מתחמם מאבק החב"דניקים על השליטה באי.די.בי

(עדכון) - בחזית המאבק: דנקנר מגובה באלכסנדר גרנובסקי מול מחזיקי האג"ח המשלבים ידיים עם אדוארדו אלשטיין ■ בשוק מעריכים: אם דנקנר לא יביא את הכסף הוא יציע להעביר את מניותיו לנאמנות; באי.די.בי מכחישים

פחות משבוע נותר עד לדד ליין שהציב השופט איתן אורנשטיין לנוחי דנקנר, להעברת 500 מיליון שקל על מנת להוכיח את רצינותו לגבי מתווה הסדר החוב שהציע באי.די.בי, והמרוץ לקראת המועד הקובע צובר תאוצה.

כל אחד מהצדדים - דנקנר מחד ומחזיקי האג"ח מאידך - מפעיל לחץ כדי לקדם את מתווה הסדר החוב אותו הוא מבקש להוציא לפועל. כל אחד מהם עושה זאת באמצעות כספם של שני משקיעם זרים חסידי חב"ד (שיכולתם להביא את הכסף עדיין מוטלת בספק) - אלכסנדר גרנובסקי האוקראיני מצד דנקנר, והמשקיע מארגנטינה אדוארדו אלשטיין מצד מחזיקי האג"ח.

אם דנקנר אכן יעביר את הכסף, דבר שכרגע מוטל בספק, תינתן לו ארכה לשם קידום הסדר חוב באי.די.בי שיותיר אותו בעל מניות בקונצרן (לצד גרנובסקי). בשוק העריכו היום כי אם דנקנר לא יצליח להציג את הסכום הדרוש, הוא עשוי להפעיל "תוכנית חרום" שיכולה לכלול למשל את העברת מניותיו באי.די.בי לנאמנות בביהמ"ש, בתמורה למתן ארכה של חודשיים-שלושה. אם גם בתום תקופה זו הוא לא יצליח במאמציו, יועברו מניותיו לידי מחזיקי האג"ח. יחד עם זאת, בסביבת אי.די.בי דחו היום מכל וכל את האפשרות כי דנקנר אכן יעשה זאת.

בינתיים, ממשיך דנקנר במאמציו למכור מחצית ממניות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח. נזכיר כי הדד ליין שקבע ביהמ"ש למכירת חברת הביטוח צפוי לפוג מחרתיים. ההערכות בשוק הן כי דנקנר קרוב לחתימה על עסקה מול השותף הסיני, אשר חתם על עסקת כלל ביטוח לפני כחודש יחד עם הקבוצה התאילנדית CP.

ככל הנראה מדובר על שותף נוסף אשר הצליח המשקיע הסיני לגייס במקומה של CP. השלמת העסקה אינה מובנת מאליה עדיין, וכרוכה בלא מעט מכשולים כאשר העיקרי ביניהם הוא אישור הממונה על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג.

גרנובסקי מנסה לרכך המחזיקים

היום הודיעה חברת ההשקעות BGI שבשליטת גרנובסקי - שלפי הסכם ההשקעה שחתמה עם דנקנר היא תזרים 826 מיליון שקל לאי.די.בי באמצעות חברת אמבלייז - כי הציעה למחזיקי האג"ח שלה, המתנגדים לעסקה, להעביר את האופציות שניתנו לה לרכישת יתרת מניות אמבלייז לחברה הפרטית חב"ד 770, שבאמצעותה שולט גרנובסקי ב-BGI.

בכך מנסה גרנובסקי להסיר את אחד המכשולים המהותיים בדרך לעסקה שלו מול דנקנר, ולנסות להניא את מחזיקי האג"ח מדרישתם להעמדת החוב כלפיהם (כ-120 מיליון שקל) לפירעון מיידי - מהלך שעלול לרוקן את קופת המזומנים של BGI ולהעמיד בסכנה את העסקה לרכישת השליטה באמבלייז.

BGI כבר העמידה את מחזיקי האג"ח בפני עובדה מוגמרת כאשר רכשה 20% ממניות אמבלייז, הנסחרת בלונדון, מידי נפתלי שני וקרן פורטיסימו, תמורת 22 מיליון דולר. BGI הצהירה אז כי היא צופה שאם תשלים את העסקה היא תוכל להפוך לבעלת השליטה העיקרית באמבלייז, עם פוטנציאל להחזיק בכ-47% ממניותיה. קופת המזומנים של אמבלייז, בהיקף של כחצי מיליארד שקל, מיועדת לשמש את BGI להשקעת הענק באי.די.בי.

