מייסדי Adap.tv יגרפו כ-60-80 מיליון דולר

קרן בסמר שהשקיעה בחברה האמריקאית שהוקמה ע"י ישראלים: "המנכ"ל אמיר אשכנזי חזק מאוד בחזון ואסטרטגיה, מוצלח עם אנשים וגם צנוע. זה שילוב נדיר" ■ טים ארמסטרונג מ-AOL: "שילמנו מחיר הוגן לחברה מצוינת"

שיחת הוועידה של הנהלת חברת AOL עם האנליסטים, שנערכה אמש ועסקה בביצועים הרבעוניים, לא הייתה פשוטה. לכאורה זה היה אמור להיות אחרת לגמרי. AOL סיפקה תוצאות מרשימות, מעבר לציפיות, רכישת Adap.tv נראית מתאימה לאסטרטגיה ולראיית העולם של החברה, ובכלל נראה שוול סטריט חיובי כלפי החברה והמניה, ששוויה זינק יותר מפי 3, ל-2.85 מיליארד דולר, מאז השפל לפני כשנתיים.

לאנליסטים לא לקח הרבה זמן. "למה (דווקא) Adap.tv? טים", שאל אנליסט בבנק ההשקעות ג'פריס את טים ארמסטרונג מנכ"ל AOL, "יש המון חברות פרטיות בתחום. אלו דברים עשית בכדי שתרגיש נוח שזו הרכישה המתאימה ל-AOL, בהינתן כל השמות שזמינים? האם הייתה תחרות תמחור סביב הרכישה?". השאלה לא נבעה מסקרנות בלבד. המחיר ששילמה AOL, 405 מיליון דולר, כ-80% מתוכו במזומן, גבוה בכל קנה מידה פיננסי, בוודאי על רקע קופת המזומנים המצומקת של AOL, שמכילה כ-480 מיליון דולר בלבד. בסוף יום המסחר ירדה מניית AOL ב-2% במחזור גדול.

רצה הגורל, ואתמול היו שני מימושים בתחום של פרסום בווידיאו אונליין. מלבד רכישת Adap.tv, היה אמש יום המסחר הראשון במניות חברת YuMe, שעוסקת גם היא באותו תחום.

הגיוס של YuMe לא היה מוצלח, והיא החלה להיסחר בשווי נמוך ב-30% לעומת הערכת השווי שציפתה. גם שחקנית אחרת בתחום, Tremor Video, שהנפיקה לפני כחודש וחצי, איבדה כ-20% משוויה מאז.

על הרקע הזה אפשר היה לנסח את השאלה לארמסטרונג בצורה הרבה יותר בוטה, כפי שאנליסטים אחרים אכן עשו בהמשך. עם מכירות של 75 מיליון דולר ב-2012, צפי לגידול של 50%-100% השנה, ועל סף הרווחיות התפעולית, AOL, שילמה מכפיל גבוה מאוד על העסקה, בוודאי בהתחשב במצב המתחרות. בכל מקרה, נראה שתחרות דווקא הייתה ל-AOL. ההצעה שלה, נשקלה בקרב אנשי Adap.tv לעומת אלטרנטיבות אחרות, כגון הנפקה או רכישה בידי מתחרות.

"היו ל-Adap.tv שיתופי פעולה עם כמה חברות גדולות והיא גם הייתה מועמדת לרכישה בידי כמה מהן", אומר ל"גלובס" ביירון דיטר (Byron Deeter) שותף בקרן בסמר שהוביל את ההשקעה בחברה במסגרת סבב הגיוס ב-2011, "ניסו לגשת ל-Adap.tv כמה חברות, אבל הרגשנו שזו של AOL הייתה הכי רלוונטית. היו המון דיונים אסטרטגיים במשך השנה עם שותפים, והם (AOL) היו הכי נלהבים ואגרסיביים".

התשובה של ארמסטרונג לשאלות בנוגע לסכום הרכישה, כפי שהופיעו בתמלול בבלוג Seeking Alpha, מלמדת משהו על הרצינות של AOL בכוונות הרכישה. "אנחנו מאמינים, שבין אם היו או לא היו אחרים שרצו את הנכס, שילמנו מחיר הוגן לחברה טובה. סליחה, מחיר הוגן לחברה מצוינת. אני חושב שאמיר (אשכנזי) רצה יותר, אני רציתי פחות, וסיכמנו באמצע. המציאות היא, שאם אתה מסתכל על נתוני הצמיחה שלהם יחסית לחברות האחרות בתחום, עשינו עסקה הוגנת מאוד. כבעל מניות ב-AOL, אם הייתי צריך לשלם את חלקי היחסי ברכישה מחשבון הבנק הפרטי שלי, הייתי משלם".

