רשות המסים שינתה תנאי מכרז בדיעבד - וביהמ"ש פסל אותו

בית הדין לעבודה: "התבררה תמונה עגומה של דרך ניהול מכרזים בנציבות שירות המדינה וברשות המסים"

כיצד מאיישים משרות ברשות המסים? בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב פסל הבוקר (א') מכרז של רשות המסים, לאיוש משרת מנהל תחום בכיר אופציות לעובדים, ואת בחירת המועמד לאיוש המשרה, לאחר שהרשות החליטה לשנות את תנאי הסף של המכרז בדיעבד, כדי להתאימם למועמד שנבחר.

השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ ציינה כי "הוחלט בשיחת פרוזדור לשנות את תנאי הסף, החלטה אשר משמעותה קיפוח מועמדים פוטנציאליים שלא הגישו מועמדות למכרז מאחר שסברו כי הם אינם עומדים בתנאי הסף, כפי שפורסמו על-ידי נציבות שירות המדינה ורשות המסים".

בית הדין קבע כי "אין לשנות את תנאי הסף בחדרי-חדרים".

פסק הדין ניתן בעתירתו של רו"ח ערן צבי דביר, באמצעות עו"ד מוטי ארד ממשרד עורכי הדין רון גזית, רוטנברג ושות', לפסילת מינויו של מיכאל אסולין לתפקיד מנהל תחום האופציות לעובדים ברשות המסים.

דביר, בכיר ברשות המסים, ששימש בשנים האחרונות כממונה במחלקת אופציות לעובדים והיה מועמד לתפקיד מנהל התחום, טען כי אסולין לא עמד בתנאי הסף למכרז הדורשים ניסיון בתחום, וכי נציבות שירות המדינה ורשות המסים ויתרו על תנאי הסף שקבעו. אסולין, שזכה במשרה, שימש עד למינוי כפקיד שומה למפעלים גדולים וכבכיר במחלקת עידוד השקעות בחטיבה המקצועית ברשות המסים.

מנגד טענה המדינה, באמצעות עו"ד טל זרקו, כי לא נפל פגם בהחלטת ועדת הבוחנים שבחרה באסולין, כי יש לפרש את תנאי הסף באופן מרחיב, הכולל ניסיון בתחומי המס השונים.

גם אסולין, באמצעות עו"ד ברק מלכית, טען טענה דומה.

"תמונה עגומה"

בית הדין ציין כי "התבררה תמונה עגומה של דרך ניהול מכרזים בנציבות שירות המדינה וברשות המסים". זאת, לאחר שהתברר כי פקידות בעלות השכלה תיכונית הן אלה שבודקות אם מועמדים עומדים בתנאי הסף; ומסמכים המסכמים את בחינת המועמדים מעלים כי אין כל התייחסות לתנאי הסף ולניסיון בתחום האופציות לעובדים; כמו כן התברר כי ההחלטה שלא להתייחס לתנאי הסף כלשונם, התקבלה בשיחת מסדרון.

"במעשיהן שמו רשות המסים והנציבות ללעג ולקלס את תנאי המכרז. זהו מעשה שאינו ראוי כלל וכלל לכל גוף, קל וחומר לרשות ממשלתית", נקבע.

בית הדין דחתה את טענת רשות המסים והנציבות, לפיה לא דרוש ניסיון בתחום הספציפי של אופציות, וקבע כי "כל תחום בחטיבה המקצועית הינו ייחודי ומצריך ידע וניסיון בתחום עצמו". בנסיבות אלה נקבע כי אסולין לא עמד בתנאי הסף ולא צבר מומחיות בתחום האופציות.

עוד ציין בית הדין כי "אין לרשות ולנציבות להלין אלא על עצמן, שתנאי המכז נקבעו כפי שנקבעו, וצר לנו שלא השכילו לבטל את המכרז כשהבינו זאת".