זקן האריך למשפחת מנור את תקופת הבחירה בין אי.די.בי לאגוד

הסיבה לדחייה היא הערכות שהמפקח על הביטוח לא יאפשר למשפחת מנור לצאת מגרעין השליטה בכלל ביטוח, בשל מצבה הפיננסי של אי.די.בי

בפעם השלישית נענה המפקח על הבנקים דודו זקן, ומסכים לדחות את המועד שבו משפחת מנור צריכה לבחור - האם לצאת מגרעין השליטה באי.די.בי או בבנק אגוד. היום (א') פרסמו אי.די.בי ובנק אגוד הודעה, שלפיה משפחת מנור קיבלה ארכה של שנה בהחלטה מאיזה גרעין שליטה לצאת.

לפי הערכות, הגישה הסלחנית של זקן המאפשרת למשפחת מנור ארכה שלישית נובעת בשל מצבה הרעוע של אי.די.בי, המחזיקה בגרעין השליטה בכלל ביטוח. לפי הערכות, המפקח על הביטוח עודד שריג לא יאפשר בסיטואציה הנוכחית למשפחת מנור, הנחשבת לבעלת גב כלכלי חזק, לצאת מגרעין השליטה בכלל ביטוח, כל עוד לא נכנס גורם חדש לגרעין השליטה בחברה.

הצורך לצאת מאחד מגרעיני השליטה נוצר עוד בימי רפורמת בכר, שהפרידה בין קופ"ג וקרנות הנאמנות לבין הבנקים. רות ויצחק מנור מחזיקים גם בגרעין השליטה בקונצרן אי.די.בי (10% מהמניות), והם גם חלק מגרעין השליטה בבנק אגוד (כ-11% מהמניות). נזכיר כי אי.די.בי היא גם בעלת השליטה בכלל ביטוח. לפי רפורמת בכר, לא ניתן להיות חלק מגרעין שליטה בבנק ובחברת ביטוח המנהלת נכסים פנסיוניים בעת ובעונה אחת. הרפורמה, שנכנסה לתוקפה ב-2005, קצבה למי שמחזיק בשני גופים מהסוג הזה פרק זמן של שש שנים כדי למכור את אחת האחזקות.

משפחת מנור הייתה צריכה למכור את אחת האחזקות עד אוגוסט 2011. לפני שנתיים ביקשה הארכה - וקיבלה אותה. אלא שגם שנה לאחר מכן לא נעשתה מכירה. זקן אילץ את משפחת מנור למכור 1.5% מאי.די.בי ולרדת מתחת לרף של החזקה ב-10% ממניות הקבוצה, והורה לה לצאת מגרעין השליטה עד אוגוסט 2013. משפחת מנור אכן מכרה 1.5% ממניות אי.די.בי, אך שנה נוספת חלפה ושוב המשפחה לא ביצעה את ההוראה במלואה. אלא שנראה כי הסבלנות של זקן עדיין לא פקעה, והוא הסכים להאריך את התקופה ליציאה מגרעין השליטה בשנה נוספת - קרי עד אוגוסט 2014.

גישה סלחנית

כאמור הגישה הסלחנית של זקן נובעת ככל הנראה בשל מצבה של אי.די.בי. אי.די.בי נמצאת בעיצומו של גיבוש הסדר חוב עם נושיה. בין היתר, אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, נמצאת במגעים מתקדמים למכירת 30% מכלל ביטוח לקבוצת CP הסינית. אם עסקה זו תצא אל הפועל, ייתכן ומשפחת מנור לא תצטרך לצאת מגרעין השליטה, שכן אחזקותיה בכלל ביטוח ידוללו ממילא.

עוד נזכיר כי משפחת מנור אינה בעלת השליטה היחידה בבנק אגוד המחזיקה בד בבד בגרעין השליטה בחברת ביטוח. שלמה אליהו, המחזיק 27% ממניות הבנק, העביר אותן בשנה שעברה להחזקה אצל נאמן, על מנת שיוכל לרכוש את השליטה בחברת מגדל. אליהו יצטרך למכור את מניותיו באגוד תוך שלוש שנים.