איפה תמצאו את סל הקניות הזול ביותר לראש השנה?

בדיקת "גלובס": שופרסל דיל מצמצמת פערים מול רמי לוי ■ מגה בול נותרת היקרה ביותר מבין מתחרותיה במתחמים השונים ■ פערי המחיר מגיעים לעשרות אחוזים

עוד לפני שתספיקו להתאושש מחופשת הקיץ, תמצאו את עצמכם ישובים לשולחן החג. ראש השנה נמצא מעבר לפינה, וברשתות כבר נערכים עם מבצעים לחג. באמצעות המרכז למחקרים צרכניים בדק "גלובס" מהי הרשת הזולה לקניות לחג, ועד כמה כדאי לנסוע למתחם תחרותי כדי לערוך את הקניות.

הבדיקה בוצעה במהלך השבוע האחרון באמצעות רכישה בפועל של סל מוצרים המכיל כ-30 מוצרים בקטגוריות מגוונות, והמוצרים נתרמו לעמותת חסד איילון. הרכישה בוצעה ב-3-4 סניפים ב-5 מתחמים: חולון, חיפה (נשר), ירושלים (תלפיות), כפר-סבא וצפת.

גם הפעם, רמי לוי זוכה לכותרת "הסל הזול ביותר" בזכות שני סניפיו שנדגמו בסקר. ברשת מעמיקים במבצעים, אבל הפעם נושפת שופרסל בעורפו של לוי: במתחמים שבהם נמצאות שתי הרשתות, הפערים בין השתיים נמוכים ובמתחמים שבהם לוי נעדר - שופרסל דיל לרוב מוקמה כזולה, להוציא מתחם צפת שבו מחסני השוק הייתה הזולה ביותר.

עוד בגזרת הרשתות הזולות נמצא סניף קוסט 365. הרשת שבאופן עקבי הייתה היקרה מבין הרשתות בכל מתחם היא מגה בול.

זו השנה החמישית ברצף שבה מבצע "גלובס" בדיקת סלים דומה בשיתוף המרכז למחקרים צרכניים. גם אם בשנים האחרונות, מאז 2010, נרשמה עלייה מתונה במחירים - נראה כי השנה (אולי עם התפוגגות רשמי המחאה החברתית) העלייה בשיעור ניכר הרבה יותר.

מלחמת המתחמים

מלחמת המחירים במתחמים השונים מובילה לפערים משמעותיים: בעוד תושבי חולון ישלמו יותר, משום שהתחרות באזור מנומנמת יחסית, תושבי חיפה ייהנו ממחירים זולים יותר במתחם נשר בעיר.

מהבדיקה עולה כי הסל היקר ביותר נמצא במתחם חולון, והוא מסתכם בכ-550 שקל במגה בול ויעלה כמה שקלים פחות בחצי חינם. הסל הזול בבדיקה נמצא בסניף רמי לוי בנשר, שהסתכם ב-387 שקל - פער של 163 שקל מהסל היקר שהם 30%.

הרשת היקרה במתחם נשר הייתה מגל בול עם סל שעלה 541 שקל. סל שופרסל דיל במתחם זה עמד על כ-400 שקל - קרוב לרמי לוי ורחוק מהמחירים היקרים שהציגה מגה בבול בבדיקה זו.

תוצאות דומות גם במתחם תלפיות: הסל ברמי לוי הסתכם ב-406 שקל, הסל בשופרסל דיל עמד על 440 שקל - רחוק מהסל של מגה בול שהסתכם ב-526 שקל.

במתחם חולון הפער בין הזול ליקר היה נמוך בהרבה ועמד על 50 שקל. הרשת הזולה במתחם זה הייתה שופרסל עם סל שהסתכם ב-500 שקל - באופן אירוני מחיר שיקר בכ-100 שקל ממחירי אותה שופרסל דיל בנשר.

גם במתחם כפר-סבא, מחירי שופרסל דיל היו הזולים יחד עם מחירי קוסט 365 של המשביר. הסל של שתיהן עמד על כ-490 שקל. סל יינות ביתן במתחם זה עמד על 524 שקל, וסל מגה בול על 545 שקל.

פערים של מאות אחוזים במחיר

תחרות, כאמור, היא מילת המפתח. היא גם אחראית לכך שבסניף שופרסל דיל בחיפה משלמים חצי שקל לק"ג עגבניות, בעוד שבכפר-סבא המחיר לק"ג עגבניות באותה הרשת בדיוק עומד על 5 שקלים - פי עשרה.

