מעוז: "השפל בבורסה - על רקע האווירה האנטי עסקית במשק"

שלמה מעוז, יו"ר הון-ליין, בשיחה עם "גלובס": "היום יש בארץ אווירה של פופוליזם זול שלדעתי לא היה כאן מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת"

מצב הבורסה בתל-אביב, כידוע, לא טוב. בלשון המעטה. ובשבועות האחרונים, על רקע השפל בפעילות, התפטרו יו"ר הבורסה, סם ברונפלד, והמנכ"לית אסתר לבנון, ביחד עם עוד כמה בכירים.

הכלכלן שלמה מעוז, יו"ר הון-ליין, מדבר בשיחה עם "גלובס" על המצב בשוק ההון, מה ניתן לעשות כדי לשפרו ומה צפוי בעתיד הקרוב.

"יש הרבה סיבות למצב בבורסה. יש סיבה אחת מרכזית והיא האווירה האנטי עסקית שקיימת היום במשק. העניין של להרוויח בעסק הפך להיות דבר תמוה. הרי עסק בבסיסו צריך להיות רווחי ולעשות כסף והיום יש אווירה של פופוליזם זול שלדעתי לא היה בארץ מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת".

"הבעיה שזה השתרש. ואז חברות אומרות למה לי להתמודד ולמה לי לדווח כי יתקפו אותי אז רואים שמוחקים חברות. בעסק פרטי הציבור לא יכול להתערב. אף אחד לא צריך לדווח. זו הסיבה המרכזית וזה התחיל מאז המחאה החברתית והבחירות שהוקדמו".

- מה עוד?

"המס על הבורסה. הסיכון קיים ומשלמים מס רק אם מרוויחים, לעומת מה שקורה בתחום הדיור. אנשים יכולים לפעול בתחום הדיור והם פטורים ממס ולכן אנשים בוחרים את המסלול הזה של עוקף מס. העלו את המס על רווחים בבורסה וזה גרם להסטה נוספת החוצה מבורסה".

"אני יושב בחברות והרגולציה גורמת לכך שההוצאות של חברה ציבורית הם מאוד מאוד גדולות. ה"באק אופיס" נהיה "פרונט אופיס". כל היום עוסקים בהסברה ונשאר מעט מאוד זמן לעסק עצמו. זה גם בשוק ההון וגם בתעשייה עצמה, כמו למשל הרגולציה בתחום השמירה על איכות הסביבה".

"הזמן הניהולי שהחברות והדירקטוריונים מבזבזים על הסברה נהיה מטורף. כל הסדרה היא טובה אם היא לא מוגזמת. דבר נוסף שקרה הוא התכיפות של השינויים ואז בכל ישיבה של הדירקטוריון מדברים כמעט רק על זה וזו בעיה גדולה".

"הבורסה צריכה להיות חברה ציבורית"

- איזה עוד גורמים?

"יש חולשה באירופה ובארה"ב ואז אנשים אומרים שכדאי יותר להעביר כסף לוול סטריט וגם לאג"ח הממשלתי. אני חושב שצריך להקל ולעשות שינויים אבל לא כל הזמן ולא בתדירות כל כך גבוהה. אני חושב שהבורסה צריכה להיות חברה ציבורית ולא פרטית. ומיצידי שתיסחר בבורסה של פרנקפורט. שלכל עם ישראל יהיו מניות בבורסה. מטבע הדברים למונופול יש מחירים מעל שיווי המשקל. מערכות המחשוב היום מאפשרות הפחתת מחירים".

- מה התוצאה של הדברים האלה?

"יש ירידה חדה מאוד בהשקעות. יש ירידה בייצוא בין השאר בגלל מה שקורה בעולם. מה שמחזיק את המשק זה הצריכה הפרטית והציבורית. בשנה הבאה הצריכה הציבורית תגדל הרבה פחות וגם הצריכה הפרטית תקפא בין השאר בגלל הכבדת עול המס על הציבור".

"כך ששני המנועים שמחזיקים את המשק יצאו מכלל פעולה, האבטלה תעלה וזה יגרום בסופו של דבר להאטה בקצב הצמיחה. ואז נראה תוך פחות משנה שצועקים 'לחם עבודה'. הסיפור יהיה לא דירות אלא דווקא עבודה".

- שיפור האבטלה יעלה לכמה?

"לדעתי שיעור האבטלה יעלה לממוצע של יותר מ-7.2% בשנה הבאה. אחרי תקופה ארוכה מאוד רואים ששיעור האבטלה בקרב נשים יותר גבוה וזה סימן לא טוב. נראה עצירה בצריכה כבר באוקטובר השנה, כלומר ברבע האחרון של השנה ויותר מזה ברבע הראשון של 2014".

- מגייסים המון באג"חים.

"נכון אבל זה למחזור חובות. זה לא לגיוס עובדים או בניית מפעלים. זה טוב שמגלגלים חובות אבל זה לא תורם לצמיחה. אני שמח שמחזירים חובות אבל זה לא הולך למפעלים או מחקר או פיתוח".

- אז ההבטחות של יאיר לפיד הם עורבא פרח?

"אני לא יודע. זה לא תלוי בו וגם לא בי אלא במה שיקרה בעולם. אנחנו משק קטן ובעיקר מושפעים ממה שקורה בעולם ולכן עם כל הכבוד ללפיד או לשלמה מעוז זה תלוי בעיקר במה יעשו קובעי המדיניות בעולם".