חברת הביומד של פיליפ פרוסט תירשם מחר למסחר בת"א

אופקו, שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר, תהיה העשירית בגודלה בשווי החברות הבורסאיות בת"א ■ מוסדיים מקטרים: "המהלך מחייב אותנו להבין לעומק חברת ביומד מורכבת"

בשבוע הבא צפויה חברת מלאנוקס להימחק סופית מהמסחר בת"א, אך ראשי הבורסה היוצאים, אשר חששו כי מהלך זה יקטין אף יותר את מחזורי המסחר, מצאו תחליף. חברת הביומד אופקו, שנסחרת בבורסה הראשית של ניו יורק (NYSE) לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר, תירשם מחר למסחר בת"א.

אופקו, שבשליטת יו"ר טבע פיליפ פרוסט, היא חברת ביומד רב-גונית שעוסקת במכשור רפואי, אבחון, תרופות מקור וגנריקה. בשוויה הנוכחי היא צפויה להיכנס למדד ת"א 25 ולהיות החברה העשירית במדד מבחינת שווי שוק, אחרי קבוצת דלק ולפני נייס. זאת לאחר שבשנה האחרונה זינקו מניות החברה בוול-סטריט ב-88%.

הכניסה של אופקו לת"א מגיעה על רקע המיזוג עם חברת פרולור הישראלית, שגם אותה מובילה קבוצת משקיעים בראשותו של פרוסט. העסקה כולה מבוצעת במניות ומקנה לפרולור (הנסחרת כיום במדד ת"א 100) שווי נוכחי של 517 מיליון דולר. לאחר המיזוג תימחק פרולור מן הבורסה. המיזוג עדיין תלוי בהצבעת בעלי המניות של שתי החברות, אולם אופקו ערוכה להשלים את מהלך הרישום בת"א בכל מקרה.

בעקבות המהלך הנוכחי תוכל אופקו לשלם עבור מניות פרולור במניותיה הנסחרות בבורסה בת"א. אופקו צפויה להיכנס למדדי הבורסה במסגרת "המסלול המהיר" לאחר עדכון המשקולות הרבעוני בסוף ספטמבר, ותאריך ההצטרפות נקבע ליום ראשון, 6 באוקטובר.

בשוק מעריכים כי בתקופה שלאחר הרישום יהיה מסחר ער במניה לאור עדכון המדדים, וכי לאחר מכן היקף המסחר תלוי בפעילות השיווק שתעשה אופקו בישראל. שי נוביק, נשיא פרולור, מסר כי אופקו מתכננת מסע היכרות עם השוק הישראלי, אף שלא ידוע מתי הוא יתרחש.

ייתכן כי חלק מן המשקיעים הישראלים שמעוניינים להיחשף לאופקו יעדיפו לרכוש את המניה בחו"ל, כיוון שהמסחר שתוסיף אופקו לבורסה לאו דווקא יהיה מתואם עם גודלה היחסי.

יצוין כי מניית פרולור עדיין נסחרת בדיסקאונט יחסית לשוויה בעסקה (7.6 דולר במסחר היום, לעומת 8.15 דולר במניות אופקו, על פי העסקה). זאת כנראה על רקע אי ודאות לגבי השלמת העסקה, וכן אפשרות של תנודתיות במחיר מניית אופקו עד השלמת העסקה ומיד לאחריה.

"חברה מסובכת במיוחד"

על אף תרומתה הפוטנציאלית למחזורי המסחר המדשדשים, לא כל המשקיעים המקומיים מתלהבים מהמהלך. "הכניסה של חברת ביומד למעו"ף מחייבת גופים שלא מכירים את התחום ללמוד אותו לעומק, ולהקצות לכך כוח אדם", אומר אחד המשקיעים המוסדיים, "החברה הזו מסובכת במיוחד - יש לה המון פעילויות, והיא מחייבת היכרות רב תחומית בסקטור הביומד". זאת, בניגוד לחברות מעו"ף כמו טבע ופריגו, שעיקר פעילותן גנרית ולכן דומה יותר לפעילות של מוצרי צריכה קלאסיים.

למורכבות התפעולית מתווסף ממד נוסף - שליטתו של פרוסט בחברה. פרוסט לא מהסס לרכוש בעצמו מניות של החברה בבורסה מעת לעת, או להפסיק לרכוש אותן, למזג לתוכה חברות בהובלתו כמו פרולור (בעלי מניות המיעוט באופקו לא ממש השתתפו בהחלטה, כי קבוצת פרוסט מחזיקה מעל 50% מזכויות ההצבעה), ובגדול - להתייחס אליה כאל חברה פרטית בבעלותו.

מצד שני, אומר אותו גורם מוסדי, מסוכן להתעלם מהחברה: "כמו במקרה של מלאנוקס - מי שיחליט לא להתייחס לחברה יפספס עלייה חדה, והביצועים שלו יהיו חסרים ביחס למדד".

אם כך, מיהי אופקו? החברה מושתתת על פעילות לטווח הקרוב בתחומי הגנריקה, שיווק תרופות במדינות עולם שלישי וייצור חומרי גלם לתעשיית התרופות (בין היתר במפעל של פיינטק הישראלית בנשר). בנוסף, יש לה פעילות עם פוטנציאל עתידי, שאינה רושמת הכנסות כיום, בתחום המוצרים לאבחון סרטן ואלצהיימר ותרופות מקור.

המוצרים המובילים שלה כיום ומחוללי הערך בעתיד הקרוב הם מוצר המעודד ייצור של ויטמיןD אצל חולי כליות, שנכנס לשלב III של הניסויים הקליניים ואמור לספק תוצאות באמצע 2014; המוצר של פרולור, שהחל לגייס חולים לשלב III של הניסויים הקליניים בהורמון גדילה בתדירות פחותה של הזרקות; מוצר שנמצא בשלב III של הניסויים בתחום של טיפול בבחילות והקאות אצל חולי סרטן, ואמור לספק תוצאות עד סוף השנה; ובדיקה חדשה לאיתור סרטן הערמונית שהשקתה צפויה בחודשים הקרובים.

מכירות החברה ברבעון השני של 2013 עמדו על 23.8 מיליון דולר, גידול של 120% לעומת הרבעון המקביל. בהשוואה של מחצית 2012 למחצית 2013 נרשם גידול של 190%, ל-55.2 מיליון דולר. ההפסד ברבעון השני עמד על 3.4 מיליון דולר לעומת 10.8 מיליון דולר ברבעון מקביל, ועל 38 מיליון דולר במחצית. לחברה קופת מזומנים בהיקף של 169 מיליון דולר.

עבור אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה שמסיימת את הקדנציה שלה בטונים צורמים, הרישום של חברה זרה לבורסה היא הגשמה, אולי מאוחרת מדי, של חזון. "אם פרוסט חושב שהבורסה כאן מתאימה לאופקו, הרי שהיא בהחלט יכולה להיות להתאים גם לחברות עם שווי של כ-300 מיליון דולר, שהולכות לאיבוד בארה"ב".

ברישום מניות אופקו לת"א טיפלו עוה"ד יעל ברץ, אילן גרזי, בנימין וולטוך וחן משה ממשרד עוה"ד פרל כהן צדק לצר ברץ.