משרד התחבורה מתכנן: מטרוניות עד להגעת הרכבת הקלה

"ידיעות אחרונות": במשרד התחבורה החליטו להוציא אל הפועל את התוכנית האלטרנטיבית, לאחר שראו כי תוכניות הקמת הרכבת התחתית והרכבת הקלה של גוש דן מתעכבות ולא יושלמו לפני 2035

הנה בא האוטובוס: פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן מתעכב שוב ושוב - אז במשרד התחבורה החליטו על תוכנית חלופית עד לסיום פרויקט הרכבת - אוטובוסים משודרגים שייסעו מעל לאדמה בנתיבי הרכבת הקלה והתחתית המתוכננים - כך מדווח הבוקר (א') העיתון "ידיעות אחרונות".

על-פי הדיווח, מהפכת הרכבת התחתית בתל-אביב וסביבתה צפויה לצאת לדרך כבר בשנה הבאה - אבל עם שינוי משמעותי: הרכבת תהפוך לאוטובוסים - והתחתית תעלה מעל פני האדמה במסלולים מיוחדים בכבישי העיר.

במשרד התחבורה החליטו להוציא אל הפועל את התוכנית האלטרנטיבית, לאחר שראו כי תוכניות הקמת הרכבת התחתית והרכבת הקלה של גוש דן מתעכבות ולא יושלמו לפני 2035.

על-פי התוכנית, שיגיש בקרוב לממשלה שר התחבורה ישראל כץ, יופעלו מטרוניות - אוטובוסים מפרקיים רבי קיבולת בדומה לאלה שמופעלים החל מהשבוע בחיפה, שייסעו לאורך נתיבים בין עירוניים בכל מוקדי הפקקים בישראל - בגוש דן, בשרון ובבאר-שבע.

המטרוניות אמורות לחסוך לנוסעים זמן יקר: למשל - נסיעה מראשון-לציון לתל-אביב באוטובוס שאורכת כיום 45 דקות צפויה להתקצר ל-19 בלבד במטרונית, ומנתניה לתל-אביב? ניתן יהיה להגיע מעיר לעיר רק ב-20 דקות. בכוונת משרד התחבורה לגרום לפחות ל-30% מהנוסעים לעבור לתחבורה הציבורית.

האוטובוסים המשודרגים, המסוגלים להכיל עד 152 נוסעים, צפויים לעבור בנתיב האדום של הרכבת הקלה שהיה אמור להיפתח רק בעוד כ-10 שנים ולחבר בין בת-ים בדרום לפתח-תקווה במזרח - דרך תל-אביב, גבעתיים, רמת-גן ובני-ברק. בבאר-שבע מתוכנן קו שייסע לאורך שדרות רגר ואל פרברי העיר, ובכפר-סבא - קו שיחבר אותה לרעננה, הרצליה ותל-אביב.

התוכנית אמנם נועדה לחולל מהפכה בזמני ההגעה בין ערי המרכז, אלא שכדי לממשה - הכוונה היא להוסיף נתיבים ציבוריים בערים הגדולות - בעיקר על חשבון מקומות חניה בעורקי התחבורה הראשיים או על חשבון נתיבים רגילים שיופקעו מכבישים מרכזיים, כמו דרך השלום בתל-אביב ורחוב ויצמן בכפר-סבא. הפקעת הנתיבים הזו עלולה, כאמור, לגרום לפקקים גדולים.

במשרד התחבורה מחפשים אחר מגרשי חניה ושטחי ציבור ופותחים במאמצים לשכנע את ראשי 15 הערים הגדולות במרכז הארץ להסכים לתוכנית - מה שיצריך ויתור של נסיעת מכוניות ברחובות הראשיים.