כלכלת גוש האירו יוצאת מהמיתון הארוך בתולדותיה

(עדכון) - נתוני הצמיחה של גרמניה וצרפת היו גבוהים מהתחזית, אך האבטלה בגוש עדיין בשיא ■ נציב האיחוד לענייני כלכלה: "אין מקום לשאננות"

כלכלת גוש האירו נחלצה ממיתון שנמשך זמן שיא - כך מראים נתוני הרבעון השני של שנת 2013 שפרסמה היום (ד') לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי. מובילות את היציאה מהמיתון גרמניה וצרפת, על רקע תקופת הרגיעה הממושכת הראשונה בשוקי ההון מאז פרוץ משבר האג"ח.

לפי נתוני האיחוד, בחודשים אפריל-יוני צמח התמ"ג בגוש האירו, הכולל 17 מדינות, ב-0.3%, וזאת לאחר התכווצות של 0.3% ברבעון הקודם. נתון הצמיחה גבוה מהתחזית לצמיחה בשיעור 0.2% של 41 כלכלנים שסקרה בלומברג ניוז. כלכלת גוש האירו התכווצה ב-0.7% לעומת הרבעון השני של 2012.

גרמניה וצרפת, שתי הכלכלות הגדולות ביותר בגוש, דיווחו על צמיחה מהירה מהצפוי ברבעון השני, אך לא הכול חיובי: המיתון הזניק את שיעור האבטלה לשיא, ואזורים בדרום אירופה עדיין שקועים בהאטה. יותר ממחצית הצעירים בספרד וביוון מובטלים.

התמ"ג של גרמניה צמח ברבעון השני ב-0.7%, לעומת תחזית של 0.6%. כלכלת צרפת התרחבה ב-0.5% לאחר שני רבעונים של התכווצות. עם זאת, לפחות 4 מ-17 מדינות גוש האירו - כולל איטליה וספרד - עדיין במיתון.

"ההפתעה החיובית מצביעה על שיפור יסודי בגוש האירו, כיוון שהייצוא החזק מיתן את ההתכווצות בספרד ובאיטליה והמריץ את הצמיחה במדינות הליבה, בייחוד בצרפת", אמר ריקרדו סנטוס, כלכלן בסניף BNP פאריבה בלונדון. "נצטרך לחכות עוד כדי לראות שיפור בשוק העבודה, אבל זה מראה שהחלק הגרוע ביותר של המיתון כבר חלף ככל הנראה".

אולי רהן, נציב האיחוד האירופי לעניינים כלכליים ומוניטריים כתב בעקבות הנתונים: "התאוששות בת-קיימא נמצאת כעת בהישג ידינו, אבל רק אם נתמיד בכל החזיתות של תגובתנו למשבר. יש לברך על הנתונים הקצת יותר חיוביים האלה, אבל עדיין אין שום מקום לשאננות".

נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB) מריו דראגי, שהוריד את שיעורי הריבית לרמה חסרת תקדים במטרה להמריץ את הכלכלה, תיאר את ההתקדמות שנרשמה כ"טנטטיבית".

בחודש שעבר הנמיכה קרן המטבע הבינ"ל את תחזיות הצמיחה העולמית שלה, ולאל בריינרד, הממונה על עניינים בינלאומיים במשרד האוצר של ארה"ב, אמרה שאירופה עלולה לשקוע בקיפאון כלכלי ממושך אם לא יעודדו קובעי המדיניות את הביקוש המקומי. האבטלה בגוש האירו נמצאת בשיא מחודש מארס, וקרוב ל-25% מהצעירים בגוש מובטלים. ה-ECB צופה התכווצות של 0.6% בכלכלת גוש האירו בשנה הנוכחית.

"שיעורי הצמיחה שלהם אנו עדים עדיין נמוכים מדי, ויש פער גובר בין התקווה הפיננסית והפוליטית מצד אחד, והמציאות הכלכלית מצד שני", אמר סטיבן קינג מ-HSBC הולדינגס בלונדון, בריאיון לטלוויזיה של בלומברג ב-12 באוגוסט. "הבעיה היא הפער בין הצמיחה שמתרחשת והצמיחה הדרושה כדי שהנתונים הפיסקליים יסתדרו בטווח הבינוני".