סכסוך בגיזה-זינגר-אבן: "התנהלות לא תקינה"

כך טוענת שותפה בחברת הייעוץ שעזבה לאחרונה את החברה ■ 9 שותפים נוספים עזבו ■ הערכות: גיזה מגלגלת 50 מיליון שקל בשנה ■ מקורבים לחברה: "מבנה הבעלות השתנה, ויש נפגעים. חלקם מביעים זאת בהכפשות ורכילויות"

מה קורה בפירמת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל, גיזה זינגר אבן? בתוך כמה חודשים עזבו לא פחות מ-10 מתוך 16 מהשותפים בחברה. ביום חמישי האחרון עזב יובל זילברשטיין, הכלכלן הראשי ואחד השותפים המייסדים של החברה. כמו כן עזבו איציק זפט, אייל שבח וחנוך פפושדו.

הארבעה מצטרפים ל-6 שותפים שעזבו בחודשים האחרונים: ורדה שטרן, אייל ידווב, יובל ברק, הילה חימי, פרופ' עלי קרייזברג - שהוא אחד מהשותפים המייסדים - ואשר שקלר.

נציין כי שמונה מהשותפים, דוגמת חימי ושטרן, מונו לשותפים בתקופתו של מנכ"ל החברה, יריב פילוסוף, ובברכתו.

לחלק מהשותפים שעזבו יש טענות כנגד החברה והתנהלות המנכ"ל פילוסוף, שבעקבותיה עזבו. לעומת זאת, מקורבים לחברה טוענים כי עזיבת השותפים נבעה בשל מאבק שליטה שהחל עם סיומו של חוזה מבנה השותפות.

"היה מאבק שליטה על החברה. בסופו של דבר מי שהשתלט על החברה הם היו"ר יחיאל אבן, פילוסוף, אודי רוזנברג המשנה למנכ"ל ואלי גולדברג. מי שנותר בחוץ, נאלץ לעזוב", אומר מקורב לחברה.

לעומת זאת, לחלק מהשותפים שעזבו יש טענות קשות לגבי הסיבה לעזיבתם. טענה מרכזית לעזיבה היא הוצאות בסכום של 2 מיליון שקל בקירוב ב-2012, ועוד מיליון שקל שנמשכו במחצית השנה הראשונה של 2013, שאותן אישר פילוסוף.

בנוסף לכך, בסוף מאי 2013 נטל פילוסוף הלוואה בגובה של מיליון שקל מהפירמה לצורך השקעה אישית שביצע. הלוואה שאישר יו"ר החברה יחיאל אבן ואשר לטענת חלק מהשותפים, ניתנה מבלי שהובאה לידיעתם.

לדברי חלק מהשותפים, ההסבר שקיבלו בנוגע להוצאות הגבוהות היה כי מדובר בעיקר בהוצאות שיווק ושימור קשרי לקוחות. קיימת מחלוקת על הסבר זה, לרבות לגבי הטענה כי הפירמה צריכה הייתה להוציא סכומים כה גדולים בעבור שיווק.

"התשובות שקיבלנו על השימוש שנעשה בכספים לא היו מספקות מבחינתנו, והבנו שאנו לא רוצים להמשיך ולהיות שותפים", אומר ל"גלובס" אחד השותפים.

מקורבים לחברה טוענים כי הטענות המועלות על-ידי השותפים שעזבו מגוחכות, ונובעות לטענתם רק בשל סוגיית האי-תחרות. "על השותפים שעזבו יש מגבלת שנה של אי-תחרות. השותפים רוצים כנראה לקבל פטור מאותה מגבלה, ולכן מפעילים לחץ באמצעות טענות שונות", אומר הגורם.

מגיזה זינגר אבן נמסר בנוגע לטענות: "מבנה הבעלות בחברה השתנה באחרונה. בתהליכים שכאלה יש נפגעים, וחלקם בוחר להביע זאת בדרך לא לגיטימית של הכפשות ורכילויות. אין לנו אלא להצטער על כך ולהמשיך בעשייה".

