קריאות במליאת רשות השידור להדיח את ההנהלה

מכתב חריף של 6 חברי המליאה: להחליף לאלתר את אמיר גילת ויוני בן-מנחם ■ "לא יעלה על הדעת כי תכני השידור הציבורי וכספי הציבור ימשיכו להיות מנוהלים ע"י הנהלה ויו"ר שכשלו בצורה כה מובהקת, ולו יום אחד נוסף"

קבוצה של חברי מליאת רשות השידור קוראת לשר גלעד ארדן להדיח מיידית את יו"ר רשות השידור אמיר גילת ואת ההנהלה כולה בראשות המנכ"ל יוני בן-מנחם.

במכתב חריף ששלחו 6 חברים במליאה הבוקר (א') לשר ארדן, ואשר הגיע לידי "גלובס", נכתב כי יש להחליף את גורמי הניהול הבכירים, "שכשלו בתפקידם בניהול ובפיקוח על התנהלות רשות השידור, ולמנות הנהלה ויו"ר חדשים שיובילו את השלבים הבאים במקצועיות באחריות וביושרה.

"אנו מניחים כי תהליך קבלת ההחלטות לגבי עתיד הרשות יארך זמן. לא יעלה על הדעת כי תכני השידור הציבורי וכספי הציבור ימשיכו להיות מנוהלים על-ידי הנהלה ויו"ר שכשלו בצורה כה מובהקת, ולו יום אחד נוסף".

חברי המליאה - ד"ר בלהה כהנא, ד"ר אורי ארבל גנץ, רו"ח חני פרי, יפעת זמיר וד"ר טלי איכנולד-דביר - קראו לארדן לקצר את תהליכי קבלת ההחלטות לגבי עתיד רשות השידור. השישה הביעו תמיכה בהקפאת הרפורמה.

"כחברים במליאת רשות השידור, התרענו במשך כשנתיים בכל דרך אפשרית על ההתנהלות החמורה והכושלת של הנהלת הרשות, כפי שאנו מחויבים מתוקף תפקדינו", כתבו.

בין היתר, לדבריהם, הם התריעו על "היעדר יכולות ניהול ומינהל תקין, ביזוי מוסדות השלטון, תרבות ארגונית ויחסי עבודה מחפירים, הפעלת לחצים ואיומים על בעלי תפקידים שונים ברשות, לרבות חברים במליאה, וחוסר יישום של החלטות המליאה מצד הנהלת הרשות".

לדבריהם, "ההסכמה לגבי תרומת כל גורמי הניהול הבכירים ברשות, כולל ההנהלה והיו"ר, למצבה הגרוע של רשות השידור היא גורפת... אולם עלינו להדגיש כי לאורך כל הדרך התרענו בפני יו"ר הרשות, אשר מתוקף תפקידו מכהן גם כיו"ר הוועד המנהל, על הליקויים הנ"ל, מתוך שכנוע כי הלה יגבה את טענותינו ויפעל גם הוא נגד התנהלות ההנהלה.

"לתדהמתנו, לא רק שלא זכינו לגיבוי כזה, אלא שלצערנו פעילותו של היו"ר חסמה פיקוח יעיל על ההנהלה. כך לדוגמה, משיזמה המליאה את הקמתה של ועדת פיקוח על הרפורמה, כחלק מאישורה את מתווה הרפורמה המתגבשת, וזאת מתוך דאגה עמוקה לכספי הציבור שיושקעו בה - יזם היו"ר והוביל לביטולה של ועדה זו".

חברי המליאה מבהירים כי "אנו רואים בהנהלת וביו"ר רשות השידור כנושאים באחריות מלאה למצבה של הרשות".

מרשות השידור ומלשכת השר ארדן טרם נמסרה תגובה.

ארגון העיתונאים תומך

בתוך כך, פרסם היום ארגון העיתונאים - אשר אינו מייצג את עיתונאי רשות השידור - גילוי דעת התומך בהמשך קיומו של השידור הציבורי.

"בשבועות האחרונים נשמעים קולות בקרב הציבור ונציגיו הקוראים לסגור את רשות השידור, ושר האוצר ושר התקשורת אף הודיעו כי הם מקפיאים את יישום הרפורמה וקיום ההסכמים שנחתמו מול ארגוני העובדים השונים. בתקופה שכזאת חשוב שתצא אמירה חדה וברורה: שידור ציבורי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה, ואין לפגוע בו אלא לחזק אותו.

"אסור להיתמם: רשות השידור רחוקה מלהיות מקום חף מבעיות עיתונאיות ותעסוקתיות, אך את הבעיות יש לתקן ולא לשפוך את התינוק עם המים. אם יש מעורבות של הדרג הפוליטי בתכנים, צריך להעביר חוק שייצר חומה סינית שתגן על החופש העיתונאי. אם יש הנהלה שאינה מתנהלת כראוי, צריך להחליפה. אם יש עובדים שמנצלים את הקביעות שלהם כדי לא לתפקד, צריך להביא במקומם אחרים שרוצים לשרת את הציבור. אם יש בזבוז של משאבים, צריך להתייעל.

"אסור לתת לפוליטיקאים, שחלקם אחראים באופן ישיר לליקויים הללו, להשתמש בהם כתירוץ לסגור את רשות השידור, על גב העובדים ועל גב האזרחים. הדאגה לרשות השידור אינה צריכה להיוותר נחלתם הבלעדית של עובדיה, אלא צריכה להטריד כל אזרח בישראל וקל וחומר כל עיתונאי.

"אנו מתחייבים, בשם 2,100 חברי ארגון העיתונאים, לפעול להגן על השידור הציבורי ולרתום לשם כך את ציבור העיתונאים, בדיוק כפי שעשינו ואנו ממשיכים לעשות בכלי תקשורת אחרים שנקלעו לסכנה קיומית, כגון ערוץ 10, 'מעריב', מגזיני 'מוטו תקשורת' והחדשות המקומיות בכבלים. לא נאפשר לסגור כלי תקשורת בישראל למען הדמוקרטיה, למען הפרנסה של העובדים".