אל-עריאן: אלה הגורמים שעלולים לגרום לסערה בשווקים

בטור שכתב ב"פייננשל טיימס", המנכ"ל המשותף של פימקו ממליץ למשקיעים לבצע שינויים בתיק ההשקעות כבר עכשיו - לפני האירועים המהותיים שעלולים לגרום למפולת

אומנם חודש אוגוסט נחשב לחודש פושר מאוד בשווקים, שבו מנהלי ההשקעות יוצאים לחופשת הקיץ ואינם מבצעים שינויים גדולים בפוזיציות שלהם, אך מוחמד אל-עריאן, המנכ"ל המשותף בפימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, ממליץ למשקיעים לבצע שינויים בתיק ההשקעות כבר עכשיו, לפני שנכנסים לתקופה רצופה באירועים שעלולים לגרום לתהפוכות בשווקים.

בטור שכתב ב"פייננשל טיימס", אל-עריאן מזהיר כי החודשים הקרובים עלולים להיות תנודתיים והפכפכים מאוד בשווקים, זאת בשל מספר אירועים מהותיים בארה"ב, אירופה, יפן והמזרח התיכון, עניין שעלול להגביר את החוסר ודאות.

1. מה יגיד הנגיד? תחילה, אל-עריאן מתייחס לנושא המרכזי שעומד כיום בראש מעיינם של המשקיעים - האם ה'פד' ישנה את המדיניות המוניטרית המרחיבה ויחליט להאט או להפסיק את רכישות האג"ח, במסגרת החלטת הריבית של חודש ספטמבר?

2. חדלות פירעון בארה"ב? נושא נוסף שעלול לרכז תשומת לב בארה"ב ומוחצה לה, הוא הקרבות הפוליטים בקונגרס ובבית הלבן בכל הנוגע לבעיית תקרת החוב המאיימת על כלכלת המדינה. במקביל, מעצבי המדיניות יאלצו לבחור יורש לבן ברננקי.

3. בחירות בגרמניה - ב-22 בספטמבר יערכו בחירות כלליות בגרמניה. אומנם לפי הצפי בשוק, הגרמנים עשויים לשלוח את הקאנצלרית אנגלה מרקל לכהונה נוספת, אך אל-עריאן מציין שהיא עלולה להיתקל בחומת התנגדויות שתקשה עליה להוציא את האג'נדה שלה לפועל. אם יהיו הפתעות ומרקל לא תצליח לזכות בבחירות, לפי הערכות, התגובה בשווקים תהיה חריפה.

4. רפורמות ביפן - לגבי ארץ ה"שמש העולה", אל-עריאן מציין כי המשקיעים חוששים שראש הממשלה שינזו אבה, לא יצליח לממש באופן מלא את הרפורמות עליהן הוא הכריז, עניין שמסביר גם את החולשה האחרונה בשוק המניות ובמטבע היפני.

5. סערות בשווקים המתעוררים ומזרח התיכון - בריחת המשקיעים מהשווקים המתעוררים, בין היתר בשל החשש מפני ההאטה בתוכניות להקלה כמותית בארה"ב, וכן התסיסה בסוריה ובמצרים, עלולים להתפשט לכלל השווקים.