"התקדמות במו"מ למכירת מפעל סולל לאבנגואה הספרדית"

כך אומר גורם בכיר שמקורב למגעים בין החברות ■ לפני כחודשיים היה נראה כי הניסיונות של סימנס למצוא קונה למפעל סולל בבית-שמש כשלו, ובעקבות כך 150 מתוך 200 עובדי החברה פוטרו

כשנה לאחר שהודיע על הפסקת פעילותו בתחום האנרגיה הסולארית, הקונצרן הגרמני סימנס מקדם את המו"מ למכירת מפעל סולל בבית-שמש שבבעלותו - לחברת אבנגואה הספרדית. גורם בכיר שמקורב למגעים המתקיימים בין שתי חברות הענק בתחום אמר היום (א') ל"גלובס": "קיים סיכוי טוב שהעסקה תצא לפועל על רקע התקדמות במו"מ בין סימנס לאבנגואה".

לפני כחודשיים היה נראה שהניסיונות של סימנס למצוא קונה למפעל סולל שבבית-שמש כשלו, ובעקבות כך 150 מתוך 200 עובדי החברה פוטרו. זאת, לאחר שאבנגואה נסוגה מן העסקה בשל חוסר הוודאות בשוק הסולארי. בסולל נותרו כ-50 עובדים, שעוסקים בעיקר במתן שירותים של תמיכה טכנית לכמה מיזמים של סולל בספרד.

סימנס רכשה את סולל ב-2009 בתמורה ל-418 מיליון אירו ממייסד החברה, אבי ברנמילר, וממשקיעים נוספים. סימנס ייעדה לסולל גדולות, וציפתה שעסקת הענק תאפשר לה דריסת רגל בשוק האנרגיה הסולארית. אלא שמצב השוק הסולארי בעולם אכזב את סימנס, בין השאר על רקע צניחת המחירים של הפאנלים הסולאריים המשמשים להפקת האנרגיה הפוטו-וולטאית.

"לא מוותר"

מיד עם הודעת סימנס על הפסקת פעילותה הסולארית, הודיע ברנמילר, שבינתיים הקים חברה חדשה בבעלותו "ברנמילר אנרג'י", כי יש בכוונתו לרכוש מחדש את הפעילות של סולל. בתוך כך, הוא קלט כ-20 מעובדי הפיתוח של סולל במסגרת מיזם שהוביל לפיתוח של מערכת לאגירת אנרגיה תרמו-סולארית. לדברי ברנמילר, בחברה שבבעלותו הוא השקיע מכספו כ-50 מיליון שקל.

בשיחה עם "גלובס" טען היום ברנמילר כי ניסיונותיו לרכוש יחידת ייצור של סולל ובבעלות סימנס באתר של החברה בהר חוצבים בירושלים כשלו, לאחר שסימנס לא גילתה עניין לנהל עמו משא ומתן בעניין זה. לדבריו, מדובר ביחידת ייצור שכוללת מכונה שמאפשרת לייצר את המערכות המשמשות לאגירת אנרגיה. "קבלתי מסר מסימנס, ולפיו המפעל בירושלים לא מוצע על ידה למכירה ועומד לפני פירוק", טען ברנימלר. "אני מעוניין מאוד ברכישה הזאת, ועם מימוש העסקה אקלוט עשרות עובדים חדשים למפעל. מדובר ביחידה שעונה לצרכים שלי ותייתר את הצורך שאייצר במזרח הרחוק".

מקורבים לסוגיה טוענים כי ברנמילר לא הגיש כלל הצעת מחיר לרכישת היחידה האמורה, ובכל מקרה הנהלת סימנס שואפת למכור את כל נכסיה במסגרת העסקה הכוללת של סולל - אם וכאשר יבשיל לשם כך המו"מ עם אבנגואה. "בכל מקרה אני לא מתכוון לוותר על הייצור, בין אם באמצעות רכישת הפעילות הנקודתית הזאת בירושלים ובין אם לאו", אמר ברנמילר ל"גלובס". "לפי התוכניות שלנו, בסוף השנה כבר ניגש להדגמה של הטכנולוגיה שפיתחנו, המאפשרת אגירת אנרגיה תרמו-סולארית".

בישראל אמורה להיבנות מערכת אגירת חשמל בתחנת הכוח שמקימות שיכון ובינוי ואבנגואה באתר אשלים. התחנה, המוקמת בהשקעה של כמיליארד דולר, תהיה בעלת הספק של כ-110 מגוואט. מערכות אגירה מאפשרות ניצול מיטבי של עודפי חשמל שנוצרים במשך היום, ולספק חשמל גם בשעות הערב. החסרונות העיקריים של מערכות אגירת האנרגיה הן עלותן הגבוהה יחסית ויכולתן לאגור חשמל לשעות ספורות בלבד.