במסגרת העסקה נטלה על עצמה BGI התחייבות (אופציות PUT) לרכישת מניות נוספות מידי המוכרים בהיקף של 27-28 מיליון דולר, כשבתווך היא מתכוונת לבצע הצעת רכש למניות אמבלייז בהיקף של כ-6.3 מיליון דולר. בתמורה להסבת האופציות הללו מ-BGI לחב"ד 770, תשלם האחרונה מיליון דולר ל-BGI. מדובר בסכום אותו שילמה BGI לנפתלי שני ולפורטיסימו עבור האופציות. כמו כן, BGI התחייבה שלא לבצע כל עסקה נוספת הנוגעת לרכישת מניות אמבלייז במשך 21 יום.

יחד עם זאת, כלל לא בטוח שמחזיקי האג"ח של BGI, שכינו את העסקה עם דנקנר כ"לא הגיונית" ואף "מסוכנת", יסתפקו במהלך הזה.

הבעיות במתווה אלשטיין

בעוד גרנובסקי, השותף החדש של דנקנר, מקדם את עסקת הרכישה של אמבלייז, שותפו הישן של בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, מקדם עסקה נגדית עם מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות (שחדלו להאמין זה מכבר כי דנקנר מסוגל לספק את הסחורה).

היום פרסמו נאמני האג"ח את מתווה העסקה עם אלשטיין, שנחשף השבוע ב"גלובס", והם מתכוונים להביא אותו לאסיפת המחזיקים שמתוכננת להיערך היום. לפי מתווה זה יזרים אלשטיין 700 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח, כאשר 70 מיליון שקל נוספים יושקעו ברכישת מניות החברה מידי הנושים, כך שבסופו של המהלך יחזיק אלשטיין בכ-50.5% ממניות אי.די.בי פתוח - מתווה בו תומכת נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות, ושעליו יצביעו המחזיקים באסיפה שתיערך היום.

על מנת להוכיח את רצינותו, יפקיד אלשטיין עם החתימה על ההסכם 75 מיליון דולר (כ-270 מיליון שקל) לטובת הנושים בחשבון בנק ישראלי. 14 יום מאישור ביהמ"ש את הצעת ההשקעה הזו, יעביר אלשטיין 25 מיליון דולר (כ-90 מיליון שקל) נוספים. היתרה (כ-410 מיליון שקל) תושלם לנושים לאחר הקצאת המניות, ככל הנראה לאחר כחצי שנה ואף יותר.

מלבד אמונתם של המחזיקים כי עסקה עם אלשטיין עדיפה על המתווה שמציג דנקנר, יתרון נוסף שהם רואים לנגד עיניהם במתווה של אלשטיין הוא היעדר פטור מתביעות עתידיות לראשי אי.די.בי (שהצעת דנקנר-גרנובסקי מותנית בו), אותו העריך המומחה מטעם ביהמ"ש, אייל גבאי, בכ-200 מיליון שקל.

אלא שגם המתווה שמציע אלשטיין אינו חף מבעיות מהותיות. ככל הנראה הצליח אלשטיין לגייס את 75 מיליון הדולר הראשונים, אך לא את יתרת סכום ההשקעה, ולפי גורמים בשוק, ספק אם יוכל לעמוד בכך. במילים אחרות, כמו בסבב הראשון שלו באי.די.בי אז כשותף של דנקנר, אלשטיין שוב מניח על השולחן עסקה בה הוא שם סכום ראשוני במזומן, כאשר ספק אם יוכל לעמוד בתשלום העתידי.

זאת ועוד, בהסכם בין הצדדים נכתב כי "ככל שהמציעים לא יעמדו בהתחייבותם להעביר את מלוא סכומי ההשקעה...יוזרמו במלואם הכספים שהופקדו על ידם בנאמנות לאי.די.בי פתוח (כאמור כ-100 מיליון דולר) כנגד מניות אי.די.בי פתוח בכמות מופחתת". כלומר, במילים אחרות, אם אלשטיין לא יצליח להביא את אותם 410 מיליון שקל נותרים, הרי שיוקצו לו מניות אי.די.בי לפי שווי חברה גבוה מזה שהוא היה אמור לקבל לו השלים את העסקה במלואה.

ראש בראש
 ראש בראש