"הפרות קיצוניות"

חלק מהשותפים אף שכרו עורכי דין, ובוחנים נקיטת צעדים משפטיים. כך לדוגמה, ורדה שטרן, שעזבה באחרונה, שלחה בתחילת החודש מכתב לגיזה זינגר אבן, ובו דרישה לקבל דוחות כספיים וכרטיסיית הנהלת חשבונות תוך שבוע. היא התריאה כי אם בקשתה לא תתקבל, היא תשקול לדרוש למנות רואה חשבון שיחקור ויבדוק את עסקי החברה והשותפות וימסור דוח בעניין.

"החברה והשותפות שלנו אינן מתנהלות בצורה תקינה. נתונים מספריים וכספיים אינם נמסרים", נכתב במכתב שהגיע לידי "גלובס". "נודעו לי עוד דברים נוספים שאינם מקובלים, אינם תקינים ויש חשש כי הם אינם חוקיים, לרבות נושאים הנדונים בימים אלה בפורומים שונים. מבחינתי מדובר בהפרות קיצוניות, מהותיות ויסודיות של ההסכמים שעליהם אנחנו חתומים, ואין לי שום כוונה להשלים איתן", היא מוסיפה. "אני מוצאת לנכון להתריע בפני כל שותף אשר יבחר להכשיר מעשים אסורים של שותף אחר תמורת טובת הנאה כספית או אחרת בהווה או בעתיד, כי הדבר לא יתאפשר".

עזיבתם של השותפים מציבה את החברה תחת אתגר גדול מאוד, הואיל וההון המרכזי שלה הוא ההון האנושי. אחדים מהשותפים שעזבו כבר מתכננים פתיחת חברה עצמאית, והם עשויים לנסות ולפנות לחלק מלקוחות החברה, ולכן בפני פילוסוף יעמוד אתגר גדול של שימור הלקוחות ואיוש המשרות הבכירות שנעזבו.

פילוסוף החל לאייש כבר את המשרות - את זילברשטיין יחליף עמית מנצור, לשעבר מנהל השקעות באקירוב ובאמפל. גם לשטרן אמור להתמנות מחליף בקרוב; המועמד המרכזי הוא בכיר לשעבר במשרד האוצר.

רווח של 15 מיליון שקל בשנה מייעוץ כלכלי

גיזה זינגר אבן נחשבת חברת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל, ומוכרת מאוד בשוק ההון הישראלי. החברה מוזגה לפני כעשור על-ידי חברת הייעוץ גיזה וחברת הייעוץ זינגר אבן, שפעילות בשוק זה יותר מ-20 שנה.

בין היתר מספקת החברה ייעוץ כלכלי בתחום המימון, ליווי עסקאות, ניהול סיכונים וחשבונאות כלכלית. עם לקוחותיה ניתן למנות את שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק; פטריק דרהי, הבעלים של הוט; וקבוצת אריסון של שרי אריסון.

החברה גם פעילה בתחום הסדרי החוב ומשמשת יועצת בכמה מהסדרי החוב הגדולים בשוק, בהן אי.די.בי של נוחי דנקנר; אלביט הדמיה של מוטי זיסר; אמפל של יוסי מימן; ובזמנו גם עם אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב.

בגיזה זינגר אבן מועסקים כ-50 עובדים. החברה נחשבת רווחית; לפי הערכות, היקף ההכנסות השנתי שלה עומד על 40-50 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי מוערך ב-15 מיליון שקל בממוצע.

גיזה זינגר אבן עוסקת גם בהערכות שווי. בעבר קיבלה החברה לא מעט ביקורת ציבורית על הערכות שווי מופרזות שהעניקה לחברות. שיאה של הביקורת הייתה לפני 3 שנים, כאשר רשות ניירות ערך חקרה את יו"ר החברה יחיאל אבן לגבי הערכות שווי שונות שביצע.