בשעה שדבש יד מרדכי נמכר בכ-16 שקל ביינות ביתן וברמי לוי, לקוחות מגה בול ישלמו 31 שקל עבור אותו מוצר.

דוגמה אחרת היא המחיר לבקבוק יין הר חרמון אדום (רמת הגולן), שנמכר ב-22 שקל במחסני השוק וב-36 שקל במגה בול.

בחיפה תשלמו פחות על בשר

אחת המחלקות שבה מלחמת המחירים קולנית יותר היא מחלקת הבשר, העוף והדגים, וכאן - הפערים עשויים להיות משמעותיים.

במתחם שבו נמצא הסל ביותר, מתחם נשר בחיפה, גם רוב מחירי העוף והדגים הזולים ביותר: לדוגמה, פילה דג אמנון נמכר ב-20 שקל לק"ג בשופרסל דיל, ובמחיר כמעט כפול במגה בול במתחם: 39 שקל.

גם במתחמים האחרים נמצאו פערים: ק"ג עוף טרי ברמי לוי תלפיות נמכר ב-10 שקל וב-18 שקל בשופרסל דיל ומגה בול - שבחיפה, אגב, מוכרות ק"ג עוף ב-12 וב-15 שקל בהתאמה.

כך גם דג נסיכת הנילוס שבסניף קוסט 365 בכפר-סבא נמכר ב-14.20 שקל, לעומת 30 שקל בסניף יינות ביתן באותו מתחם.

מה מאפיין את הסלים השנה?

דוד עידן, העומד בראש המרכז למחקרים צרכניים, מדגיש כמה נקודות: ראשית, הוא אומר, הפערים במחירים בתוך הרשתות בסניפים השונים משקפים את התחרות הנקודתית - סביב מתחמים שונים.

לדוגמה: סך הסל בסניף שופרסל דיל סניף נשר, חיפה הסתכם בכ-400 שקל - כ-100 שקל, שהם 20% פחות, מסל זהה שנרכש בשופרסל דיל במתחם חולון, שם התחרות סוערת פחות.

"כבר למדנו כלל אצבע", מזכיר עידן, "במתחמים תחרותיים המחירים יורדים. בולטת העובדה ששופרסל דיל מוזילה מחירים במתחמים צפופים, בעיקר במקומות בהם נמצאים גם סניפים של רמי לוי".

עם זאת, הוא מוסיף כי בתוך סניפי רמי לוי, מגה בול או יינות ביתן, הפערים היו נמוכים בהרבה ועמדו על 20 שקל ופחות.

נקודה שנייה היא שהתנודות בין הסל הזול ביותר עשויות לנוע בקלות עם הוספה או הוסרה של מוצר אחד, גם מהסל שנדגם לצורך הבדיקה. "תוצאות ההשוואה נכונה לרגע זה, וידוע שהמאזן יכול להשתנות גם כתוצאה מפרסום הסקרים".

במטרה להעמיק את התחרות, גם מוצרים שאינם מזוהים בהכרח עם החג נכנסים למעגל ההנחות: שמפו פאנטן נמכר ב-20 שקל במקום ב-30 שקל, ויש עוד עשרות דוגמאות. מכאן שמדובר בזמן טוב להצטייד במוצרים שיכולים להישאר לאורך זמן, כמו מוצרי ניקיון, שימורים ועוד. אחרי סוכות המחירים צפויים לחזור למבצעים נקודתיים.

ומה קרה למחירים בהשוואה לשנה שעברה? "למרות מלחמות המחירים וריבוי שחקנים חדשים במתחמים, באופן כללי סל ראש השנה תשע"ד יקר לעומת סל ראש השנה תשע"ג", אומר עידן.

מדובר על התייקרות גורפת בכל הרשתות: במתחם חולון, למשל, מחיר סל שופרסל דיל עלה מ-433 בשנה שעברה ל-500 שקל השנה (כ-15%), סל מגה בול עלה מ-392 שקל ל-554 שקל (התייקרות של כ-35%), הסל ביינות ביתן עלה מ-407 שקל ל-511 שקל (כ-25%), וסל חצי חינם עלה בכ-6%.

עידן ממליץ לצרכנים שרוצים למצות את החיסכון האפשרי "לא לפסול נסיעה של חצי שעה למתחם שבו התחרות מייצרת סל זול יותר. נסיעה כזו יכולה לחסוך גם 300 שקל מסל משפחתי שמגיע ל-1,200 ול-1,500 שקל. מי שגר בצפת וייסע לטבריה יוזיל את הסל ב-15%" - בקיזוז עלות הדלק.

