מי מתנגדת להתניית קצבאות ילדים בביצוע חיסונים? גרמן

גרמן הבהירה ל"גלובס" כי היא ממשיכה להתנגד, למרות התמיכה של הדרג המקצועי במשרדה

מבצע "שתי טיפות" לחיסון מפני התפשטות נגיף הפוליו ייכנס מחר (ג') ליומו השלישי בפריסה ארצית, ושרת הבריאות יעל גרמן ממשיכה לעבור בין מרפאות טיפת החלב ברחבי הארץ ולקרוא להורים לחסן את ילדיהם. אלא שבדיקת "גלובס" מעלה, כי בשעה שגרמן מבקשת מההורים לחסן את ילדיהם באמצעות נגיף חי-מוחלש כדי להגן על 25 אלף ילדים שלא התחסנו בעבר באמצעות נגיף מומת, היא ממשיכה להתנגד להמלצות הדרג המקצועי במשרדה, שהוביל תוכנית להתניית קצבאות ילדים בביצוע חיסונים.

מסתבר, כי במסגרת חוק ההסדרים לשנת התקציב הבאה הוכנס סעיף שמאפשר התניה של חלוקת הקצבאות בביצוע חיסונים על פי רישום ממוחשב של טיפות החלב, אלא שההתניה הזו מחייבת קודם פרסום רשימת חיסונים ספציפיים על ידי הנהלת המשרד - פרסום שהשרה גרמן מונעת מיום כניסתה למשרד הבריאות, ועל כן לחוק אין כל משמעות מעשית. גרמן הבהירה כי בתפיסתה החברתית היא מתנגדת להתנות קצבה בסיסית, כמו קצבת ילדים, שהיא זכות על פי חוק במדינת ישראל, בביצוע חיסונים. בתשובה לשאלת "גלובס", הבהירו בלשכתה, כי גרמן עומדת בהתנגדותה על אף התפשטות נגיף הפוליו.

גם בדרג הבכיר של משרד הבריאות התנגדו בעבר ליוזמת החקיקה בעניין, שהחלה עוד בשנת 2009, והצדיקו את העתירה לבג"ץ בעניין, שטענה כי תושבים רבים בדרום הארץ, בעיקר באזור הפזורה הבדואית, אינם נגישים למרפאות טיפות החלב בשל מחסור במרפאות ובכוח אדם. הנהלת המשרד, בראשות המנכ"ל פרופ' רוני גמזו, פעלה מאז לבניית שלוש מרפאות טיפת חלב נוספות ולהוספת עשרות תקנים לאחיות, בין היתר, באמצעות תוכנית תמריצים מיוחדת שכללה מענקים לאחיות שהסכימו לעבוד בנגב.

בעקבות המהלך הזה, יחד עם הטמעה של מערכת מחשוב מיוחדת שמסנכרנת בין מחשבי טיפות החלב למחשבי המוסד לביטוח לאומי, הנהלת משרד הבריאות שינתה את עמדתה, ואף הובילה בעצמה את ההכנות ליישום החקיקה.

במקביל, דחה בג"ץ בחודש מאי האחרון את העתירה, והתיר למעשה את התניית מתן הקצבאות בביצוע חיסונים.

למרות זאת, כאמור, גרמן עמדה בהתנגדותה למהלך.

ככלל, התניית קצבאות הילדים בביצוע חיסונים נתפסת כאפקטיבית בקרב אוכלוסיות חלשות שתלויות בקצבאות, אולם הרבה פחות אפקטיבית בקרב אלפי אזרחים אחרים, חלקם מבוססים, שמסרבים לחסן את ילדיהם מטעמי אידיאולוגיה. באיגוד רופאי הילדים הציעו בעבר להתמודד עם תפיסות העולם האלה באמצעות כלים אחרים: למשל, התניית רישום לגן ילדים בהצגת פנקס חיסונים מלא. אפילו בדיוני ועדת טרכטנברג, שקדמו לאימוץ חוק חינוך חינם מגיל 3, נשקלה הצעה להתנות רישום לגן ציבורי בהצגת פנקס חיסונים - הצעה שנגנזה בסופו של דבר.

בינתיים, אלפי ילדים עד גיל 9 הגיעו גם היום עם הוריהם לקבלת החיסונים, לאחר שאתמול חוסנו כ-30 אלף ילדים ביומו הראשון של המבצע הארצי. אלה מצטרפים למעל ל-60 אלף ילדים שחוסנו בשבועיים האחרונים בין קריית גת למצפה רמון.