"בתקופות הקשות המשקיעים הישראלים הם הגב שלך"

בתוך שנה הצליחה אודיוקודס לחזור לצמיחה - והמניה טסה 290% ■ המנכ"ל שבתאי אדלרסברג מספר על ההתאוששות שכללה מעבר מחומרה לתוכנה, על שיתוף-הפעולה עם הענקית מיקרוסופט ועל ההתמודדות מול המתחרות

ירידה במכירות, רה-ארגון, נפילה במניה ושווי של כ-60 מיליון דולר בלבד. כך נראתה המציאות בחברת ציוד התקשורת אודיוקודס לפני שנה. היום, עם חזרה לצמיחה ושווי שגבוה ביותר מפי 3, כ-209 מיליון דולר, שבתאי אדלרסברג - המייסד, נשיא ומנכ"ל אודיוקודס - אופטימי במיוחד.

אודיוקודס מספקת פתרונות VoIP - העברת קול על גבי הרשת. אמנם בשנת 2000, בשיא הבועה, אודיוקודס נסחרה בשווי גבוה ממיליארד דולר, אבל היא גם הגיעה לשפל של 40 מיליון דולר בעיצומו של המשבר הכלכלי ב-2009.

לאדלרסברג, שמוביל את החברה ב-20 השנים שהיא קיימת, יש פרספקטיבה על התנודות. "זה הקאמבק השלישי שלנו - אחרי המשבר של 2001-2003, המשבר של 2008-2009 והמשבר של 2012", אומר אדלרסברג בראיון ל"גלובס", "כיום, שנה אחרי, אין לי ספק שההתאוששות הפעם חזקה בהרבה, כי היא נשענת על שווקים גדולים שצומחים. לקח לנו הרבה זמן לבנות את התשתית שתוביל אותנו הלאה. אנחנו קיימים 20 שנה וזה לא טריוויאלי, כי בזמן הזה היו חברות שאיבדו את הצפון".

"בעיניי, הסיפור שלנו מדהים"

אודיוקודס החלה את דרכה ב-1993. אדלרסברג וליאון ביאליק, אז בכירים ב-DSPG, החליטו לפרוש ולהקים סטארט-אפ שיפתח צ'יפים (שבבים) לדחיסת קול, להעברת קול ברשת. ב-1999 הונפקה החברה בנאסד"ק, וב-2001 היא הצטרפה למסחר בת"א. עם הזמן, עברה אודיוקודס כמה גלגולים. "בעיניי, הסיפור שלנו מדהים", אומר אדלרסברג, "היינו שני אלגוריתמאים שעבדו על צ'יפים, עברנו לכרטיסי תקשורת, משם למוצרים ועכשיו לפתרונות. הגענו ללב של האנטרפרייז (לקוחות עסקיים, ש.ח.ו) הגדולים ביותר בארה"ב", הוא אומר. אדלרסברג הוא בעל המניות העיקרי בחברה עם 14.5% - מניות בשווי של 30.2 מיליון דולר, ולביאליק מניות בשווי 22.4 מיליון דולר.

לדבריו, אחד הגורמים ליציאה מהמשבר האחרון היה המעבר המאסיבי, כהגדרתו, מחומרה לתוכנה. "העולם קונה היום 'ברזלים' מ-IBM, דל ו-HP. אנחנו מספקים המון מוצרים מעבר לחומרה, לקופסה", אומר אדלרסברג. "תמיד נחשבנו לחברת מוצרים אבל שינינו פוזיציה, התחלנו לשים דגש על פתרונות ולתת גם רובד של שירותים".

אודיוקודס פועלת בשני קווי מוצר - טכנולוגיה כגון שבבים, ומוצרי רשת (Networking). הראשון דועך כבר שנים, והשני מהווה מנוע צמיחה. ברבעון האחרון ירד חלקה של הפעילות הטכנולוגיה ל-14% מהמכירות, ועבור אדלרסברג מדובר בחדשות טובות. "כל הבעיות של מוצרי הלגאסי כבר די מאחורינו", הוא אומר, "ה'ברוך' הגדול היה כשהמכירות בתחום ירדו מ-50 מיליון דולר ב-2010 ל-25 מיליון דולר ב-2012. היום, גם אם הן ירדו בעוד 10%-20% זה כבר לא קטסטרופה. במקביל, יש לנו גידול בנטוורקינג, ואנחנו מבינים שיש לנו הזדמנות נדירה כי כבר אין הרבה שחקנים בשוק".

כיום, 60% ממכירות החברה הן לחברות עסקיות ו-40% לספקיות תקשורת. אדלרסברג מציין שני מנועי צמיחה חשובים שהחברה זיהתה, ושמתחילים לתת פירות: מכירות ראוטרים לשוק העסקי שתומכים במעבר למחשוב ענן, ו-SBC - פתרונות לקישור בין רשתות IP. לדבריו, בשוק הראשון סיסקו שולטת ללא עוררין, "אבל בהנחה שנעשה עבודה טובה נהיה מספר שתיים או שלוש בשוק".

