זהו התרחיש השורי שכמעט אף אחד לא מדבר עליו

בשבוע החולף פורסמו מספר נתונים באירופה, ארה"ב וסין שהצביעו על שיפור כלכלי מהותי ■ האם תרחיש אופטימי במיוחד לפיו מרבית הכלכלות החזקות יציגו צמיחה באופן סימולטני יתממש בקרוב?

אומנם השווקים הפיננסים נסחרים בתנודתיות ונסוגו בימים האחרונים מהשיאים שכבשו, אך בכל הנוגע לכלכלה הריאלית הנתונים מצביעים על שיפור ניכר. לכן, באתר הכלכלי "ביזנס אינסיידר" מעלים תרחיש אופטימי שעשוי להוביל את השווקים לשיאים חדשים.

מאז פרץ המשבר הכלכלי ב-2008, הכלכלה הגלובלית התמודדה עם סדרה של משברים אזוריים מתמשכים. ההתאוששות הכלכלית בארה"ב מתקדמת בקצב איטי כאשר ברקע מרחפים משברים פיסקליים שעלולים להכניס את הממשלה למצב של חדלות פירעון. המשבר בגוש האירו איים להכניס את היבשת ל"תחתית כפולה" וסין, שהייתה נקודת האור היחידה של הכלכלה הגלולבית, עומדת בפני "נחיתה קשה" ובועות אשראי ונדל"ן שמאיימות להתפוצץ.

אולם, בשבועות האחרונים, נראה כי הכלכלה הגלובלית שינתה כיוון וצועדת לקראת תרחיש שורי יותר, לפיו הכלכלות המרכזיות בעולם יציגו שיפור בעת ובעונה אחת.

ואכן, בשבוע החולף נתונים מגוש האירו הראו כי ברבעון השני הוא נחלץ מהמיתון ואף צמח בקצב איטי. בארה"ב, התפרסמו נתוני התעסוקה שהראו כי קצב יצירת המשרות צובר תאוצה, תביעות האבטלה השבועיות ירדו לשפל של כ-6 שנים ושוק הדיור ממשיך להתאושש בקצב מהיר. גם בסין פורסמו נתונים שהצביעו על שיפור בנתוני הייצור והסחר. לכן, לראשונה מזה מספר שנים, הכללכות המובילות בעולם עשויות להציג צמיחה ושיפור כלכלי באופן סימולטני.

יחדם עם זאת, אנליסטים מציינים כי הכלכלה הגלובלית צריכה לעבור מספר מכשולים בקרוב. הדיונים על תקרת החוב ועתיד המדיניות המוניטרית בארה"ב, משבר החוב באירופה שעלול להתפרץ מחדש ובחירות בגרמניה, וכן בעיות בשוק האשראי והדיור בסין.