שוק המשכנתאות לא נרגע: הלוואות ב-5 מיליארד שקל ביולי

חודש יולי הוא אחד מ-3 החודשים החזקים בשנה האחרונה בשוק המשכנתאות

שוק המשכנתאות לא נרגע גם אחרי העלאת המע"מ. מנתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל עולה כי רוכשי הדירות נטלו משכנתאות ב-5 מיליארד שקל בחודש יולי, קרי עלייה של 19.2% בהשוואה ליוני.

כך, חודש יולי הוא אחד מ-3 החודשים החזקים בשנה האחרונה בשוק המשכנתאות, לאחר שבאוגוסט אשתקד ניטלו הלוואות ב-5.8 מיליארד שקל ובמאי האחרון ניטלו משכנתאות ב-5.6 מיליארד שקל. העלייה החדה במאי הוסברה ע"י כלכלנים ובנק ישראל בהעלאת המע"מ שנכנסה לתוקפה ביוני, כך שישראלים רבים הקדימו רכישות דירות חדשות.

סך המשכנתאות בריבית משתנה עמד על 3.7 מיליארד שקל ביולי (עלייה של 19%) והיקף המשכנתאות בריבית קבועה הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל (עלייה של 19.3%).

בנק ישראל התייחס בישיבת הריבית האחרונה לשוק המשכנתאות שממשיך לרתוח חרף ההגבלות שהטיל הבנק בשנים האחרונות. "חברי הוועדה דנו בסיכונים הגלומים בהמשך ביצועי המשכנתאות בהיקפים הגבוהים שנמשכו גם החודש", נכתב בפרוטוקולים מישיבת הריבית שהתקיימה בשלני יוני. "חברי הוועדה ציינו את העדכון כלפי מטה של עליית מחירי הדירות בחודשים הקודמים וכן את שני הנתונים האחרונים - הנתון שהלמ"ס פרסמה לחודשים אפריל-מאי והנתון שלפניו - שהצביעו כל אחד על ירידה של 0.1%, וזאת לאחר 9 חודשים של עלייה רצופה. חברי הוועדה העירו עם זאת כי קצב העלייה השנתי גבוה ומוקדם עדיין לקבוע שמדובר בשינוי מגמה".