולר לאורך תקופה זו. רוב מנויי החברה מבצעים עסקאות שנמשכות פחות מיום (דהיינו פותחים וסוגרים פוזיציה בתוך יום מסחר אחד).

הנזילות הגבוהה של החברה, שכפי שציינו לעיל תאפשר לה להמשיך לחלק לפחות מחצית מרווחיה כדיבידנד (כך מצהירה Plus500 בתשקיפה), פירושה תשואת דיבידנד שנתית של 7.3% על בסיס 2012, 5.2% על בסיס 2013 ו-6.2% על בסיס 2014 (לפי שווי של 200 מיליון דולר) - וזאת לפי עבודת המחקר שביצע Liberum Capital, בנק ההשקעות שהנפיק את החברה. "נמשיך לחלק דיבידנד בצורה אגרסיבית", מצהיר הבר באופן כמעט חד משמעי.

אותן חלוקות דיבידנד הן אלו שהפכו את הבר ושותפיו למיליונרים דה פקטו, לפני שהחברה הונפקה. חלקו של הבר בסך הדיבידנד שחולק עד כה הוא 5.9 מיליון דולר, בהנפקה מכר מניות תמורת 7.1 מיליון דולר, והמניות שנותרו לו שוות 19.7 מיליון דולר. בסך הכול, הונו (ברוטו, לפני מס) עומד על 32.7 מיליון דולר.

- איך ההרגשה להיות מיליונר, ועוד לפני גיל 40?

הבר משתהה. "זו אולי קלישאה, אבל אני נשוי לאישה יפה וחכמה, יש לי בן מדהים, מלאך קטן, ואני בריא. אז אני מיליונר כבר מזמן, לא?"

- ועדיין, תפיסת עולמך לא השתנתה? יחסך לחומרניות לא השתנה?

"לא. ובכלל, הפכתי לאיש אמיד באופן הדרגתי. זה לא שלפתע זכיתי בלוטו. ואת יודעת, עד לפני שנה נסעתי במאזדה 3, שנת 2006".

- ועכשיו?

"ניסן ג'וק".

בין הנהנים מההנפקה: משרד עו"ד נשיץ ברנדס ושות'

"אנשים נהדרים", כך מחמיא הבר לעו"ד ממשרד נשיץ ברנדס ושות' שליווה את החברה בתהליך ההנפקה, ומשמש משרד עו"ד שלה מרגע הקמתה. Plus500, נזכיר, זו החברה הישראלית השנייה שהונפקה ב-AIM לאחר הפסקה בת שנתיים וחצי וחברת האינטרנט הישראלית הראשונה לאחר הפסקה בת 8 שנים. "היינו צריכים לשבור את הסטיגמה השלילית שהייתה בשוק ההון הבריטי לגבי חברות ישראליות", מספרים ארנון סמבורסקי וטוביה גפן, שותפים במשרד. "וזה קרה. השוק הבריטי שוב מוכן לקלוט חברות ישראליות. אותה סטיגמה שלילית היא כבר היסטוריה", הם אומרים ומספרים שהם בעצמם היו יותר סקפטיים מהחברה עצמה כשזה נגע לזהות הישראלית שלה.

נשיץ ברנדס ושות' הוא הרבה יותר ממשרד עו"ד של Plus500. כמנהגו, מקבל המשרד מניות בחברה אותה הוא מייצג - בעיקר כשזו חברת הייטק בעלת פרופיל צמיחה גבוה - ואז מוכר חלק מהן במסגרת הנפקתה הראשונית. כך קרה במקרה של צ'ק פוינט, אחד מלקוחותיו היותר מפורסמים, וכך קרה במקרה של Plus500. "זהו מודל של שותפות", אומרים סמבורסקי וגפן. במקרה של Plus500, קיבל המשרד 0.93% מההון (לפני ההנפקה), מכר בהנפקה מניות בשווי של 481 אלף דולר, ונותר עם 0.6% מההון - החזקה ששווה 1.4 מיליון דולר.

המיליונרים
 המיליונרים