ארדואן - אמיץ או פשיסט?

רוצים לראות איך נראה פחד שמפחד שלטון? הביטו אל טורקיה

איש אמיץ הפוליטיקאי רֵגֶ'פ טאיפ אֶרְדוֹאָן. רק לפני כחודשיים רעדה המדינה שלו בהמולת ההפגנות נגדו. היו אפילו שהעריכו כי זו תחילתה של מהפכה מן הסוג המצרי. ארדואן נאלץ לוותר ויתור או שניים. שום דבר דרמטי, והארץ, על ככרותיה, שקטה.

בהחלט היה מקום להאמין, ורבים האמינו, שראש הממשלה הטורקי "למד לקח". והנה באו אתמול פסקי הדין נגד חשודים בניסיון לחסל את משטרו של ארדואן, מתוך חשש לגורלה של החילוניות במדינה. מאות אנשים אמורים לצעוד אל תוך בתי הכלא, ואנשי ציבור בכירים, ביניהם הרמטכ"ל לשעבר, לא ייצאו מהם לעולם - אם פסקי הדין יבוצעו כלשונם.

כך נראה פחדו של שלטון

קשה לזכור פסקי דין כאלה, מאסרי עולם, מאסרים למאות שנים, כאילו קיימת סכנה שהנדונים יאריכו חיים עד אין קץ. ברור שהכוונה היא להפחיד, להוכיח את רצינות מלחמתו של המשטר נגד כל מי שקם ויקום עליו לכלותו. אבל לא בטוח שלכוונה יש תוחלת.

אלה גזרי דין כה מעוותים, כל כך מופרכים, שיותר משהם מפחידים בעצמם, הם משדרים פחד. פחדו של שלטון, פחדו של ארדואן. אפשר לומר שהם על גבול חוסר השפיות, ואולי מעבר לו. משהו מעוות. כך נראה פחדו של שלטון.

אף אחד לא מת

אם נחזור להפגנות שהיו לא מזמן בככרות המרכזיים השונים, הרי מה שהניע אותם היה התנגדות לכריתת עצים בגן ציבורי. אבל היה ברור שהעצים הם רק הקטליזטור להוצאת כעסים בנושאים יותר מרכזיים. המפגינים הציגו כרזות בהן נאמר ש"ארדואן פשיסט". ארדואן מצא לנכון לצאת בנאום "אני פשיסט? אני?!". אבל גזרי הדין הדרקוניים תומכים בגרסת המפגינים. עונשים כאלה מוטלים, אם בכלל, רק במשטרים פשיסטיים. במיוחד כאשר אף אחד לא מת.

בחסדי הערעור

אתמול כבר היו הפגנות והשלכת אבנים והתנגשויות עם המשטרה ושאר הסממנים של אי שקט ציבורי. אבל נראה שזה היה רק חימום הקנה, ושהמנה העיקרית בדרך. ושהיא עלולה להיות עוד יותר רותחת מקודמתה. ואני שואל את עצמי: ארדואן לא ידע שפעולות כאלה צפויות? והתשובה היא וודאי שהוא ידע. ובכל זאת, הוא הלך על גזרי הדין הללו. אולי זו אינה הליכה על כל הקופה, אבל בוודאי על חלק ניכר ממנה. מה שעושה את ארדואן לאמיץ, לא? או לפאשיסט?

מבחינה משפטית אמור להיות עכשיו ערעור. מותר להניח שהפורום הזה ינוצל כדי להוציא מגזרי הדין את עוקץ האבסורד שבהם. אבל לא בטוח שזה יספק את ההמונים. בכל מקרה, מעניין.

מצלמות בדרום תל אביב

יפה עשה היועץ וינשטיין שיצא אל השטח הדרום תל אביבי כדי לבדוק מקרוב את ענין המסתננים, ויחסיהם עם התושבים. אבל היה יותר טוב, ויותר יעיל, אם הסיור היה נערך ללא מצלמות.