מסע במנהרת הזמן

הצו החדש למיסוי מוצרי יוקרה מחזיר אותנו לימיו הראשונים של חוק מס קנייה

בשבוע שעבר חתם שר האוצר, יאיר לפיד, על צו המרחיב את סל המוצרים שעליהם מוטל מס קנייה (פרוות, ריהוט עתיק, ג'קוזי, יאכטות, אופנועי ים ומטוסים פרטיים), והמעלה את שיעור המס החל על חלק מהמוצרים אשר כבר חבו במס זה.

למעשה, הצו החדש מחזיר אותנו לימיו הראשונים של חוק מס קנייה, שנקרא תחילה מס מותרות, שהוטל לראשונה במסגרת פקודת מס מותרות התש"ט-1949, שנחקקה בתקופת כהונת מועצת המדינה הזמנית.

פקודה זו קבעה את הטלתו של מס אשר נועד, כשמו, לגבות מס על מוצרים בלתי הכרחיים, הקשורים להנאות החיים. מטרתו המקורית של מס המותרות הייתה צמצום ההוצאה על מוצרי מותרות, ולאחר מכן למטרות פיסקאליות - הגדלת הכנסות אוצר המדינה ממסים.

המס הוטל על שורה ארוכה של מוצרים, אך עם השנים תוקן החוק ושמו שונה ל"מס קנייה", וכפי שיפורט להלן, רשימת המוצרים הרחבה שעליהם הוטל המס צומצמה למספר מוגבל ביותר של מוצרים.

בשנת 2000 החלה רפורמה ארוכה בחוק מס קנייה, תשכ"ב-1962 (החוק בגלגולו העדכני), ובמסגרתה הופחתו מסי הקנייה על 310 פריטים, ובוטלו מסי הקנייה על מאות פריטים נוספים.

ב-2004 הוחלט להפחית את מסי הקנייה על מוצרי חשמל, שעם קום המדינה אמנם היוו מותרות, אך היום כבר הפכו למוצרים יומיומיים המצויים בכל בית, וכן בוטל מס הקנייה החל על תשומות וחומרי גלם שונים. כך, רשימת המוצרים שעליהם חל מס קנייה הלכה והצטמצמה, והמע"מ הפך למס העקיף המרכזי.

צמצום אי-השוויון

עד להוצאת הצו המרחיב ביום חמישי האחרון, המטרה העיקרית המוצהרת של מס הקנייה הייתה בעצם טיפול בהשפעות חיצוניות שליליות (קרי, מקור מימון לנזקים הנגרמים מצריכתם של מוצרים שנחשבו למזיקים: כגון אלכוהול, סיגריות כלי רכב ומוצרי דלק), והעלאת מחיריהם של אותם מוצרים אשר תרתיע מפני צריכתם (ולהיפך: הפחתת המס החל על כלי רכב המאובזרים באביזרי בטיחות, או שהם פחות מזהמים).

עד לאחרונה נאחזו משרד האוצר ורשות המסים במטרה זו של מס הקנייה כאשר נדרשו, על-ידי נישומים, להחזרתם של מסים בעסקאות שבהן לא התקבלה התמורה והפכו לחוב אבוד. הטענה של רשות המסים הייתה כי מאחר שמטרת המס היא לטפל בהשפעות חיצוניות שליליות, ומאחר שהמוצרים התגלגלו לשוק ונצרכו, אין מקום להחזרת המס שלא שולם ליצרנים אשר ייצרו את המוצר.

לטענות אלה נשמט עתה הבסיס, כאשר המס הוטל על מוצרים שאין להם השפעות חיצוניות שליליות (ג'קוזי, ריהוט עתיק, מסכים של 50 אינטש ויותר).

הצווים החדשים יתרמו מעט מאוד לצמצום הגירעון, ונראה כי מטרתם אינה פיסקאלית (העשרת אוצר המדינה), אלא פסיכולוגית - מענה לקריאה לצדק חברתי ולצמצום אי-השוויון. רק אותם מעטים שירכשו מעתה מטוסים פרטיים, יאכטות ומכוניות פאר, ישלמו מס נוסף.

■ הכותבים הם ממשרד עורכי הדין איתן מהולל & שדות.