בלכר ל"גלובס": "התביעה שאני מוזכר בה איננה פלילית"

בלכר, המועמד של נתניהו לתפקיד נגיד בנק ישראל, הגיב לחשיפת "גלובס" לפיה הוא אחד הנתבעים בתביעה נגד חברת הנפט הלאומית הארגנטינאית YPF, שהולאמה ■ "גם גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וקרדיט סוויס מוזכרים"

"לא מדובר בתביעה פלילית, ומעולם לא קיבלתי הודעה על עצם התביעה, וגם לא דירקטורים נוספים בחברה" - כך אומר היום (ב') פרופ' מריו בלכר, המועמד של ראש הממשלה לתפקיד נגיד בנק ישראל. זאת, בתגובה לחשיפה אמש ב"גלובס" לפיה בלכר הוא אחד הנתבעים בתביעה ייצוגית שהגישו בתחילת השנה משקיעים נגד חברת הנפט הלאומית הארגנטינאית YPF, שהולאמה בשנה שעברה על-ידי נשיאת ארגנטינה כריסטינה קירשנר.

לשאלת "גלובס" כיצד הוא מרגיש בעקבות הפרסומים, ענה בלכר: "אני מרגיש מצוין. שמח להיות בארצי".

נזכיר כי בשנה שעברה החליטה נשיאת ארגנטינה בצעד חריג ובאופן חד-צדדי להלאים את YPF, שהייתה באותה עת חברה בורסאית. ההלאמה הזו גרמה להפסדים כבדים של כמה מוסדות פיננסיים.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מדובר בתביעה ייצוגית שהגישה קרן פנסיה אמריקאית בשם Monroe נגד כלל ההנהגה של חברת הנפט הלאומית. בלכר הוא אחד מבין כ-80 אנשים וגופים, ביניהם JP מורגן, קרדיט סוויס וגולדמן זאקס, ששמותיהם מופיעים בתביעה.

לטענת התביעה, YPF הטעתה ולא חשפה כראוי את הסיכונים שבהשקעה בה כאשר פרסמה תשקיף להנפקת תעודות הסל של החברה ב-2010.

עוד טוענת התובעת כי בתשקיף לא צוין כי ממשלת ארגנטינה איימה להלאים את YPF אם לא תעמוד בהסכמיה עם המדינה להגדיל השקעותיה בשטחי ארגנטינה ולבצע צעדים נוספים. בעקבות ההלאמה כאמור צנח ערך תעודות הסל של החברה ב-68% תוך יומיים, אל מתחת למחיר ההנפקה.

"התביעה הוגשה רק לאחר שהחברה הולאמה, וכתוצאה מכך כלל הדירקטורים 'שוחררו' מתפקידם. לכן, לא מדובר למעשה בתביעה אישית", אומר היום בלכר ל"גלובס", ומוסיף כי "מדובר בתביעה ייצוגית די המונית. יחד אתי מוזכרים כמה עשרות דירקטורים, אך גם גופי השקעה הגדולים ביותר בעולם, לרבות מורגן סטנלי, קרדיט סוויס וגולדמן זאקס".

בלכר מציין עוד כי במקרה של פסק דין לטובת התובעת, חברת-האם של YPF, רפסול, העניקה ביטוח מלא לכלל הדירקטורים, כך שחברת הביטוח היא זו שתישא בעלויות.

לדבריו, "ציינתי בפני ועדת טירקל, בשני מקומות שונים בטופס, על קיום התביעה הזו", וזאת, נציין, על אף שמעולם לא קיבל אותה לידיו.

בלכר מבקש עוד להבהיר כי "כפי שניתן לבדוק בפרוטוקולים, הייתי דווקא מאלה שלא תמכו בחלוקת הדיבידנדים ב-YPF ונמנעתי מלהצביע בעדם". כמו כן הוא מציין כי מעולם לא חתם על מסמכים הקשורים להנפקת החברה.

לפי ההערכות, דבר התביעה אינו צפוי להשפיע על החלטתה של ועדת טירקל, ולא צפוי להוות מכשול למינויו ולאישורו, במיוחד לאחר שדיווח לה על כך. לבלכר לא הייתה נגיעה בהלאמה של YPF, ובסופו של דבר הטענות נגד הנתבעים הן בדבר חוסר התראה מספקת על האפשרות להלאמה.