ועד הבינלאומי יפתח בעיצומים במערך המשכנתאות

יו"ר ועד הפקידים: "קוראים ללקוחות לזרז תהליכים, צפויים עיצומים מתמשכים. גם אם יינתן שירות, הוא יהיה חלקי" ■ "ההנהלה יושבת בחדר המו"מ ומספרים בדיחות" ■ ההנהלה: "יינתנו שירותים ע"י המנהלים ומורשי החתימה"

עליית מדרגה בסכסוך העבודה בבנק הבינלאומי: ועד הפקידים של הבנק, בראשות חנוך ליבנה, מתכוון להשבית את מערך המשכנתאות של הבנק החל בשבוע הבא.

"אנחנו יודעים שרוכשי הדירות נעולים בתוך לוחות זמנים, ולכן אנו קוראים להם לזרז ככל האפשר את השלמת התהליכים, שכן צפויים בקרוב עיצומים מתמשכים, שיקשו על קבלת שירות. גם אם יינתן שירות, הוא יהיה חלקי", אמר היום (ב') ליבנה ל"גלובס".

נזכיר כי לפני 4 חודשים הוכרז סכסוך עבודה בין ועד הפקידים להנהלת הבנק בראשות סמדר ברבר צדיק, שנושאו המרכזי הוא עומס העבודה, והדרישה להגדלת כוח האדם בסניפים. מאז ננקטו צעדים מתונים יחסית, שכללו השבתה נקודתית של סניפים למשך כמה שעות. כמו כן שבתו כלל העובדים למשך יום אחד. אלא שנראה כי הפעם ליבנה מתכוון להשבית מערך שלם - ולאורך זמן.

שוק המשכנתאות נמצא בגאות, ובחודשים האחרונים נלקחות משכנתאות חדשות בהיקף של 4-5 מיליארד שקל מדי חודש. בבנק הבינלאומי נלקחות משכנתאות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל בשנה. סך התיק של הבנק עומד על כ-16 מיליארד שקל, ונתח השוק של הבנק עומד על כ-7%.

"מספרים בדיחות"

ליבנה לא בחר סתם להשבית את תחום המשכנתאות. שיבושים לאורך זמן בפעילות זו עלולים להסב נזק לבנק. הסיבה לכך היא שבניגוד לפעילות אחרת, שבה הלקוח שבוי של הבנק, בתחום המשכנתאות יש תחרות אמיתית.

אם פעילות בנקאית רגילה מושבתת, הלקוח אולי מקטר, אך נדיר שיעבור בשל כך לבנק אחר. לעומת זאת, לקוח שלא יוכל לקחת משכנתא בבנק הבינלאומי, פשוט ילך לבנק אחר שיציע לו הצעה טובה יותר.

עוד נציין כי בבנק הבינלאומי כלל פעילות המשכנתאות של הקבוצה מרוכזת בבנק הבינלאומי עצמו. יחד עם זאת לפי הסכמי העבודה, גם בעת העיצומים,יישארו עובדים תורנים בתחום המשכנתאות, שייתנו שירותים רק ללקוחות החברות בנות (אוצר החייל, מסד ויובנק).

נזכיר כי בבנק הבינלאומי ישנם שני ועדים: ועד הפקידים וועד המנהלים. גם אם פקידי הבנק ישבתו, הרי שהמנהלים - שהם כשליש מהעובדים - יגיעו לעבודה, כך שרשמית מערך המשכנתאות לא יהיה סגור. עם זאת, המנהלים לא יעשו עבודות של פקידים, ועל כן השבתת מערך המשכנתאות על ידי ועד הפקידים תגרום שיבושים קשים.

- חנוך ליבנה, סכסוך העבודה כבר הוכרז לפני זמן רב. מה השתנה מאז ההודעה על הסכסוך?

"אני משתדל לשמור על אופטימיות, ומקווה שיהיה משא ומתן אמיתי בין הצדדים. במצב הנוכחי, ההנהלה - בהנחייתו של בעל השליטה צדיק בינו - פועלת על מנת להתנער מהעבודה המאורגנת. כרגע יושבים בחדר המו"מ, ומספרים קצת בדיחות, ואין שום התקדמות. אני מקווה שתהיה התקדמות ונוכל לסיים את הסכסוך ללא צורך בשביתה".

- האם מתוכננת שביתה כללית של ועד הפקידים?

"יש לנו ארסנל שלם של כלים, ואם לא תהיה ברירה - הצעדים יחריפו".

מהבנק הבינלאומי נמסר: "כל סניפי הבנק ויחידותיו פועלים ויפעלו כרגיל. גם במקרה של עיצומים ביחידה זו או אחרת יינתנו בה שירותים על ידי המנהלים ומורשי החתימה, וכמובן שאתר האינטרנט פועל כרגיל. הנהלת הבנק עושה ככל שביכולתה למזער את אי הנוחות בשל צעדי הוועד.

"הנהלת הבינלאומי מצרה על עיצומי הועד שסיבתם אינה ברורה, מאחר ותנאי ההעסקה של פקידי הבנק הם מהטובים במשק, וכוללים העלאת שכר שנתית אוטומטית של 5.8%, קביעות, בונוסים והטבות רבות נוספות. למרות זאת אנו ממשיכים ומקיימים משא ומתן עם הוועד, במטרה להבין את פשר הטענות".