בנצי ליברמן: "מוכן שהאוצר ייקח האחריות על דיור להשכרה"

מנכ"ל רמ"י: "זאת, בתנאי שהמכרזים למכירה באחריותי" ■ ועדת המכרזים החדשה לדיור להשכרה תיתן רשת ביטחון למוסדיים ■ בשיחה עם "גלובס" אמרו יזמים: כל זמן שאין מתכונת ברורה וידועה של המכרזים החדשים, נמנע מהשתתפות במכרזי דיור להשכרה של הרשות

בעקבות הקמת ועדת המכרזים הבינמשרדית החדשה לטיפול בדיור להשכרה לטווח ארוך - הכולל דיור בר-השגה מוזל ומפוקח - לא ברור האם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תמשיך לשווק את מכרזי השכירות הרגילים בעבור משרד השיכון. האפשרות השנייה היא שמכרזי השכירות העתידיים יהיו רק מטעם החברה הממשלתית של שר האוצר יאיר לפיד והוועדה החדשה, ורמ"י תפסיק להוציא מכרזי דיור להשכרה.

מתכונת המכרזים של הוועדה אמורה לכלול רשת ביטחון למשקיעים מוסדיים לצורך הבטחת תשואה מינימלית, ואילו מתכונת המכרזים של רמ"י שונה לחלוטין ומתבססת על תחרות יזמים על מחיר הקרקע.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום (ד') מנכ"ל רמ"י בנצי ליברמן: "אין לי בעיה אם משרד האוצר בראשות לפיד והוועדה החדשה והחברה הממשלתית שיקים ייקחו לאחריותם את כל נושא הדיור להשכרה לטווח ארוך על פי המודל שיעצבו, ורמ"י תצא מתחום זה, ובלבד שהמכרזים הרגילים של מכירת דירות יישארו באחריותי".

במשרד השיכון עדיין אין עמדה ברורה לגבי שאלה זו, ואילו גורם באוצר אמר כי רמ"י תמשיך להוציא מכרזי דיור להשכרה לטווח ארוך. יזמים ששוחחו הבוקר עם "גלובס" אמרו שכל זמן שאין מתכונת ברורה וידועה של המכרזים החדשים, הם יימנעו מלהשתתף במכרזי דיור להשכרה של רמ"י.

רשימת הטבות

ועדת המכרזים הבינמשרדית למיזמים של דיור להשכרה ארוכת טווח, שהוקמה לפני ימים אחדים בהתאם להחלטת קבינט הדיור בראשות שר האוצר, צפויה להכין מבנה מכרזי שבו תינתן רשת ביטחון למוסדיים, על מנת להבטיח תשואה אטרקטיבית שתגרום לקרנות הפנסיה ולבנקים להיכנס למימון פרויקטים אלה.

בראש הוועדה עומד אושיק בן עטר, סגן החשכ"ל, וחברים בה אריאל יוצר מאגף תקציבים, יעקב שנרב ראש אגף פרוגרמות במשרד השיכון, שי יפתח ראש החטיבה העסקית ברמ"י וליאור דוד פור מאגף החשכ"ל. היעד שהוצב לוועדה הוא שיווק של כ-6,000 יח"ד להשכרה ארוכת טווח עד סוף 2014 או תחילת 2015, בעיקר באזורי הביקוש. מכרזים אלה יפורסמו עדיין על פי כללי המכרז של רמ"י. הוועדה תשתמש בקרקעות שבהן יש תב"עות מאושרות למגורים, כשהמטרה היא לבנות מתחמים ובהם כמה מאות יח"ד להשכרה.

שיעור התשואה הנחשב אטרקטיבי מספיק בעבור המוסדיים עומד על לפחות 7%-8%. התפקיד המרכזי של הוועדה הוא לגבש מודל פיננסי לכל מכרז, בהתחשב באזור הגיאוגרפי ומחירי השכירות השוררים בו, על מנת להתמודד עם גורם הסיכון שעומד במרכז שיקולי המוסדיים בהחלטתם להשתתף בפרויקטים אלה. רשת הביטחון שתובטח ליזם תיגזר משיעור התשואה הצפוי בפרויקט. השלמת התשואה לרמה המצופה, אם תידרש, תהיה מתקציב המדינה.

ההטבות הבסיסיות שיינתנו למוסדיים הם פטור ממס על הכנסות משכ"ד ופטור ממס שבח. הוועדה מתכוונת לארגן הקלת מס נוספת, של פטור ממע"מ על תשומות הבנייה, הטבה המוערכת ב-1%-1.5% תשואה. היזמים לא יהיו פטורים ממס רכישה על המגרשים וישלמו היטל השבחה.

ההחלטות העיקריות שהוועדה צריכה לקבל הן: הפרופורציה בין שיעור הדירות המיועדות לדיור בר השגה לזכאים לבין שיעור הדירות שיושכרו במחירי שוק; האם מדובר במכרז BOT להקמה ותפעול הפרויקט שבסיומו ניתן למחזר את זיכיון ההפעלה, או במכרז שבו היזמים מתמודדים על מחיר הקרקע עם אופציה למכור את הדירות בסיום חיי הפרויקט; מה יהיה אורך החוזה המרבי של הזכאים לדיור בר השגה; מהו מנגנון שיעור ההנחה שיקבלו הזכאים לדיור בר השגה; הצגת חוזה שכירות סטנדרטי שיבטיח איזון ביחסי משכיר-שוכר.

6,000 יחידות הדיור הן למעשה המלאי המתוכנן לשיווק להשכרה של רמ"י, שבהן יחולו כללי המכרזים הישנים של רמ"י.

מכרזים מטעם הוועדה החדשה והחברה שמתנכן לפיד יחייבו הסדרה של מערכת יחסים חדשה עם קק"ל, משום שמרבית האדמות החקלאיות באזורי הביקוש סביב הערים הן קרקעות קק"ל.