סוכני הביטוח מתלוננים: "המסלקה הפנסיונית לא מתפקדת"

סוכני הביטוח מתלוננים על קשיים טכניים ■ בסביבת המסלקה צופים שתפעל כנדרש ב-15 באוקטובר

קשיים טכניים בהפעלת המסלקה הפנסיונית המרכזית שיצאה לדרך לפני כחודשיים. סוכני הביטוח חוזרים וטוענים כי המסלקה הפנסיונית אינה מתפקדת, לא ניתן לקבל נתונים והיא אינה עומדת בלוח הזמנים. לאור הקשיים התפעוליים של המסלקה, משרד האוצר דחה לאחרונה את מועד החלת חובת השימוש במסלקה על ידי סוכני הביטוח והיועצים הפנסיוניים בבנקים. המסלקה נחשבת לפרויקט דגל של הממונה היוצא על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג.

בסביבת המסלקה לא מתכחשים לבעיות הטכניות שיש כרגע, אך צופים שהיא תחל לפעול כנדרש ב-15 באוקטובר, ואז תחל בשינוי ושיפור שוק הפנסיה המקומי.

המסלקה הושקה ב-28 ביוני 2013. בשלב הראשון והנוכחי, המסלקה מספקת לסוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים בבנקים מידע על חסכונות לקוחותיהם. באוצר ובחברה המקימה והמתפעלת של המסלקה, סוויפטנס, בניהול עמוס מרום, מתכוונים לעבור לשלב השני בהפעלתה, שבמסגרתו החוסכים הפרטיים יוכלו לקבל מידע כבר ביולי 2014.

ואולם, על אף ההכרזות החגיגיות על השקת המסלקה, שלה מיועד תפקיד מרכזי בייעול שוק החיסכון לטווח ארוך בישראל, "המערכת עלתה לאוויר, אבל בעלייה מאוד מדורגת", כפי שהסביר היום גורם המעורה בנושא. הוא ציין עם זאת, כי "איש לא ציפה למסלקה מושלמת בשלב זה. זה שלב עלייה לאוויר".

במסלקה ציינו כי אמנם יש בעיה במערכת שנמצאת בשלבי הרצה, ועדיין יש בה באגים שונים שבאחריות סוויפטנס ובאחריות גופים מוסדיים. ככל הידוע, החברה המקימה והמתפעלת של המסלקה הפנסיונית שינתה לאחרונה את תוכניות העבודה שלה. לאור זאת, כאמור, לפי שעה אין חובת שימוש במסלקה ועד ה-15 בספטמבר השימוש בה הוא וולונטרי. בסביבת המסלקה צופים שיעמדו בלוח זמנים החדש, ומציינים כי גורמים שהשתמשו עד כה בשירותי המסלקה וקיבלו מידע חלקי ושגוי לא יחויבו בתשלום כלשהו.

מהאוצר נמסר בתגובה, כי "אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון פועל כדי לאפשר למסלקה להעניק לציבור החוסכים את השירות המיטבי, תוך הקפדה על פרטיותם של החוסכים, כנדרש על פי דין. כדי לאפשר עבודה מיטבית מול המסלקה, הודיע הממונה בימים האחרונים על הארכת מועד חובת השימוש במסלקה לצורך מידע אודות החיסכון הפנסיוני של חוסכים מגופים מוסדיים".