"היו"ר לא עוסק באסטרטגיה"

האסטרטגיה של אודיוקודס מתבססת על שיתופי-פעולה עם חברות גדולות. אחת מהן היא מיקרוסופט. אודיוקודס מספקת פתרונות שמיועדים לסביבת Lync של מיקרוסופט עבור Unified Communications - פתרונות לתקשורת בתוך ארגונים. אדלרסברג נלהב, כמובן, מה-Lync. "זה משטח את הארגון ומגביר פרודוקטיביות. אפשר לתקשר עם כל עובד בכל העולם. זה שוק ענק, של מיליארדי דולרים", הוא אומר, ומעריך שצמיחת מיקרוסופט בשוק תגדיל גם את מכירות אודיוקודס.

- המוצרים שלכם מתאימים למיקרוסופט, אבל יש עוד חברות שמציעות מוצרים כאלה.

"זה תחום שבו אנחנו צריכים להתחרות בעיקר עם חברה אחת, סונוס. כיום אנחנו בנתח של לפחות 50%, ואנחנו בונים על יותר".

- התקשורת בתוך הארגונים לא יכולה להתבצע באמצעות אפליקציה פשוטה?

"חסם הכניסה המרכזי הוא האיכות. הכנסנו כל מיני טכנולוגיות ואיכות הקול היא מצוינת".

- מה קורה בתחום המשקיעים? מתוכנן רוד שואו, או גיוס בעקבות העלייה במניה?

"לא מתוכנן רוד שואו, אבל יש לנו הזדמנות טובה לפגוש משקיעים שהרבה זמן לא ראינו, כי עכשיו יש מומנטום. אנחנו מארגנים פגישות עם משקיעים ובנקאים, אבל אין תוכניות לגייס ולא חידשנו את תשקיף המדף שלנו, כי התייצבנו מבחינת המזומנים".

ב-2012 אדלרסברג נאלץ לוותר על תפקיד יו"ר אודיוקודס לאחר שני עשורים, בשל תיקון 16 לחוק החברות, שגורס שיש להפריד בין תפקידי היו"ר והמנכ"ל. במקומו מונה כיו"ר סטנלי סטרן, בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר, אך נראה שהרוח החיה מאחורי אודיוקודס הוא אדלרסברג. "סטרן נהדר ועוזר בכל מה שקשור לקשרי משקיעים ולבנקים. הוא פחות עוסק באסטרטגיה ביום יום", אומר אדלרסברג.

התגברות הרגולציה הובילה לתסכול בקרב חלק מהנהלות החברות הדואליות (שנסחרות במקביל בת"א ובחו"ל). החלת תיקון 20 ותיקון 16 הגבירה את הדרישות מהחברות, אף שהובטח להן בעבר שיידרשו לעמוד רק בכללי הרגולציה של חו"ל.

באודיוקודס פרסמו באחרונה את מדיניות התגמול בהתאם לתיקון 20, ובה נקבע שהבונוסים לכלל הנהלת החברה לא יעלו על 2.5 מיליון דולר בשנה, ועלות התגמול מבוסס המניות לא יעלה על 3 מיליון דולר.

הגברת הרגולציה הובילה לתגובה חריפה במלאנוקס, שהחליטה להימחק ממסחר בת"א, וגם חברות אחרות התחילו לדבר על הקשיים ולשקול לבצע מהלך דומה. אדלרסברג עדיין לא חושב כך. "אני לא קיצוני", הוא אומר, ומזכיר שוויתר על תפקיד היו"ר, "לדעתי, מי שנמחק מת"א עושה טעות. אתה חייב את המשקיעים הישראלים לתקופות הקשות. כשאתה קצת 'ממצמץ' בשוק, ומפספס רבעון או שניים, המשקיעים האמריקנים בורחים. הגב שלך הוא הישראלים".

"המסר ליזמים: אל תוותרו, בסוף החלום יתגשם"

בתחילת השנה דיווחה אורקל על רכישת Acme Packet ב-2 מיליארד דולר. Acme היא מתחרה של אודיוקודס באחד הסגמנטים שבהם החברה פעילה. המשקיעים התלהבו מהאפשרות שגם אודיוקודס תירכש, ומנייתה עלתה על רקע החדשות. "רכישת Acme טובה לנו, כי לא כל הלקוחות אוהבים לקנות מאורקל, שיש לה דימוי של שחקן גדול, אגרסיבי ולא גמיש", אומר אדלרסברג, "אבל מובן שאורקל עובדת עם מפעילי התקשורת הגדולים, ועל הדרך היא תכניס אליהם גם את Acme".

- אודיוקודס גם היא למכירה?

"לא, בוודאי שלא. אני חושב שאנחנו יכולים להתקדם הרבה יותר, ולעשות עוד הרבה. עכשיו לא, אבל אולי כשנתחיל להרגיש שאנחנו מתקרבים למיצוי זה יהיה זמן טוב יותר. זה גם המסר שלי ליזמים: לא לוותר. אם לחברה יש חלום, בסופו של דבר הוא יתגשם".