הצעה אחרת היא "לרדוף אחר מבצעים" ולפצל את הקנייה בין חנויות במתחם אחד. נדרשות סבלנות והקצאה של זמן, אך זה יכול להוביל לחיסכון של מאות שקלים.

"ככל שנתקרב לחג, הקרב על עגלת הקניות ילך ויעמיק, ויהיו מוצרים שמחירם ייחתך גם בחצי מחיר. מי שלא הוריד מחירים עדיין יעשה זאת בימים הקרובים", אומר עידן.

- ומה קורה ברשתות עירוניות?

עידן: "בשונה מרשתות הדיסקאונט, שבהן המבצעים גולשים מעבר למדפי החג, ברשתות העירוניות מורידים מחירים של מוצרים שהם ליבת החג, כמו דבש ורימונים".

פרשנות: שתיים רבות, השלישית צופה מהצד / אילנית חיות

"הסל הזול ביותר לחג" היא כותרת ששווה הרבה כסף. עם ישראל מחפש, ובצדק, איפה הוא יכול לקנות בזול. הסקרים, ללא ספק, תורמים לא רק להחלטת הקנייה, אלא גם לגיבוש או לחיזוק התדמית של כל רשת. לתוצאותיהם יש השפעה ארוכת-טווח ומצטברת. לכן, הם כלי שיווקי ממדרגה ראשונה.

אף סקר לא מתיימר להוציא קביעה חד-משמעית שמשקפת את המחירים של כל אלפי המוצרים הנמכרים בכל רשת, בכל רגע נתון. הסקרים משקפים את המחירים של המוצרים שנבדקו בסקר ובסניף הנבדק בלבד, בתזמון מסוים. יתרה מכך, ידוע לכל שחלק מהרשתות נערכות לסקרים ומוזילות לכבודם את המחירים.

לאורך השנים הצליח רמי לוי לבסס את מעמדו כמותג-על, הנהנה מתדמית של רשת זולה יותר מכל מותג אחר. זו לא הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה שבה רמי לוי מציע את הסל הזול ביותר, לפחות בסקרים. במציאות, ייתכן שהפערים מצומצמים יותר.

לזכותו של רמי לוי ייאמר כי המחירים שלו מתעדכנים בזמן אפסי בהתאם לתחרות בכל אזור. רמי לוי הבטיח להיות זול מהמתחרים - והוא עושה הכול כדי לקיים בזמן אמת.

אבל הסקרים הללו גם מספרים את סיפורה של התחרות בשוק. זה מכבר החליטה רשת שופרסל לתת פייט אמיתי לרמי לוי וגם היום, אחרי שניהלה נגדו קרבות מחיר קשים בכמה אזורים בארץ, היא ממשיכה באותה המדיניות. במתחם נשר, הסל של מגה בול יקר יותר מרמי לוי ב-39% - אבל בהשוואה לשופרסל דיל, הסל יקר יותר ב-4% בלבד. גם במתחם תלפיות מגה בול יקרה יותר מרמי לוי ב-29%, אך בהשוואה לשופרסל דיל במתחם מדובר בפער של 7.3%.

לא מן הנמנע כי בבדיקה של סל קניות רחב במיוחד, ובו כמה עשרות מוצרים, הפער היה מצטמצם. המסקנה היא כי בזמן שרמי לוי ושופרסל דיל נלחמים ביניהם, מגה עומדת מהצד.

גם במתחם כפר-סבא, שבו הסל הזול ביותר נמצא בשופרסל דיל, הפער מול מגה בול עומד על 12%, ואילו מול קוסט 365 של המשביר לצרכן, הפער הוא 1.2% בלבד.

רשת מגה הציגה לאחרונה תוכנית אסטרטגית לרשת. בין היתר, היא הבטיחה הצעת ערך ללקוחותיה. מגה, שהציגה רווחיות תפעולית שלילית ברבעון הראשון של השנה, לא יכולה להרשות לעצמה להיות הרשת היקרה ביותר בכל מתחם שנבדק.

התוצאה הזאת מעלה את החשש בקרב הצרכנים שמגה אכן יקרה, ושהשינויים ברשת בשלב הזה יותר דקלרטיביים מאשר מציאותיים. התוצאות האלה בוודאי לא מסייעות למגה להילחם בתדמית שמכבידה עליה.

מוצרים לחג
 מוצרים לחג

בחיפה משלמים פחות
 בחיפה משלמים פחות

סל קניות לחג
 סל קניות לחג