אירופה יוצאת מהמיתון: הנה 4 מניות שאתם חייבים לבדוק

העלאת ההמלצה, שהענקנו כאן למניות היבשת הישנה כבר לפני שנה, מקבלת כעת משנה תוקף עם השיפור בנתוני המקרו, זמינות האשראי וגישת הבנק המרכזי ■ הנה ארבע המלצות להשקעה ישירה בחברות אירופיות שצפויות ליהנות מהמשך המגמה החיובית

לפה שנה מאז העלינו כאן המלצות למניות באירופה תחת הכותרת "דרגי מעלה אתכם לרכבת השועטת". אז הייתה ההמלצה מבוססת על אמירתו של נגיד הבנק המרכזי באירופה, כי יעשה כל שביכולתו לתמוך בשווקים הפיננסיים וברמת נזילות של המערכת הבנקאית, תוך הצגת תוכנית ה-OMT להתערבות בשוקי החוב של אג"ח המדינות.

מאז צנחו תשואות האג"ח של מדינות באירופה כספרד ואיטליה, ומדדי המניות זינקו אך במעט פחות ממדד 500 S&P. מתחילת השנה מרבית המדדים באירופה עדיין מפגרים אחרי זה שבארה"ב.

נראה כי מריו דרגי מצליח במשימתו. בשבועות האחרונים ניכר שיפור בפעילות הכלכלית באירופה, שהגיע לנקודת ציון מיוחדת בנתוני מדד מנהלי הרכש המשולב תעשייה ושירותים של האיחוד לחודש יולי, אשר חצו את רמת ההתכווצות של 50 נקודות, והגיעו לרמה של 50.5 נקודות לאחר ירידה שהחלה בתחילת 2011.

שיפור ניכר גם במדינות כמו ספרד ואיטליה. גרמניה, המדינה החזקה באירופה, דיווחה בשבוע שעבר על עלייה חדה בהזמנות ממפעלים ובייצור התעשייתי. נתונים אלה מחזקים את הערכתנו מתחילת השנה, כי הצמיחה באירופה תחזור לרמה חיובית כבר במחצית השנייה של השנה. היום פורסמו נתוני צמיחת התוצר לרבעון השני, שאמורים גם הם להעיד על מגמת ההתאוששות.

דרגי כמו יו"ר הפד, בן ברננקי, בשנים מאז המשבר, התחייב בישיבת הבנק המרכזי האחרונה בתחילת אוגוסט, כי הריבית תישאר נמוכה לאורך זמן. הוא אפילו ציין, כי הנתונים האחרונים מעידים על התייצבות בפעילות הכלכלית, אם כי ברמה נמוכה.

הנתון החשוב ביותר, אשר גם בו נרשם שיפור בחודשים האחרונים, הוא צמצום משמעותי בבנקים. אלו מקשיחים את תנאי האשראי, ונראה כי בקרוב, לאחר שסיימו לייצב את הונם, הבנקים באירופה יחזרו להקל את תנאי האשראי - תהליך שיאפשר הנעה של הפעילות הכלכלית בקצב מהיר יותר.

למרות האופטימיות הזהירה העולה מהנתונים האחרונים, לא ניתן להתעלם גם מהסיכונים והבעיות: האבטלה הגבוהה בספרד, פורטוגל ויוון אמנם החלה לרדת באחרונה, אך עדיין מאיימת על יציבות השלטון במדינות ומקשה על המשך יישום רפורמות נדרשות; הבחירות בספטמבר בגרמניה, שם לפי הסקרים האחרונים האופוזיציה צוברת כוח אל מול הקואליציה בהובלת אנגלה מרקל; וכן דיוני התקציב הקרובים באיטליה, שם קיימת הסתברות להתפרקות הקואליציה לאחר הרשעת סילביו ברלוסקוני ודחיקתו אל מחוץ לפוליטיקה.

גורם אחרון, וחשוב לא פחות, הוא עונת הדוחות האחרונה באירופה, שבה אמנם 53% מהחברות המדווחות הכו את התחזיות, אך אלו הונמכו בצורה משמעותית, כך שסך השיפור ברווח עומד כיום על 1.2% השנה - פחות מהערכתנו, לצמיחה של 3% ברווח. אחרי ירידה של 3.7% ברווחים ב-2012, ניתן היה לצפות להתאוששות מהירה יותר.

דרכים עקיפות

במניות באירופה ניתן להשקיע בדרכים רבות, ישירות ועקיפות. בצורה עקיפה ניתן לעשות זאת דרך חברות בבריטניה וארה"ב, אשר להן מכירות משמעותיות לאירופה והן נהנות באחרונה מהתאוששות בכלכלות שם, כמו גם מזרמי השקעות גוברים על ידי משקיעים גלובליים ומקומיים. מבין החברות המומלצות המוכרות לאירופה ניתן לציין בארה"ב את פרייסליין, פייסבוק ו-Schlumberger. גם חברות מאסיה מוכרות בהיקפים בלתי מבוטלים לאירופה, ועם המומלצות בהן Cheung Kong Esprit ו-Hhtchison Whampoa.

