בכיר במשטרה: "ארגוני פשע חודרים לרשויות המקומיות"

סגן ראש יאח"ה, נצ"מ ערן קמין: "יש הרבה כסף בשלטון המקומי" ■ "פעמים רבות האופוזיציה מובילה את המידע נגד ראש העיר" ■ לדור: זירזנו חקירות ראשי ערים

פרקליט המדינה, משה לדור, הנחה את מערכת הפרקליטות והמשטרה לקדם את כל החקירות הנוגעות לראשי ערים כבר לפני יותר משנה - כך אמר לדור היום (ב') בדיון בעניין שחיתות ברשויות המוניציפליות המתקיים במסגרת ועידת המשפט של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין בשיתוף "וואלה!חדשות", המתקיימת בתל-אביב.

לדברי לדור, "קידמנו חקירות, קידמנו את תהליך קבלת ההחלטות לגבי הזמנה לשימוע. השימוע אורך לפעמים חודשים רבים, וכך אנחנו מגיעים למועדים קרובים לבחירות. האם נכון לעצור את התהליך בגלל הבחירות המתקרבות? אם היינו עוצרים את התהליך היינו בכך מתערבים בתוצאות הצפויות של הבחירות".

לדור ציין כי בעניין ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, נשלחה הזמנה לשימוע לפני חודשים אחדים, וכי "החלטה לעכב את השימוע משמעותה התערבות במערכת הבחירות. ההליכים האלה אינם מתחילים ערב הבחירות. אנחנו מגישים כתבי אישום במקום שיש הצדקה לכך, כולל נגד ראשי ערים ועובדי ציבור. אנחנו צריכים להידרש בין היתר לכן או לא לעכב חקירות והגשת כתבי אישום כנגד ראשי ערים.

"הנחיית היועמ"ש היא שאנחנו איננו מתערבים בפוליטיקה, והפוליטיקה איננה שיקול בתוך מערכת השיקולים ובלוחות הזמנים שמערכת האכיפה מתפקדת על-פיהם, אלא אם כן אנחנו מזהים שמגמה לא ראויה עומדת מאחורי ההליך או התלונה או דחיפת הנושא קדימה".

עוד ציין פרקליט המדינה כי "נכון שבתחום הזה נפתחות חקירות לא פעם על-ידי יריבים פוליטיים. זה כשלעצמו לא אומר שלא צריך לחקור. כשאנחנו מתקרבים לתקופה שבה מתחילה מערכת בחירות, אנחנו נזהרים כפל-כפליים לפני שאנחנו מאשרים את תחילתה של חקירה.

"להתקדם עם ההליך יכול להיתפס כהתערבות במערכת הבחירות המוניציפליות, אבל גם להחליט לא להתקדם בתהליך זו התערבות. בשני המקרים יהיה מי שיטען כנגדנו בהמשך הדרך, שאנחנו מגישים את כתב האישום רק לאחר הבחירות".

בכיר במשטרה: ארגוני פשע יצרו קשרים עם ראשי ערים

ארגוני פשיעה מנסים ליצור קשרים עם ראשי ערים ולהשתלט בדרך זו על משאביה של הרשות המקומית - כך אומר סגן ראש יאח"ה, ניצב-משנה ערן קמין, בדיון על שחיתות ברשויות המקומיות במסגרת ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין המתקיימת היום בתל-אביב.

לדברי קמין, "יש ארגוני פשיעה שמוכרים לנו במשטרה, שיצרו קשרים על-פי החשד עם ראשי עיר מכהנים, לטובת השתלטות או לקיחה של משאבים של הרשות. צריך לזכור שהרשות מופקדת על נכסי נדל"ן, על מכרזים, יש הרבה כסף בשלטון המקומי. יש ניסיון של פשיעה מאורגנת לחדור לכל מקום שיש ראשי ערים, ולנצל אותו לטובתם הם.

"מתנהלות עכשיו גם חקירות סמויות וגם חקירות גלויות נגד ראשי רשויות בשלטון המקומי. יש חקירות שקשורות בחיבור בין עבריינים לבין ראשי רשויות. התפקיד של ראש עיר הוא כמו ראש ממשלה בזעיר אנפין. הוא חולש על תקציבים, על משאבים. בסוף זה תלוי ב-DNA הנורמטיבי שלו".

עוד ציין קמין כי "השלטון המקומי מורכב מנבחרי ציבור שרובם עושים את מלאכתם נאמנה ועושים שליחות ציבורית לטובת כלל האזרחים. כשהמשטרה ופרקליטות המדינה מחליטים לפתוח בחקירה נגד ראש רשות מכהן, זו החלטה לא פשוטה, ויש לה משמעויות, בוודאי ערב בחירות. אנחנו בוחנים את הראיות שיש בפנינו, בוחנים את העיתוי, בוחנים את הגורמים המעורבים, ובמקרים שבהם אנחנו מוצאים לנכון לפתוח בחקירה, היא נפתחת".

לדברי קמין, "סביר להניח שאנחנו ביאח"ה נמשיך לנהל חקירות נגד נבחרי ציבור, כי זהו המנדט שלנו. נבחרי ציבור למיניהם הם לחם חוקנו. אנחנו מנסים להתייחס לדברים בצורה מאוד מדודה, רצינית ועניינית, לאתר גורמים אינטרסנטיים. פעמים רבות האופוזיציה מובילה את המידע נגד ראש העיר, לא תמיד המידע מבוסס. הרבה פעמים למידע אין ידיים ורגליים".