מהצד הטכנולוגי, הדגישה AOL בתשובה לשאלות בנושא התמחור בהשוואה למתחרות הפוטנציאליות, כי מדובר בעסקים עם אופי שונה, למרות שהם פונים לאותו התחום. במילים אחרות, Adap.tv הוערכה על ידי AOL לפי אותם הפרמטרים של חברת תוכנה ארגונית שפונה לשוק הפרסום ברשת עם טכנולוגיה עמוקה שמאפשרת לבצע אוטומציה ואופטימיזציה של התאמת פרסומות לפי מודל של זירת מסחר, בעוד חברות אחרות בתחום מסתמכות הרבה יותר על מגע אנושי לאורך התהליך, ולכן פחות יעילות ורווחיות.

בהתחשב ביכולות הגבוהות ובביצועים המרשימים, מדוע למכור ולא להמשיך במסלול ההנפקה? דיטר: "זו הרגשה מעורבת. הרגשנו שהנפקה יכלה להיות ממשית כאן. אבל בסוף היום, אפשר גם להפוך לחברה ציבורית כחלק מ-AOL (והמשקיעים יקבלו כאמור מניות AOL - ש.ש). הצוות הרגיש שההתאמה ל-AOL היא ממשית ושזה הכיוון הנכון, ואנחנו תמכנו בהם. AOL שילמו הרבה כסף וכולם מקווים שיצליח להם".

עד כמה המצב של החברות הציבוריות שהנפיקו לאחרונה באותו התחום - Tremor ו-YuMe - אכן השפיע על השיקולים שלכם בהחלטה איך עדיף לממש?

דיטר: "זה לא היה המניע למכור. יש כרגע המון סקפטיות וציניות בשוק ההון כלפי התחום, אבל ל-Adap.tv יש טכנולוגיה מאוד עמוקה ומדובר כאן בחברות שונות לגמרי. אנחנו מאמינים שבוול סטריט יבינו את זה במשך הזמן. אנחנו לא מתייחסים לתגובות של השוק בזמן הקצר ובמשך הזמן אנחנו מאמינים שהם היו מצליחים לבדל את עצמם לעומת החברות האחרות באופן חיובי. היינו משוכנעים שהנפקה תצליח, אלה היו רק שאלות של זמן והחזר על ההשקעה. בחרנו במכירת החברה בגלל שילוב של מספר פרמטרים, מה גם שזו הייתה אופציה אטרקטיבית מבחינת המחיר".

מבחינת המשקיעים ההחלטה לקבל את הצעת AOL, ולא להמר על הסנטימנט בשוק כרגע, באה לידי ביטוי בכסף גדול. בחברה הושקעו בסך הכול 48 מיליון דולר, כאשר קרן ג'מיני, המשקיעה הישראלית והראשונה בחברה, מחזיקה כ-15% ותיהנה מכ-60 מיליון דולר. בסמר, שנכנסה בסבב הגיוס לפני שנתיים, ומחזיקה ב-15%-20% מהמניות, תקבל 60-70 מיליון דולר, החזר מכובד מאוד בזמן קצר. בידי המייסדים, נשארים עדיין 15%-20% מהחברה.

בעיני דיטר, שמרכז בבסמר את תחום הפרסום אונליין ומחשוב הענן, ההצלחה מגיעה בסופו של דבר מהצוות שעובר כעת ל-AOL. "יש להם (ל-AOL) כרגע את הצוות החזק ביותר בתעשייה, ברמה עולמית. זו ההשקעה הכי גדולה שהם עשו ב-AOL החדשה והם מאמינים שהפלטפורמה שרכשו יכולה להיות העתיד של הווידיאו. זה גם תואם את הסיבות מאחורי ההחלטה שלנו להשקיע בחברה לפני כשנתיים. זה אחד מהסיפורים הנדירים של שוק גדול ומורכב, שיהיו בו המון עסקים שיכשלו אבל יש לך את הצוות החזק שיעבור וינצח. וזה גם השתלם בסוף".

- אם אמיר אשכנזי יחליט לפרוש ולהפוך ליזם בפעם השלישית, תצטרף אליו כמשקיע?

"בהחלט. הוא חזק מאוד בחזון ואסטרטגיה, מוצלח עם אנשים וגם צנוע. זה שילוב נדיר".


בעלי המניות
 בעלי המניות