גם המשק הישראלי חשוף לאירופה - סך היצוא לאיחוד עומד על 32%, יותר מאשר לכל אזור גיאוגרפי אחר. השיפור באירופה עשוי לקדם את הכלכלה המקומית מעל הצפוי, ואת רווחי החברות שחלקן מוכרות בהיקפים נאים לאירופה, דוגמת כיל, פרוטרום, שטראוס, פלסאון ואלביט מערכות.

השקעה ישירה באירופה ניתן לבצע כמה אופנים: במדדים הרחבים, במדדי דיבידנד של החברות הגדולות (IDVY), במדדי מניות בינוניות (DJMC.L) או דרך מדדי מניות של המדינות. אפשרות נוספת היא דרך השקעה במגזרים, שהמומלצים בהם אצלנו הם מגזר הבריאות הדפנסיבי והצריכה המחזורית המשקף את הערכתנו לשיפור כלכלי בשנתיים הקרובות. משקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוה יותר יכולים להשקיע במדדי פיננסים או טכנולוגיה; או במניות המחזוריות, למשל חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה או הבנק האיטלקי אינטסה סאן פאולו.

מרפואה עד תעופה

בתחום הרפואה אנו ממליצים על Sanofi הצרפתית (SAN.PA), שרכשה באחרונה את ג'נזיים בארה"ב ואשר רווחיה צפויים להתאושש, על רקע השקת תרופות חדשות וצמיחה בשווקים מתעוררים. רווחיה, שאמורים לעמוד השנה על 7.2 מיליארד אירו, צפויים לזנק ל-8.4 מיליארד אירו בשנה הבאה ולשפר את ביצועי המניה שמפגרים אחר המדדים המובילים. עוד מומלצות בתחום הן AstraZeneca הבריטית ונוברטיס השוויצרית.

חברת Eads (סימול: EAD.PA) הצרפתית דיווחה באחרונה על המשך הזמנות חדשות למטוסי האיירבוס בקצב מואץ - לסך הזמנות של 932 מטוסים השנה, רק 68 פחות מהיעד. יחס ההזמנות למשלוחים עומד השנה על 2.7, והדבר נותן ודאות לגבי תוצאות השנה וכן לשנה הבאה. על רקע ההזמנות צפויים רווחי החברה לזנק מ-2.2 מיליארד אירו השנה לכ-3 מיליארד אירו בשנה הבאה, ומחיר היעד שבו מומלצת החברה שמרני ביחס לשיפור הצפוי. עוד מומלצת בתחום - Safran הצרפתית.

חברת Infineon (סימול: IFX.F) הגרמנית, שפוצלה מחברת סימנס בשנת 2000, היא יצרנית שבבים מובילה לתעשיית הרכב, התעשייה וכרטיסי בקרה שונים. תוצאות החברה, שפורסמו בסוף יולי, עלו על תחזיות האנליסטים וכללו העלאת תחזיות להמשך השנה. רווחי החברה צפויים לעלות בחדות, מרמה של 300 מיליון אירו לכ-455 מיליון אירו בשנה הבאה, ולשקף את התאוששות הצפויה בתעשייה באירופה ובעולם כולו.

את המלצתנו לחברת לואי ויטון (LVMH) העלינו באחרונה ל"קנייה", לאחר ביצוע חסר של המניה לעומת מדדי המניות המובילים, וביצוע חסר של 30% מול החברות בתחומה. מכירות החברה נחלקות בין אירופה 31%, אסיה 28%, ארה"ב 23%, ויפן 8%. רק 35% ממכירות החברה הם למוצרי אופנה, ודווקא חטיבות אחרות צומחות מהר יותר: בהן אלכוהול (15% ממכירות הקבוצה), איפור וקוסמטיקה (13%) והתכשיטים (10%). רווחי החברה צפויים לצמוח מ-3.6 מיליארד אירו לכ-4.2 מיליארד אירו בשנה הבאה.

לסיכום, השיפור בנתוני המקרו ובזמינות האשראי באירופה, יחד עם מחויבות הבנק המרכזי לשמירה על ריבית נמוכה לאורך זמן, עולים בשלב זה על חוסר הוודאות, ומביאים משקיעים רבים בעולם לשקול מחדש את החזקתם במניות האירופיות. אנו, שהעלינו המלצתנו לגביהן כבר לפני שנה, ממשיכים לתמוך בכך ביתר שאת, וממליצים להחזיק במניות בהתאם למשקלן במדדים המובילים בעולם.

המניות האירופיות
 המניות האירופיות