על חבל דק: כך מנהלים את הסיכונים בחברות הציבוריות הגדולות בישראל

שינויים בטעמי הצריכה? הרעה במצב הכלכלי? סיכון לקוחות, הנכס החשוב לכל חברה, התגלה כמהותי ביותר

זו השנה הרביעית בה PwC Israel מתחקה אחר התפתחות ניהול הסיכונים בחברות הציבוריות המובילות בישראל, וזו השנה השנייה בה מפורסמת הסקירה בידי גלובס מחקרים ו-PwC Israel (לקריאת הסקירה הקודמת).

הסקירה כוללת ניתוח דיווחים מהשנים 2012-2009 של 59 חברות ציבוריות מהגדולות בישראל אשר נמנות על מדד ת"א-100 (לא כללנו חברות פיננסיות). לאחר ריכוז הדיווחים בוצע סיווג שלהם לפי קבוצות סיכונים: סיכונים אסטרטגיים, פיננסיים, תפעוליים, ציות ורגולציה (רשימה חלקית).

הסקירה מלווה בעשרות תרשימים אשר ממחישים בבהירות אלו סיכונים תופסים תאוצה לאורך השנים, מי מהותי ומי פחות והכל בחתך ענפי. לשם דוגמא הסיכון "המהותי" ביותר כיום, על פי דיווחי החברות, הוא "סיכון לקוחות". במלים אחרות, החברות מדווחות על חשש כי שינוי בטעמי הצרכנים ו/או הרעה במצבם הכלכלי יפגע ביכולת החברה לממש את יעדיהן העסקיים.